De slimme, simpele manier om je email marketing AVG (GDPR) bestendig te maken

avg email marketing strategie

Het gevoel dat je krijgt wanneer je over de AVG leest..


Je bent slim, dus je biedt mensen iets aan in ruil voor hun e-mailadres.

Een lead magnet, freebie, cadeautje, opt-in aanbod, weggever of welke lingo je voorkeur ook heeft.

Mensen geven je hun e-mailadres en jij geeft ze er iets waardevols voor terug. Vaak opgevolgd door een nieuwsbrief of beter nog – een Conversie Ervaring. Slim.

Maar toen was daar ineens de 'Algemene verovering persoonsgegevens' (AVG / GDPR). De spelbreker. De sfeer-verpester van de hoogste orde. Daar om je pientere marketing plannen te dwarsbomen.

De AVG (GDPR) brengt niet alleen nieuwe spelregels, maar 'gelukkig' 😒 ook een hoop andere mooie dingen.

Denk aan:

  • Torenhoge boetes (wie houdt er niet van)
  • Het recht voor mensen om al hun persoonlijke data bij je op te vragen (want je kan het nooit druk genoeg hebben)
  • Het smeken om toestemming voor alles (want f*ck gebruiksvriendelijkheid)
  • En de plicht om je hele privacy en cookie verklaringen weer vloekend en tierend ergens vandaan te kopiëren en plakken (en dat terwijl je de vorige versie nog niet eens begreep)

Plus, om het allemaal nog wat makkelijker te maken, is alles verpakt in een grote brei van vage, juridische bla-bla waar ze zelfs bij de belastingdienst diep ongelukkig van worden. En laten we wel wezen, die hebben het praktisch uitgevonden..

Hoe dan ook..

Nu de nieuwe AVG wetgeving van kracht is en je 's nachts niet meer kan slapen van de stress, blijf je over met de vraag:

What the f*ck? 🤯

Hoe zorg je dat je als welwillende, brave internetbewoner aan de juiste kant van de wet blijft – ZONDER een hoop moeilijk gedoe en potentiële conversie vernietigende gevolgen?

Dat is exact de vraag die ik ook had heb had. En dit is wat ik heb ontdekt..

More...

Let op! Dit is geen juridisch advies. Mijn expertise op het gebied van wetgeving is helaas beperkt tot het kijken van Suits. En alhoewel ik alle afleveringen heb gezien, is dat hoogstwaarschijnlijk niet voldoende om je vertellen wat je wel en niet officieel mag doen. 


Dit is mijn interpretatie en mijn aanpak gebaseerd op onderzoek en conversaties met mensen die er meer verstand van hebben. Als je twijfelt, laat je voorlichten door een juridisch expert op dit gebied.


Hoogachtend,

Het Bestuur 🧐

Fabeltjes en bangmakerij

Laten we beginnen met het belangrijkste.

De nieuwe spelregels, potentiële boetes en andere ongemakken – ja, ze zijn allemaal echt.

Je doet er verstandig aan om je in de AVG (GDPR) te verdiepen en je er vervolgens aan te houden. Dat gezegd hebbende..

Vanwege de vaagheid en uiteenlopende interpretaties.. Gecombineerd met enkele hongerige juristen en sensatie bloggers die maar wat graag profiteren van een beetje angst.. Zijn de directe consequenties –naar mijn allesbehalve juridische mening– nogal overdreven.

Want, hoewel de regels ook gelden voor ZZP'ers, freelancers en het MKB, zijn wij (uitzonderingen daargelaten) niet het voornaamste doelwit van deze wetgeving.

Het doel is om mensen te beschermen en meer autonomie te geven met betrekking tot de grote jongens als Google, Facebook en andere data hamsterende clubs.

En tegen lead-generatie partijen die je aanmelden voor 1103 nieuwsbrieven, omdat je hoopte een iPad te winnen.

Niet om kleinere ondernemers die her en der netjes wat gegevens verzamelen om hun bedrijf te runnen het leven zuur te maken.

Loop ik nu direct het risico op een enorme boete?

Wanneer kun je nu daadwerkelijk een boete verwachten? Kort door de bocht: niet zo snel.

Je hoeft niet bang te zijn dat je zonder waarschuwing een boete krijgt of dat je van je bed gelicht wordt omdat je iets verkeerd begrepen hebt.

De Nederlandse minister voor Rechtsbescherming, Sander Dekker, heeft tegen de NOS gezegd dat kleine organisaties in Nederland niet bang hoeven te zijn voor snelle boetes als ze de bescherming van persoonsgegevens voor de Europese privacywetgeving AVG nog niet goed op orde hebben.

Daarnaast heeft de Autoriteit Persoonsgegevens laten weten dat er met al deze nieuwe taken waarschijnlijk onvoldoende personeel (en budget) beschikbaar is de komende tijd.

Als we aan de andere van Noordzee kijken, is dit wat Elizabeth Denham, de informatiecommissaris van het Verenigd Koninkrijk, te zeggen had in een recente blogpost:

"Het is bangmakerij om te suggereren dat we vroege voorbeelden zullen maken van organisaties voor kleine inbreuken of dat maximale boetes de norm zullen worden. De toewijding van het ICO om organisaties te begeleiden en adviseren over hoe te voldoen aan de wet zal niet veranderen onder de AVG. We hebben altijd de voorkeur gegeven aan goedschiks over kwaadschiks. "

"Hoewel boetes mogelijk het meest heftige middel in onze gereedschapskist zijn, hebben we toegang tot veel andere middelen die net zo geschikt en effectief zijn. De GDPR geeft ons een reeks van sancties om organisaties te helpen voldoen - waarschuwingen, berispingen, corrigerende bevelen. Hoewel deze organisaties niet in de buidel hoeven te tasten, zullen hun reputaties een flinke deuk krijgen. "

Hoe veranderd de AVG email marketing?

De AVG is niet speciaal gericht op email marketing. Het gaat over hoe de persoonlijke gegevens van mensen worden behandeld. En email marketing is daar onderdeel van (vaak naam & email).

Je mag mensen alleen nog mailen als:

  • ze specifiek toestemming hebben gegeven voor e-mail van je; of
  • ze een bestaande klant zijn die in het verleden een vergelijkbaar product of dezelfde dienst van je heeft gekocht (of ernaar heeft geïnformeerd of onderhandeld) en je ze een eenvoudige manier gaf om zich af te melden bij elk bericht dat je hebt verzonden.

Je mag je identiteit niet verhullen of verbergen en je moet zorgen dat mensen zich ten alle tijden kunnen uitschrijven of afmelden.

Daarnaast hebben mensen het recht om:

  • vooraf te weten wat je met hun gegevens gaat doet
  • hun gegevens in te zien
  • hun gegevens aan te passen
  • vergeten/verwijderd te worden

De oplossing?

" Daar is een checkbox voor! "

Hoe maak je je opt-in formulieren AVG-bestendig?

In de post-apocalyptische wereld waarin we ons nu bevinden, valt er direct 1 ding op..

Checkboxes lijken je toegewezen nieuwe beste vriend zijn. Je ziet ze overal gebruikt worden. ✅

Maar dan wel leeg natuurlijk. Want OWEE als je hem vooraf aanvinkt!

AVG (GDPR) checkboxes email marketing

In veel gevallen wordt aangeraden om 2 á 3 lege checkboxes aan je formulieren toe te voegen. Allen met een heldere, ondubbelzinnige uitleg waar je toestemming voor wil hebben. Een conversie nachtmerrie.

Deze vriendschap is dus absoluut niet wederzijds.

Het is alsof je mensen vraagt of ze bij het heerlijke koekje dat je uitdeelt ook vrijwillig een paar drollen mee willen nemen.

Jij : Koekje meneer? 🍪 

Bezoeker: Lekker!

Jij: 3 drollen erbij? 💩💩💩

Bezoeker: 🤨

Niet bijzonder aantrekkelijk..

avg checkbox opt-in formulier

"Moeders mooiste" 😝

Niemand staat te springen om nog een "nieuwsbrief" of het ontvangen van "aanbiedingen en updates". En zelfs al is je nieuwsbrief enorm waardevol en het beste ding ooit – weten mensen dat niet van te voren. En ervaring leert dat de meeste nieuwsbrieven zuigen, dus schrikt het ze af.

Er moet toch een betere manier zijn?

Context, toestemming & bevestigende actie

Het sleutelwoord van deze hele wetgeving lijkt "toestemming" (consent) te zijn.

Een wettelijk verplichte vorm van Seth Godin's oldschool "permissie marketing".

De grap of misschien juist het trieste is..

NERGENS staat dat het verplicht is om een checkbox te gebruiken. Het wordt slechts als een voorbeeld gebruikt voor hoe het er eventueel uit zou kunnen zien.

Hoe dat er WEL exact uit moet zien, zijn de meningen flink over verdeelt.

Wanneer iemand nadrukkelijk een e-mailadres invult als vorm van informatie aanvraag of vergelijkbaar (zoals bij een lead magnet), is dat een bevestigende actie (opt-in).

Iemand die absoluut geen e-mail wil ontvangen, vult het ook niet. En bevestigt het vervolgens al helemaal niet. Dat mag je hopen, althans.

Waar het vooral om draait, is dat je mensen geen emails of marketing uitingen mag sturen wanneer het niet duidelijk gerelateerd of te verwachten is.

Wanneer iemand een aankoop doet, mag je deze persoon niet zomaar abonneren op je nieuwsbrief. Daar heb je nadrukkelijk toestemming voor nodig.

Ook mag je het niet verwoorden alsof iemand alleen hetgeen je weggeeft (lead magnet / cadeautje) krijgt, terwijl je ze "stiekem" ook abonneert op je nieuwsbrief.

In andere woorden:

Je mag je marketing communicatie niet stilzwijgend bundelen met andere acties. Het moet een aantoonbaar bewuste keuze zijn.

De simpele oplossing

Stuur alleen dingen naar mensen die ze willen ontvangen. Einde.

​😱

  • Laat op je formulieren en landingspagina's duidelijk weten dat ze naast je freebie ook e-mails van je kunnen verwachten.
  • check
    Link naar je privacybeleid.
  • Gebruik bij voorkeur een opt-in bevestiging (dubbel opt-in) en zorg dat je CRM dit als bewijs registreert.
  • Maak je e-mails oprecht nuttig en in lijn met waar mensen zich voor hebben aangemeld. In plaats van alleen maar promotionele meuk.
  • check
    Zorg voor duidelijke links om af te melden en gegevens te wijzigen.

Fix je formulieren (praktische voorbeelden)

Liever geen checkboxes? Amen.

Het alternatief? Pas je aanbod en tekst aan, zodat het in lijn is met de AVG.

De kunst is (A) zorgen dat je duidelijk en eerlijk bent, terwijl je (B) tegelijkertijd je Lead Magnet slim positioneert.

Het idee is dat het aanbod zo is verpakt dat er geen onderscheid is tussen wat je gratis weggeeft en de nieuwsbrief.

Dit is zowel gebruiksvriendelijker als beter voor je conversies.

Voorbeeld 1

Zie je hoe we het hier oplossen?

Ontvang regelmatig de beste inzichten en tips over [onderwerp ABC], beginnend met [lead magnet].

Uiteraard kan je de tekst naar eigen inzicht verder aanpassen. Bijvoorbeeld:

Je ontvangt de wekelijkse nieuwsbrief met de laatste trends en tips over blauwe bessen & krijgt nu direct gratis toegang tot de video serie Beminnelijke Blauwe Bessen.

Dit is vergelijkbaar met een voorbeeld van de bekende email marketing service Aweber (waarvan je verwacht dat ze het goed hebben uitgezocht voor hun klanten):

Simpel en elegant.

Voorbeeld 2

avg email marketing formulier voorbeeld

Kleine aanpassing.

Dit keer met een verduidelijking toegevoegd aan de headline.

Meld je aan en ontvang..

Hiermee maak je het extra duidelijk dat je gebruiker zich aanmeldt en via de begeleidende tekst toestemming geeft voor het ontvangen van je nieuwsbrief of gerelateerde emails.

Natuurlijk zijn dit slechts een paar voorbeelden. Maar hopelijk is het een goed beginpunt voor je.

Nogmaals:

Het idee is dat het aanbod zo is verpakt dat er geen onderscheid is tussen wat je gratis weggeeft en de nieuwsbrief.

Dat het samen een geheel vormt, in plaats van losse, verschillende dingen.

" Eigenlijk snap ik er nog steeds geen pepernoot van! "

Als je nog steeds een beetje in de war bent; welkom bij de club! 👋🏼

De simpele waarheid is dat alleen de toekomst kan uitwijzen wat er precies van ons verwacht wordt. Gelukkig lijkt het er op dat de Autoriteit Persoonsgegevens daar begrip voor heeft. (En het waarschijnlijk zelf ook nog moet uitzoeken..)

Mijn verwachting is dat..

Zolang je duidelijk bent, alleen dingen stuurt naar mensen die ze willen ontvangen en zorgt dat je het kan bewijzen, je wat email marketing betreft in de veilige zone zit.

Daarnaast denk ik dat het allemaal een stuk heftiger overkomt dan het in werkelijkheid zal uitpakken. Maar de tijd zal het leren.

Conclusie? Juichen en janken.

In het grotere geheel denk ik dat dit een positieve ontwikkeling is. 


De intentie om consumenten (en dat zijn we allemaal) meer rechten te geven en beter te beschermen, kan ik alleen maar toejuichen. Het stelt hogere eisen aan marketing en probeert het internet een betere plek te maken. Dit is positief voor ons nette, vriendelijke ondernemers.


De manier waarop het geïmplementeerd is echter, is natuurlijk om te janken.


Het is overduidelijk bedacht door mensen die bar weinig sjoege hebben van online marketing, business en gebruikerservaringen op websites. En al helemaal niet snappen dat dit JUIST voor kleinere ondernemers en organisaties –die niet het voornaamste doelwit zijn– een nachtmerrie is om te implementeren.


En hoe iets dat zo belangrijk wordt gemaakt, zo onduidelijk mag zijn.. Laten we daar de eerste boetes gaan uitdelen 😉.

Wat denk jij?

Heb je aanbevelingen, suggesties of vragen?

Maak je je druk of denk je dat het allemaal wel goed komt?

>