Volgens Simon Sinek in zijn toepasselijk getitelde boek ‘Begin Met Het Waarom‘ (Start With Why), stelt hij dat..
“Mensen kopen niet WAT je doet, maar WAAROM je het doet.”
Het is bijzonder inspirerend en de vele voorbeelden maken het allemaal heel aannemelijk en logisch klinken.
En instinctief voelt het ook goed, niet?
Natuurlijk.
Behalve dan dat het complete lulkoek is.
De enige “Waarom” die telt, is die van je klanten. Waarom ZIJ willen wat ze willen en kopen wat ze kopen.
Als je twijfelt, vraag jezelf of enkele vrienden:
Wat is de “Waarom” van de bedrijven/merken die je recent gekocht hebt?
De meesten van ons hebben geen flauw idee en zijn er ook totaal niet in geïnteresseerd.
We kiezen wat het beste bij onze situatie en voorkeuren past.
En natuurlijk, als een “Waarom” van een bedrijf toevallig aansluit bij ons eigen denkbeeld is dat mooi meegenomen. En het kan absoluut een grote factor zijn in het *achteraf rationaliseren* van onze beslissing.
Maar in 99 van de 100 gevallen brengt (deze) informatie de beslissing niet teweeg.
Weet jij WAAROM Porsche auto’s maakt?
WAAROM je lievelings restaurants bestaan?
WAAROM je favoriete merken begonnen zijn?
En zelfs al weten we het wel. Zijn we er dan altijd van overtuigd dat het de “Waarom” is die hun business drijft en niet de centjes?
Kun je daadwerkelijk zeggen dat het HUN “Waarom” is en niet jouw eigen die de doorslag geeft?
Het ding is..
We kopen en doen dingen op basis van onze eigen doelen en verlangens.
Niemand gaat opzoek of bepaalt een beslissing op basis van de beste “Waarom”. Wel?
Natuurlijk niet. Denken dat klanten dat doen is naïef of arrogant.
We kopen allemaal *waarom WIJ het willen*.
Laten we dingen vooral niet moeilijker maken dan het is, omdat het heel mooi en idyllisch klinkt.
—
P.S. Waarom is het idee van “beginnen met waarom” zo populair?
Mijn beste gok is..
Omdat het goed voelt voor de doelgroep van het idee. Het werkt motiverend en ego-strelend. Omdat onze Waarom belangrijk is voor ONS.
Het inspireert ons en (her)stimuleert onze passie. Het geeft ons hoop dat we gaan slagen omdat we de meest geweldige “Waarom” van iedereen hebben.
Het geeft ons het idee dat wat wij doen ertoe doet en verdient te slagen, omdat er een inspirerende oorsprong achter zit.
En begrijp me niet verkeerd. Daar is op zich niks mis mee. MAAR..
Het idee dat dit ook de doorslag geeft voor klanten is verkeerd en soms zelfs gevaarlijk.
🙂