SEO Gericht Schrijven: Dé Vuistregels Om te Winnen in 2024

Voor een goede SEO strategie heb je natuurlijk content nodig.

Maar wat voor content? En hoeveel?

Wat betekent schrijven voor SEO in 2024?

Is er een minimum aantal woorden per pagina dat je nodig hebt om met een artikel hoog te scoren in Google?

Bestaat er zoiets als een ideale of minimum lengte voor blogposts?

Hoeveel beïnvloed het aantal woorden in je artikelen je plek in de zoekmachines?

En wat zijn de SEO regels die je beter niet kan breken?

Je stelt wel erg veel vragen! 😉

Gelukkig heb ik de antwoorden voor je op een rijtje gezet:

Wat zijn “SEO teksten”?

Wanneer mensen het hebben over “SEO teksten” bedoelen ze teksten die gericht zijn op goed gevonden worden en hoog ranken in zoekmachines. Met als doel om meer gratis bezoekers naar een website te krijgen.

Echter..

Moderne SEO draait veel minder om de strategische plaatsing en herhaling van zoektermen en veel meer om behulpzaamheid (relevantie), onderwerp autoriteit en gebruikerservaring (UX) van een pagina.

Voor een diepere duik in hoe je pagina’s maakt waar mensen én zoekmachines gek op zijn, bekijk ook mijn on-page SEO checklist.

Hmmm, dus hoe lang moet een SEO tekst zijn?

Eerst was het 300.

Toen 500.

Daarna 800.

En nu hoor je zelfs regelmatig 2000+ woorden voor SEO als richtlijn.

Behoorlijk verwarrend allemaal, dus wat is de waarheid?

Kort door de bocht:

Er is geen minimum, maximum of ideaal aantal woorden per pagina voor SEO.

Bron

Wat telt (voor zowel mensen als zoekmachine optimalisatie) is of je content relevant, uniek en van hoge kwaliteit is.

Of je de behoefte van zoekers bevredigd.

Op de vraag of Google het aantal woorden als kwaliteit of ranking factor gebruikt, was dit het antwoord:

Vanuit ons oogpunt is het aantal woorden op een pagina geen kwaliteitsfactor, geen rankingfactor. Blindelings meer en meer tekst toevoegen aan een pagina maakt de pagina dus niet beter.

John Mueller – Webmaster Trends Analyst bij Google

Later voegde hij dit nog via een Tweet toe:

Bron

Dus..

Meer woorden ≠ hogere kwaliteit

Goede content is niet per se lange content.

Kwaliteit is altijd belangrijker dan kwantiteit.

Ga maar eens na. Wat is de laatste keer dat je dacht:

“Het maakt me niet uit, zolang het in hemelsnaam maar VEEL WOORDEN zijn!”

..hmm?

Exact. Nooit.

Als mensen (zoekers) zijn we opzoek naar hulp. Naar een antwoord. Niet naar ‘woorden’ of ‘lengte’.

En daarom is Google continu bezig om beter in te schatten en te meten welke pagina’s het best aansluiten bij de zoekintentie (het doel) van gebruikers.

Google wil de beste, meest behulpzame pagina voor een bepaalde zoekopdracht belonen met de #1 positie – niet domweg de pagina met de meeste woorden.

Dat gezegd hebbende..

Er is wél een verband tussen meer woorden en hogere rankings

Plot twist!

Hoewel er dus voldoende bewijs is dat de hoeveelheid woorden of lengte van content geen directe, doorslaggevende ranking factor is, lijkt langere content vaak tóch betere resultaten te leveren. Zeker voor zoekopdrachten met veel competitie.

Google lijkt een voorkeur te hebben voor pagina’s met langere content.

Kijk maar:

Data van ahrefs

En..

Data van Backlinko


Nu zijn er verschillende verklaringen te bedenken. De voornaamste is denk ik dat..

Lange content verhoogt waarschijnlijk (indirect) andere signalen die Google wél gebruikt als maatstaf voor kwaliteit en betrokkenheid.

Denk aan:

  • tijd op pagina (en site)
  • scroll gedrag
  • klikken op verwijzende links en aanvullende content
  • conversies
  • enzovoort

En deze, niet het aantal woorden op zich, beïnvloeden vervolgens wie waar staat in de zoekresultaten.

Uitgebreide content is meestal gedetailleerder en behulpzamer voor gebruikers dan “magere content”.

En Google’s algoritmes (waaronder RankBrain) merken dat zoekers langer blijven plakken. Niet verder zoeken. Vaker reageren. Het stuk meer delen. Verder kijken op de site. Enzovoort.

Het gevolg? Een hogere ranking!

Daarnaast is het voor Google ook makkelijker om de context en het doel van een pagina te begrijpen als er wat meer op staat.

Hoe dan ook..

Wat aan het einde van de dag veel belangrijker is dan het aantal woorden per pagina of schrijven voor Google, is de vraag:

Welk type en lengte van content is mijn doelgroep oprecht het best mee geholpen?

Dat is wat er lange termijn het meest toe doet.

Soms zijn dat veel woorden en soms niet.

Want nogmaals:

Google wil de beste, meest behulpzame pagina voor een bepaalde zoekopdracht belonen met de #1 positie – niet domweg de pagina met de meeste woorden.

Wat is het doel van je pagina? Wat is het meest behulpzaam voor zoekers? Hoe word je dé autoriteit voor dit onderwerp?

Focus op de mensen die je wil helpen. Optimaliseer je content voor hen.

Want..

Gebruikerservaring is de toekomst van SEO

Dit is iets waar we het hier vaak over hebben.

En ook blijkt uit gelekte Google ranking factoren.

Ervaring is alles.

De doorslaggevende factor is of je pagina de behoefte van zoekers bevredigd.

Of het exact is wat ze zochten. En hoe makkelijk en aantrekkelijk je het voor ze maakt.

“Dit was zó nutteloos, maar weet je wat.. de SEO was dik voor mekaar, dus laat ik hier later nog eens terugkomen en klant worden!”

Juist.. Zei geen enkele klant ooit.

Als je er een gewoonte van maakt relevante, unieke content van hoge kwaliteit te maken, zul je zien dat dit lange termijn –ook voor SEO– de meest effectieve aanpak is.

Het enige wat je dan hoeft te doen, is de zoekmachines een beetje te helpen door wat simpele vuistregels te volgen.

Hou je aan deze SEO regels, want anders..

Hopelijk weet je inmiddels dat er geen harde SEO regels zijn wanneer het op teksten en content aankomt.

De enige twee harde regels die je absoluut NIET wil breken, zijn de volgende:

  1. Richt je pagina (en dus je teksten) altijd op het doel achter de zoekopdracht. Wat verwacht iemand als ze dit zoeken? Je wil dat jouw pagina de meest behulpzame is, zodat Google je daar straks voor beloont.
  2. Zorg voor een heerlijke gebruikerservaring. Maak je teksten makkelijk scan- en leesbaar. Je pagina en site overzichtelijk. Probeer mensen te boeien. En zorg dat alles perfect mobiel (responsief) en vlot werkt.

Als je dit op je voorhoofd tatoeëert doet, groeit je kans om hoog in de zoekmachines te staan enorm.

Nu Google steeds slimmer wordt, lijkt SEO gericht schrijven gelukkig ook steeds meer op schrijven voor echte mensen. Win-win dus!

Als laatste..

Hier zijn nog een paar handige vuistregels om je te helpen pagina’s te maken waar zowel mensen als zoekmachines gek op zijn:

  • kijk altijd naar de huidige top (3-5) resultaten voor je zoekterm – wat voor type content is het en hoe uitgebreid? Dit heeft al bewezen te werken!
  • vermeld de zoekterm (of eventueel een synoniem) in je URL
  • vermeld de zoekterm in de titel en meta titel
  • vermeld de zoekterm in de introductie
  • gebruik de zoekterm, varianten, synoniemen en gerelateerde begrippen natuurlijk in je tekst: gebruik keyword clustering
  • langere, grondige content werkt meestal beter
  • schrijf voor mensen
  • korte paragraven en korte zinnen (nodigen uit tot lezen)
  • meerdere unieke afbeeldingen (inclusief beschrijvende bestandsnamen en ‘alt tekst’)
  • 1 Titel (H1) met de exacte zoekwoorden erin verwerkt
  • meerdere subkoppen (H2) verreikt met zoekterm variaties
  • 1+ relevante interne links
  • 1+ relevante externe links
  • gebruiksvriendelijke opmaak (denk opsomming lijstjes, inhoudsopgave, design, lettertype)
  • [bonuspunten] aanvullende multimedia (video, audio, presentatie slides, quiz, etc.)

Voor meer uitleg over SEO teksten, bekijk ook mijn on-page SEO checklist!

SEO teksten schrijven samengevat

SEO gericht schrijven in 2024 is meer dan ooit schrijven voor echte mensen.

Richt de inhoud van je pagina’s op de informatiebehoefte van zoekers en probeer de meest behulpzame pagina te maken voor de zoekopdracht. Kijk daarvoor altijd naar wat nu al werkt.

Er is geen minimum, maximum of ideale lengte voor content, maar zoekmachines lijken wel een voorkeur te hebben voor uitgebreidere content. Ze sturen mensen bij voorkeur naar dé autoriteit over het onderwerp.

Help zoekmachines via strategische plaatsing van je zoekterm en variaties ‘begrijpen’ waar de pagina over gaat. Maar overdrijf het vooral niet.

Focus altijd op het leveren van een geweldige ervaring. Uiteindelijk zijn het mensen die van je kopen, niet zoekmachines!

>