De 14 Cruciale SEO trends voor 2022 (+ de toekomst van SEO)

SEO trends? WTF?!

De toekomst van SEO? LOL!

SEO is allang dood, toch?

Nog lange niet!

Google Statistieken (in 2021)

Het is waar..

De groei van het aantal zoekopdrachten en Google gebruikers is de afgelopen jaren enorm gekrompen. Maar vergis je niet, Google groeit nog steeds.

En zelfs al zou het gebruik afnemen, is Google nog steeds GIGANTISCH..

  • Google heeft 90,46% van het marktaandeel van de zoekmachines in de hele wereld.
  • 15% van alle zoekopdrachten is nog nooit eerder op Google gezocht.
  • Google ontvangt op een bepaalde dag meer dan 63.000 zoekopdrachten per seconde.
  • Google heeft een marktwaarde van $ 739 miljard.
  • Een gemiddelde persoon voert elke dag 3-4 zoekopdrachten uit.

Als dit geen bewijs is dat SEO nog springlevend is, weet ik het ook niet meer.

Hier zijn nog 63 fascinerende Google Search statistieken.

Google’s missie en de toekomst van SEO

De slimste manier om naar huidige trends en de toekomst van SEO te kijken, is vanuit Google’s perspectief.

Rechtstreeks uit de 3x SEO strategie handleiding..

Google's missie
Dat laatste is een kleine toevoeging van ondergetekende, uiteraard.

Simpel gezegd:

Google wil zoekers de beste, meest relevante resultaten laten zien. Zodat mensen tevreden zijn en keer op keer terugkomen naar Google.

Elke SEO trend is terug te leiden naar Google’s missie – i.c.m. het simpele feit dat Google dit natuurlijk niet doet als liefdadigheid.

Dat gezegd hebbende, over naar de..

14 SEO trends voor 2021 (en verder)

#1 Meer informatie in de zoekresultaten, minder klikken naar websites

Google probeert steeds meer de vragen, met inhoud van andere mensen direct in de zoekresultaten te beantwoorden. Zonder dat mensen hoeven te klikken om de bron te bekijken.

Google lijkt meer en meer te willen dat gebruikers in hun ecosysteem blijven. Vooral op mobiel.

[sarcasme] Wie had dat ooit gedacht? [/sarcasme]

Er komen steeds meer niet-klikbare resultaten bij die informatie direct op de zoekresultaten pagina weergeven. Samen met een stijging in advertenties blijft er daardoor steeds minder plek over voor de organische, SEO gedreven zoekresultaten.

Dit maakt het zowel lastiger als noodzakelijker dan ooit om op te vallen.

Rand Fishkin – The Future of SEO is on the SERP

Dit is niet alleen Google overigens. Vrijwel elk ander platform doet hetzelfde.

Facebook heeft al tig keer het organisch bereik verkleint..

LinkedIn & Twitter hebben een overduidelijke voorkeur voor content zonder links..

YouTube heeft beschrijvingen zo aangepast dat je standaard weinig tekst en links te zien krijgt..

Enzovoort.

Alles bij elkaar maakt het daarom ook belangrijker dan ooit om je eigen website en mailinglijst de hoogste prioriteit te geven. Zodat je minder afhankelijk bent van platformen waar je amper controle over hebt.

Daarnaast wil je je content en SEO waarschijnlijk focussen op zoekopdrachten die Google niet makkelijk rechtstreeks op de resultatenpagina weer kan geven als “directe antwoorden”. En denken aan branded content, zodat mensen meer en meer specifiek naar JOU opzoek gaan.

#2 Steeds meer YouTube video’s in de zoekresultaten

Als je regelmatig dingen zoekt via Google, is het je ongetwijfeld opgevallen:

YouTube video’s staan steeds vaker bovenaan.

Waarom is dat?

Als je het mij vraagt, sluit het rechtstreeks aan op het voorgaande punt.

YouTube is van eigendom van Google. En Google houdt gebruikers –als het ff kan– liever in hun eigen omgeving.

Daarbij is er vandaag de dag natuurlijk ook veel meer video content van hoge kwaliteit dan enkele jaren geleden, consumeren mensen vaker en meer video dan voorheen (mede door voordeliger mobiel internet etc.) – en zijn er zat voorbeelden te bedenken waarin video’s simpelweg beter zijn.

Overigens..

Het interessante wat betreft YouTube en SEO, is dat je dus mogelijk op 2 plekken tegelijk kan ranken. Zowel op YouTube als in de Google resultaten.

#3 Meer gepersonaliseerde zoekresultaten

Meer en meer zien de zoekresultaten er (compleet) anders uit wanneer je niet bent ingelogd op je Google account.

Hoe meer data Google verzameld via al hun kanalen en platformen, hoe persoonlijker ze de zoekresultaten kunnen maken.

Afgezien van zorgen dat mensen regelmatig terugkomen naar je site en hopelijk zo blij met je zijn dat ze je merknaam rechtstreeks bij de zoekopdracht vermelden (denk: seo trends klantkunde), is er bar weinig wat je aan deze trend kunt doen.

Waar je wel controle over hebt, is of je content maakt die relevant is voor specifieke zoekopdrachten.

Dit is ENORM belangrijk, want..

#4 Relevantie bepaalt of je meedoet

Zo’n 91% van de content in Google’s index ontvangt totaal geen verkeer.

91 procent van pagina's krijgen geen verkeer van zoekmachines
Onderzoek zoekverkeer door ahrefs

Waarom niet?

Grotendeels omdat het niet relevant is voor wat mensen zoeken.

Hoe ontiegelijk simpel misschien ook..

Zoekmachines sturen geen verkeer naar dingen waar mensen niet naar zoeken.

En zeker nu Google steeds beter wordt in het begrijpen van gebruikers intentie (het doel achter de zoekopdracht) en in het begrijpen van een pagina, is relevantie belangrijker dan ooit.

Het is meer dan ooit hetgeen wat bepaalt of je überhaupt meedoet in de race. Relevantie is de toegangsprijs.

Google Search Console wordt daarbij een steeds belangrijkere en krachtigere tool om de strijd voor relevantie te winnen.

Degenen die de inzichten uit GSC gebruiken om hun content en clickthrough-rate (via meta data) te verbeteren, gaan er met de buit vandoor.

#5 Gebruikerservaring (UX) bepaalt waar je staat

Deze trend gaat hand in hand met de vorige.

Waar relevantie bepaalt of je in de race bent, bepaalt de gebruikerservaring grotendeels waar je in de resultaten staat.

De koppositie claimen en houden is weggelegd voor degenen die super relevant zijn én de beste ervaring leveren voor gebruikers.

betrokkenheid en SEO CTR en dwell time grafiek

Voor een diepre duik in het optimaliseren van pagina’s voor zowel mensen als zoekmachines, bekijk ook mijn on-page SEO checklist!

Google’s ‘Core Web Vitals’ worden ranking factor

Google’s nieuwe ‘Core Web Vitals’ zijn drie nieuwe factoren die Google als belangrijk ziet voor een goede gebruikerservaring op een pagina.

In 2021 gaat Google deze samen met de al bestaande factoren combineren in een nieuwe ‘Pagina Ervaring’ ranking factor die de komende jaren steeds belangrijker zal worden voor SEO.

Dit is hoe Google de pagina ervaring in eerste instantie gaat meten en scoren:

#6 Semantisch zoeken

Dit is een grote verandering die al een tijdje gaande is.

Waar je vroeger voor elke (lichtelijk) afwijkende zoekterm variatie een aparte pagina nodig had om ook maar kans te hebben op ranken, is Google tegenwoordig een stuk slimmer.

Google kijkt nu naar de context en werkt semantisch.

Wablief?

Semantisch zoeken heeft als doel de zoekresultaten te verbeteren (relevanter te maken) door de intentie van de zoeker en de contextuele betekenis van termen te begrijpen.

Google’s algoritme begrijpt meer en meer de relatie tussen woorden en begrippen.

Wat dit in de praktijk betekent, is dat exact-match zoektermen minder belangrijk worden en dat Google juist meer kijkt naar het onderwerp waar de (zoek)woorden onderdeel van zijn.

Google weet bijvoorbeeld dat als ik “gat in deur voor kat” zoek, ik eigenlijk een kattenluikje bedoel..

semantic search SEO voorbeeld 2 gat in deur voor kat

Maar het gaat natuurlijk veel verder dan dat.

Andere onderdelen van semantisch zoeken zijn bijvoorbeeld:

  • Huidige trends (zoals een nieuwe film of belangrijke gebeurtenis)
  • Locatie van de zoekopdracht
  • Zoekintentie (wat is het doel van de zoeker?)
  • Woordvariaties (enkelvoud, meervoud, tegenwoordige tijd, verleden tijd, enzovoort)
  • Synoniemen (enorm, reusachtig, heel groot, gigantisch, kolossaal)
  • Gerelateerde woorden (Champions League, voetbal, Johan Cruyff, Barcelona, Ajax)
  • Woordgroepen
  • Algemene en gespecialiseerde termen (overnachten Haarlem, van der Valk Haarlem)

Hoe korter de zoekopdracht (een enkel woord bijvoorbeeld), hoe lastiger het meestal voor Google is om de zoekintentie en de context te bepalen. Hierdoor zijn de resultaten vaak nutteloos en het ook niet waard om voor te ranken.

Hoe dan ook..

Semantisch zoeken heeft de afgelopen jaren enorme stappen gemaakt en met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en meer (persoonlijke) data zal dit alleen maar beter worden.

#7 Kunstmatige intelligentie (AI) is de toekomst van SEO

De gigantische sprongen die Google maakt op gebied van AI zijn zowel creepy als enorm spannend.

Google’s CEO, Sundar Pichai, heeft zelfs gezegd dat hun streven is een “AI-eerst” bedrijf te zijn. AI gaat een hoofdrol spelen in alles wat ze doen.

Google stopt enorm van tijd en geld in AI, omdat ze weten dat AI simpelweg op enorme schaal betere, meer gepersonaliseerde ervaringen voor consumenten kan leveren. En omdat het op de lange termijn goedkoper is dan mensen.

Dit brengt ook voor het zoeklandschap en SEO drastische veranderingen met zich mee. Maar..

Waarschijnlijk niet zo snel als veel mensen denken.

Tot nog toe zijn Google’s algoritmes –zeker wanneer het op het inschatten van pagina kwaliteit komt– niet altijd even succesvol. Zeker wat betreft niet-Engelse talen, waaronder Nederlands.

Er komen vaak nog mensen aan te pas die op basis van hun ‘Search Quality Guidelines’ beslissingen maken over sites en content. Zowel als voor het aanpassen van hun algoritmes.

Dit gaat in de toekomst compleet veranderen.

Rank Brain of welke AI het dan ook overneemt op SEO gebied, kan binnen enkele jaren pijlsnel en op enorme schaal ‘zien’ wat relevant is voor een bepaalde zoekopdracht en wat niet. En zichzelf continu

#8 De mobiel-eerst index

In 2016 haalde mobiele zoekopdrachten desktop voor het eerst in en sindsdien is dat alleen maar toegenomen.

Natuurlijk zijn er markten waar het aandeel pc gebruikers standhoudt, maar over het algemeen is optimaliseren voor mobiel gebruik een vereiste.

Je website moet dit jaar absoluut mobiel zijn.

(Bekijk altijd je eigen analytics data om te zien welke apparaten jouw gebruikers het meest gebruiken, natuurlijk. Maar dat is alsnog geen excuus.)

Google heeft overigens liever dat je een responsief design hebt dan een aparte mobiele versie, of op z’n minst dat de content exact hetzelfde is.

Hoe dan ook..

Voor veel mensen is hun mobieltje inmiddels hun meest gebruikte en enige toegang tot het internet. En Google’s mobiel-eerst index is daar een antwoord op.

#9 Groter belang “technische SEO”

Hoe geavanceerder Google’s bots worden, hoe beter ze ook de technische mankementen kunnen herkennen.

Waar Google voorheen slechts een handje vol technische eisen stelde, is dat tegenwoordig wel anders..

Om in de toekomst maximaal te profiteren van SEO, moet je steeds meer ook je technische huis op orde hebben.

Het helpt om hier over te denken als de “technische gezondheid” van je website.

De architectuur en achterliggende techniek van je website is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor SEO en het ziet er niet naar uit dat dit gaat afnemen.

Van de code, tot de afbeeldingen, tot de indeling, tot de snelheid en alles er tussenin – Google weegt het allemaal mee.

Intimiderend? Een beetje wel ja.

Maar tegelijkertijd is het ook logisch, want dat is exact wat we als gebruikers verwachten; goedwerkende websites zonder gedoe.

#10 Linkbuilding wordt steeds minder effectief

Een SEO trend van de afgelopen jaren was het belang van backlinks en een hoge ‘domein autoriteit’ (DA).

Dit heeft geleid tot sites die uitsluitend vanwege hoge DA bovenaan de zoekresultaten staan met middelmatige en zelfs zwakkere content. Ook wanneer andere pagina’s relevanter en kwalitatief sterker zijn.

En aangezien Google weet dat mensen hier gebruik/misbruik van maken door zelf links te bouwen of kopen, in plaats van ze organisch te verdienen, zijn ze de afgelopen jaren al steeds minder effectief geworden.

Zoals ik wel vaker aanhaal:

Google wil de beste, meest relevante pagina voor een zoekopdracht belonen met de #1 positie – niet per se degene die de meeste links naar een domein heeft.

Echter..

Begrijp me niet verkeerd. Backlinks doen er nog steeds toe. Zeker wanneer kwaliteit en relevantie grotendeels een gelijkspel zijn.

Maar Google’s doel is altijd relevantie en kwaliteit geweest. Links waren –bij gebrek aan beter– lange tijd slechts een van de voornaamste signalen van kwaliteit. Nooit een doel op zich.

Hoe beter Google wordt om kwaliteit en relevantie op andere manieren te meten (zoals gebruikerssignalen) hoe minder het links nodig heeft. En dat is exact wat deze trend weergeeft.

P.S. Zo kom je aan wat snelle gratis backlinks.

#11 Consumentenpsychologie –klantkunde– wordt nóg belangrijker

Voor jou en mij natuurlijk geen verassing, maar..

Dat gebruikerservaring belangrijker wordt, betekent dat het begrijpen van die gebruikers ook belangrijker wordt.

En..

Dat zoekmachine optimalisatie steeds minder gaat over trucjes en hacks en meer over relevantie en kwaliteit, betekent dat weten wat de mensen waar je zaken mee wil doen willen; juist de ‘ultieme hack’ wordt.

Kliks krijgen vanuit de zoekresultaten op basis van een sterke titel en beschrijving is psychologie.

Mensen geboeid houden op je pagina’s is, uiteraard, psychologie.

Het is niet meer dan logisch, want..

Aan het einde van de dag zijn het mensen die we proberen te verleiden.

En opvallen en winnen in onze alsmaar drukkere online wereld, vereist meer dan ooit dat we begrijpen hoe de mensen die we willen helpen, denken.

#12 Onderwerp expertise wordt een belangrijke ranking factor

Dit is meer een voorspelling.

Ik verwacht dat de combinatie van personalisatie van zoekresultaten en ranking gericht op context, onderwerp relevantie en kwaliteit (i.p.v. pure domein autoriteit of backlinks) veel kansen gaat bieden.

Onderwerp expertise –verbonden aan specifieke auteurs en websites– wordt een bijzonder krachtige ranking factor.

Momenteel is het in veel gevallen nog erg lastig om het als niche-bedrijf of specialist te winnen van grote content clubs die een breed onderwerp domineren met gebrekkige content vanwege een sterke domein autoriteit.

Google heeft dit al eerder geprobeerd via Google+ (R.I.P.) en “author rank”. En ik denk dat ze nog steeds overtuigd zijn dat betrouwbare experts en brands het best aansluiten bij de wensen en behoeften van zoekers.

#13 Voice Search (Google Assistent)

Kon niet missen natuurlijk.

Het is momenteel érg populair om te schreeuwen dat voice DE toekomst van zoeken (en internet in het algemeen) is.

Als je niet “all in” op voice gaat, besta je straks niet meer. Is het idee.

En ja..

Hoewel voice search, of spraakgestuurd zoeken, hier in de lage landen flink achterloopt op met name Engelssprekende landen – kunnen we er niet omheen.

Het is overduidelijk dat Voice een belangrijke manier wordt waarop we steeds meer dingen gedaan krijgen. Waaronder zoeken.

Dat gezegd hebbende..

Persoonlijk ben ik nog niet overtuigd dat spraak zo dominant wordt als veel mensen suggereren. Vooral omdat het ontzettend eendimensionaal en in veel situaties niet praktisch of beter is.

Wordt het belangrijk? Absoluut.

Zo belangrijk dat het bestaande dingen van de troon stoot? In bepaalde gevallen (context), reken maar.

Wordt het dé nieuwe standaard? Bijzonder twijfelachtig.

Vooralsnog lijkt Voice mij meer een aanvulling met specifieke gebruikscases dan de nieuwe standaard.

Deze (niet marketing gerichte) video van TechAltar sluit behoorlijk goed aan bij mijn denken over Voice:

Is voice really the future of computing?

Waar Voice Search (Google assistent) waarschijnlijk een groot marktaandeel krijgt, zijn:

  • Triviant vragen; Wie was in 1991 president van Amerika? Welke ingrediënten zitten er in een kapsalon? Etc.
  • Weersverwachting
  • In de auto; Hoever tot het volgende tankstation? Is er snelheid controle richting huis?
  • Sportuitslagen
  • Nieuws & actueel; Wat is het laatste nieuws in Haarlem? Is er file op de A10?
  • Aanbevelingen; Wat is een leuke bar in de buurt?
  • En dergelijke

Een ander belangrijk punt omtrent voice search, is de vraag of het wel commercieel slim is om je content (voornamelijk) op voice te richten.

Ik bedoel..

Een groot aspect van Voice is namelijk directe, kortere antwoorden, waarbij ze in feite de tussenpersoon/bron (jou en mij) omzeilen.

Deze video van Rand Fishkin uit 2017 is ook een kijkje waard:

Does Voice Search and/or Conversational Search Change SEO Tactics or Strategy? - Whiteboard Friday

#14 Brands, brands, brands

Dit is ook iets wat al lange tijd gaande is, maar steeds belangrijker wordt.

Google wil hun zoekers naar vertrouwde plekken sturen waar ze een voorspelbaar goede ervaring hebben.

Niet naar een onbekende, willekeurige site met onbekende of twijfelachtige intenties.

Dat is natuurlijk niet gek, want dat is exact wat wij als zoekers ook willen..

Betrouwbare informatie, betrouwbare shops en hulp van mensen die we kunnen vertrouwen.

We worden kieskeuriger in ons zoekgedrag en kiezen liever voor een veilige, herkenbare optie.

Wanneer je beide nog nooit bezocht hebt, waar klik je dan op?

  1. de-beste-internet-marketing-site.info
  2. wordpress-131212-1304336.cloudwaysapps.com

Zelfs al staat de andere site bovenaan, voelt het enorm ‘sketchy’, niet?

Google ziet al langer dat mensen –in tegenstelling tot vroegah– niet altijd meer domweg op het eerste resultaat klikken. Ze zoeken naar signalen van betrouwbaarheid en herkenning.

Eén van de beste lange termijn dingen die je kan doen (ook voor SEO) is investeren in je reputatie en merkwaarde. Persoonlijk of bedrijfsmatig, merken zijn de oplossing voor een hoop problemen volgens Google.

En hoe meer Google instaat is om je reputatie over het hele internet te meten, hoe belangrijker dit waarschijnlijk wordt.

Conclusie; Ben ik een belangrijke SEO trend vergeten?

Uiteraard zijn dit niet alle trends en veranderingen omtrent SEO.

Simpelweg een aantal belangrijke trends van dit jaar en dingen die er toe doen in de nabije toekomst.

Ben ik een belangrijke SEO trend vergeten? Laat het me vooral weten, dan voeg ik hem toe!

>