Altijd bovenaan in Google staan. De natte droom van iedereen die wat verkoopt via het internet.
Want dat betekent natuurlijk meer bezoekers naar je website en –als het goed is– ook meer centjes in de kassa.
Maar..
Hoe krijg ik mijn website hoger in de onbetaalde resultaten?
Hoe krijg je jouw bedrijf hoger in Google?
Hoe verbeter je je vindbaarheid?
Werkt zoekmachine optimalisatie (SEO) nog wel? Maak je nog een kans om je website te ranken? Heb je er veel technische kennis voor nodig? En duurt het lang voordat je resultaat ziet?
Dat alles en meer:
De simpele SEO handleiding voor non-experts (en mensen die geen zin hebben in SEO)
Heb je het gevoel dat SEO te moeilijk en de moeite niet waard is?
Dan ben je niet alleen.
Zoals ik ook al schreef in SEO voor beginners is.. SEO is helemaal niet zo ingewikkeld. De basisprincipes zijn vrij eenvoudig.
Maar de basis kan nooit genoeg zijn om hoog in Google te komen, toch?
Fout.
Dit is de waarheid:
Er is geen verband tussen complexiteit en betere resultaten.
De meeste mensen hebben een super beperkte kennis van SEO, dus veel meer dan de basis heb je meestal niet nodig om het beter te doen.
Data bewijst namelijk dat ~91% van de pagina’s geen enkele bezoeker ontvangen van Google:
Mensen zijn geneigd SEO onnodig moeilijk te maken.
Hou je SEO strategie simpel.
Als je ook maar een beetje op mij lijkt, wil je..
- De resultaten van SEO (meer bezoekers, etc.) ZONDER geïnteresseerd te zijn in alle details.
- Je vooral NIET drukmaken over elke Google algoritme update.
Maar tegelijkertijd hoor je..
“De beste plek om een lijk te verstoppen, is op de 2e pagina van de zoekresultaten.“
– Elke SEO expert ooit
Dus SEO helemaal negeren in de hoop dat mensen je vanzelf vinden, is ook geen slimme zet.
Wat zijn dat geval de beste SEO strategieën?
Lees snel verder, want..
Dit is hoe je gegarandeerd hoger in Google komt (zonder gillend gek te worden):
Wat dit niet is:
- een overzicht van de geschiedenis en veranderingen van voorgaande jaren – want wie zit daar op te wachten?
- een extreem gedetailleerd rapport met alle details waar Google op let – want dat is de snelste weg om compleet vast te lopen..
- een geavanceerde, technische SEO gids voor volleerde SEO nerds – want in dat geval kan ik waarschijnlijk meer van jou leren 🙂
Dit is waar we het wél over hebben:
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het optimalisatie proces bedoeld om een pagina en website hoog te laten scoren in de organische (onbetaalde) zoekresultaten voor relevante zoekwoorden. Met als uiteindelijke doel meer juiste bezoekers voor een website aan te trekken.
Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?
Als je een bedrijf of website hebt, wil je waarschijnlijk dat mensen je kunnen vinden. Dat is exact waarom zoekmachine optimalisatie (SEO) belangrijk is. Het verbeterd je vindbaarheid, bezoekersaantallen en uiteindelijk resultaten van je website.
Slimme, tijdloze zoekmachine marketing – de ultieme ‘SEO hack’
Ben je bekend met het Pareto of 80/20 principe?
Het stelt dat 80% van je resultaten komen van 20% van je activiteiten en inspanning.
Maar belangrijker dan de exacte getallen is het achterliggende feit:
In elk gebied zijn een paar activiteiten of dingen altijd AANZIENLIJK meer waard dan de rest.
Dit geldt ook voor SEO.
20% van je pagina’s trekken 80% van de bezoekers..
20% van de ‘zoekmachine optimalisatie’ activiteiten die je doet, leveren je 80% van het resultaat..
Enzovoort.
Deze manier van denken, is de ultieme ‘SEO hack’.
En als je slechts 1 ding leert uit deze handleiding, laat het dit zijn.
Wanneer je dit idee als richtlijn gebruikt, ben je altijd instaat om hoog in de zoekmachines te komen – zonder dat je je druk hoeft te maken over Google’s ranking updates. Het is letterlijk de #1 SEO tip waar niemand het ooit over heeft..
Dus hoe gebruik je dit denken in je voordeel? Wat is de beste lange termijn SEO strategie?
Focus op Google’s lange termijn doel.
Alle veranderingen en ranking updates omtrent SEO komen namelijk voort uit hun lange termijn visie. Niet om ons het leven zuur te maken (dat is slechts een bijproduct, lol).
Dit zegt de grote G zelf over hun missie:
Of in meer praktische taal:
Google’s #1 doel is om zoekers het best mogelijke resultaat te laten zien voor een zoekopdracht.
Hoe beter je Google daarin tegemoet komt, hoe makkelijker het is om het ranking spelletje te winnen en hoog in de SERP’s te komen.
Anders gezegd..
Geef Google wat het wil en je wordt beloont met hogere rankings.
Alle SEO trucjes en hacks van de wereld kunnen je niet helpen als je hier geen rekening mee houdt. (Hetzelfde geldt voor Microsoft’s Bing, DuckDuckGo en anderen, overigens.)
Om hoog te scoren in de zoekmachines, moet je dat ook verdienen. Je moet op een bepaalde manier beter zijn dan alle andere opties. Hoe je dat doet, hebben we het zo over..
De algoritmes worden –zeker met hulp van Google’s AI RankBrain– steeds slimmer. Als het je al lukt om ze voor de gek te houden of met ‘grey hat’ en ‘black hat’ SEO strategieën hoger in de zoekmachines te scoren, duurt het niet lang voordat je de klappen van de zweep voelt.
Focussen op Google’s einddoel i.p.v. op de constant veranderende details is verre weg de meest houdbare, toekomstbestendige en simpele SEO strategie.
Het is de ultieme ‘hack’.
Combineer dat met de simpele optimalisatie tips in deze handleiding en je bereikt 80-90% van het resultaat voor 20% van de moeite en stress.
De Simpele 3x SEO Strategie
Elke winnende SEO strategie heeft 3 hoofd onderdelen..
- De fundering (je website en techniek)
- De inhoud (je content op je pagina’s)
- De promotie (wat je doet om je website onder de aandacht te brengen)
De kwaliteit van je pagina’s kan je zien als een vereiste en uiteindelijk doorslaggevende factor en de technische fundering en promotie als versterkers.
Samen leveren je ze het beste resultaat. Maar voor het snelste resultaat is het slim om je eerst te focussen op het meest verwaarloosde onderdeel (de bottleneck)!
Laten we eerst naar de fundering + inhoud kijken via..
De 6 Eigenschappen van Google-Dominerende Websites
Om je online vindbaarheid te verbeteren en meer bezoekers aan te trekken in 2024, is dit wat je nodig hebt:
Een snelle, gebruiksvriendelijke, technisch foutloze website met relevante, unieke content van hoge kwaliteit.
Daarnaast kijkt Google ook steeds meer naar signalen van een sterk, betrouwbaar merk achter de website. Een meer holistisch beeld, als het ware.
Ze willen hun zoekers naar betrouwbare plekken sturen waar ze informatie, producten en services van hoge kwaliteit krijgen. Niet naar sjoemelaars en malafide praktijken. En langzaam maar zeker worden ze daar steeds beter in.
Het ding is..
Er zijn altijd trucs die een paar maanden goed werken, voordat ze genadeloos worden afgestraft.
Wees daarom ook voorzichtig met het gebruik van ChatGPT en andere AI teksten voor SEO.
Dit is een eindeloos kat en muis spel waar ik zelf totaal geen interesse in heb en iedereen afraad.
Slimme ondernemers focussen op de volgende punten:
Deze 6 pijlers vormen als het ware de checklist voor de Fundering en de Inhoud onderdelen van de 3x SEO strategie.
Deze zijn absoluut noodzakelijk als je wil dat Google je beloont met hogere rankings en meer bezoekers.
Je focussen op andere dingen voordat deze staan, is waarschijnlijk zonde van je tijd.
[Fundering] Website optimalisatie tips
Je website is de fundering waarop alle individuele pagina’s en content rusten.
En hoewel de kwaliteit van de inhoud op een pagina waarschijnlijk de meest bepalende ranking factor is voor die specifieke pagina, profiteert ALLES van een goede fundering.
Laten we de punten even doorlopen..
1. Snel
De laadtijd van websites is door de jaren heen een steeds belangrijkere ranking factor geworden. Waarom? Omdat een trage website een grote ergernis van zoekers is.
We zijn allemaal behoorlijk ongeduldig. We weten dat we zat keuze hebben en zijn dus niet bang om direct op de terug-knop te rammen als het ons iets te lang duurt.
Al kan je dus in theorie hoog ranken met een langzame site, schiet je er in de praktijk niks mee op.
Hier is een benchmark van Google zelf:
Wat is snel genoeg?
Onder 3 seconden laadtijd. Maar hoe sneller hoe beter, eigenlijk.
Gebruik tools als Pingdom, GTmetrix & Google’s Test My Site om de laadtijd van je pagina’s te testen.
De grootste boosdoeners van lange laadtijden zijn meestal;
- Goedkope hosting (gedeeld met veel andere websites)
- Opgeblazen design (teveel code en toeters en bellen)
- Teveel scripts en uitgaande ‘requests’ (kijk uit met het toevoegen van allerlei tracking en marketing tools die allemaal opgevraagd moeten worden elke keer dat een pagina laadt)
- Afbeeldingen (te groot en niet geoptimaliseerd)
- Oude PHP 5.x versie (switchen naar de laatste stabiele versie 8.x levert vaak een 20-50% snelheid boost op – informeer bij je hosting provider)
Kijk niet te veel naar scores. Dat is vaak een gebed zonder end. Het gaat uiteindelijk om de laadtijden!
2. Gebruiksvriendelijk
Gebruiksvriendelijkheid is een enorm uitgebreid onderwerp, maar in het kader van 80/20 wil ik het simpel en duidelijk houden:
Je website kan nooit simpel en duidelijk genoeg zijn.
Zodra je het bezoekers moeilijk maakt en ze vraagt energie te gebruiken verspillen om iets gedaan te krijgen, raak je ze kwijt.
Voorkom dat met de volgende tips!
We leven in een mobiel-eerst wereld. Alles wat niet perfect mobiel en responsief werkt, krijgt punten aftrek.
Google ziet de mobiele versie van je site tegenwoordig zelfs als de “echte” versie. Je kunt er dus niet omheen.
Via Google’s Mobielvriendelijke Test kun je heel gemakkelijk controleren of je site voldoet:
Google geeft –terecht– voorkeur aan veilige websites.
Op dit moment heb je absoluut een SSL-certificaat nodig voor je site.
Dit is het ‘slotje’ in de adresbalk. De URL van je site veranderd daarmee van HTTP naar HTTPS. Hierdoor is de verbinding versleuteld en stukken veiliger.
Elke half-fatsoenlijke hostingpartij biedt dit aan. Vaak zelfs gratis via ‘Let’s Encrypt’.
Dit jaar geen SSL gebruiken betekent dat je minder hoog in de zoekmachines staat dan je zou kunnen. Zonde!
Oké, volgende punt..
Als je ooit wel eens hopeloos verdwaald en geïrriteerd bent geweest op een website, weet je het:
Een makkelijk te navigeren site is van kritiek belang. Voor zowel mensen als zoekmachines.
Als richtlijn moeten alle belangrijke pagina’s op je site in ~3 klikken vanaf de homepage te vinden zijn en is je navigatie overzichtelijk en intuïtief voor gebruikers.
Dit is een voorbeeld van een goede website structuur voor SEO en mensen:
Kan het ook anders? Absoluut.
Is het erg als je site een extra laag heeft? Nee hoor.
Maar als het enorm afwijkt of een complete warboel is, loop je het risico daarvoor punten aftrek te krijgen.
Overweeg ook een ‘kruimelpad’ te gebruiken, zeker wanneer je website hiërarchie wat complexer is.
Dat brengt ons bij het volgende..
- Kies een lettertype (font) dat moeiteloos te lezen is.
- Optimaliseer het leesgemak door de hoofdtekst (body) 16-22px groot te maken.
- Doe geen gekke dingen met kleuren.
- Zorg voor een overzichtelijke, uitnodigende opmaak. Denk;
- korte paragraven
- goed lopende, korte zinnen (zonder lastige woorden)
- voldoende witruimte
- tussenkoppen (duidelijk te onderscheiden van de rest van de tekst)
Je gebruikers irriteren is nooit een goede conversie strategie.
Als algemene vuistregel: als (mobiele) pop-ups, notificaties en dergelijke ‘spammy’ zijn, moeilijk te negeren zijn of de gebruikerservaring verminderen, krijg je mogelijk punten aftrek van Google.
En omdat de indexering nu mobiel-eerst is, kan dit je positie in de zoekresultaten negatiever beïnvloeden dan je wellicht denkt.
Het is nogal irritant voor mensen als ze niet kunnen zien waar ze voor kwamen, omdat ze direct ‘hartelijk ontvangen’ worden door een ongevraagde, smaakloze pop-up.
3. Technisch foutloos
Hoewel snelheid en gebruiksvriendelijkheid belangrijker zijn, kan technische optimalisatie je absoluut helpen scoren in Google. Zeker wanneer de rest wél al als een huis staat.
Hiervoor heb je wel een tool nodig, want dit zelf doen is onbegonnen werk.
Er zijn meerdere opties mogelijk, maar zelf gebruik ik hiervoor (de gratis versie is vaak al voldoende) en Google’s eigen Search Console.
Je kan exact zien waar de fouten zitten en waarom je ze moet oplossen:
Richt je daarbij vooral op de errors, voordat je aan andere dingen denkt. En weet dat een paar kleine foutjes echt niet het einde van de wereld zijn.
Google Search Console stuurt je een e-mail als er ergens wat mis gaat:
Doodlopende / gebroken links
Dit zijn links die naar niet (langer) bestaande pagina’s verwijzen. Zowel binnen als buiten je website.
SEO bots volgen deze links en wanneer ze doodlopen, reflecteert dat minder goed op jouw website.
Helaas geeft Google Search Console je alleen bericht wanneer pagina’s op je eigen site niet bereikbaar zijn. En de gratis versie van Majestic crawlt maximaal 100 pagina’s. Vandaar dat je dit soort fouten het best kunt opsporen met speciale tools, zoals:
- Broken Link Check (site)
- Screaming Frog (download)
Ook kun je een WordPress plugin als Broken Link Checker gebruiken. Deactiveer deze wel weer als je klaar bent, want vaak gebruiken deze plugins flink wat resources.
Duplicate content
Voorkom dat je:
- Dezelfde content letterlijk herkauwd of kopieert.
- Dezelfde pagina’s via verschillende paden laat indexeren (via bijv. categorieën of tags zoals; website.nl/categorie1/blogpost-1 en website.nl/categorie2/blogpost-1 ).
Dit heeft namelijk geen toegevoegde waarde voor gebruikers. En..
Hoewel je niet per se bestraft wordt voor dubbele content op je site, rank je waarschijnlijk wél minder hoog dan je zou kunnen.
Je concurreert dan namelijk met verschillende pagina’s voor dezelfde zoekopdracht. Zonde!
Nutteloze en extreem magere pagina’s
Denk aan:
- Pagina’s die eigenlijk niet geïndexeerd moeten worden, zoals WordPress categorieën en tags zonder toegevoegde content en bepaalde ‘custom post types’
- Per ongeluk gepubliceerde test pagina’s
- Oude versies, niet up-to-date pagina’s of content
- Oude PR-berichten
- Gebroken content vol met [shortcodes] aangemaakt door een oude plugin die je niet meer gebruikt
Idealiter heeft elke pagina op je website toegevoegde waarde voor je doelgroep.
Wat ons brengt bij de content..
[Inhoud] De #1 Ranking factor: Pagina Kwaliteit
Hopelijk weet je nog dat..
Google’s #1 doel is om zoekers het best mogelijke resultaat te laten zien voor een zoekopdracht.
En in de meest simpele termen..
Alles wat Google doet is eigenlijk een manier of een poging om te meten hoe goed een pagina is.
Maar wat maakt ‘goede’ of ‘de beste’ content in Google’s ogen?
Dit meten ze grotendeels aan de hand van betrokkenheid- en kwaliteitssignalen, voornamelijk:
- Hoeveel tijd gebruikers doorbrengen op een pagina (“dwell time” & “bounce rate”) en op je website
- Hoeveel gebruikers scrollen op de pagina
- Verwijzende links naar aanvullende, hoogwaardige pagina’s of bronnen
- Klikken op verwijzende links (binnen en buiten de website)
- Reageren op content
- Delen van de content
- Lengte van de content
- Autoriteit van de website en/of auteur
- Links (van anderen) naar de content
Hoe zorg je dat al deze dingen gebeuren?
Exact! Via relevante (nuttige), unieke content van hoge kwaliteit.
In Google’s eigen woorden:
Het creëren van overtuigende en nuttige content heeft waarschijnlijk meer invloed op [het succes van] je website dan andere factoren.
Google’s eigen ‘Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide’
Het origineel:
Tip: Bekijk voor meer ook mijn on-page SEO handleiding voor het maken van pagina’s waar mensen en zoekmachines gek op zijn!
4. Relevant
Hoe bedrieglijk simpel ook:
Zoekmachines sturen geen verkeer naar dingen die mensen niet zoeken.
De vraag is dus..
Sluit je content + je meta titel en beschrijving aan bij wat potentiële klanten zoeken?
Zo niet, maak je geen enkele kans op een toppositie in de zoekmachines.
Om gevonden te worden –en hoog te ranken– in Google, moet de content en beschrijving van je pagina inspelen (aansluiten) op de zoekintentie en de informatie behoefte van zoekers.
De zoekintentie is het doel dat mensen voor ogen hebben wanneer ze hun vraag of reeks woorden opgeven in bij een zoekmachine – de zoekwoorden of zoektermen.
Zoekwoorden doen er toe voor SEO, omdat dat is hoe mensen zoeken.
En daarom is het slim om erachter te komen wat voor soort zinnen en woordcombinaties mensen gebruiken als ze nadenken en zoeken over wat jouw bedrijf doet. Dat is wat je relevant maakt.
Bedenk daarbij ook dat het doel niet is om domweg zoveel mogelijk bezoekers te krijgen. De verkeerde bezoekers zijn compleet nutteloos voor een bedrijf.
Het doel is om zoveel mogelijk potentiële klanten aan te trekken.
Waar zoeken potentiële klanten naar (soms ver) voordat ze besluiten hun centjes uit te geven?
En hoe maak je dat duidelijk en verleid je ze tot klikken?
Enkele gratis SEO tools om je te helpen:
(Vergeet ze niet op Nederlands in te stellen. Maar gebruik vooral ook de Engelse termen om meer ideeën te krijgen.)
Dit is een browser extensie die het zoekvolume weergeeft voor de meeste van onderstaande tools.
Hierdoor heb je een beter idee of en hoeveel bepaalde zoekopdrachten voorkomen en of het je tijd waard is.
Bedenk wel dat het een schatting is, geen exacte data.
Google Trends kan je gerelateerde zoekopdrachten geven. (Onderstaande tabel is interactief btw.)
Google & Bing autosuggest & verwante zoekopdrachten
Deze tools helpen je een goed idee te krijgen van wat mensen zoeken en hoe je ze kunt helpen.
Daarnaast zijn er ook nog wat andere hulpmiddelen die je kan gebruiken als SEO tools en zoekterm inspiratie.
Denk aan..
Quora
Quora ook beschikbaar in het Nederlands.
Mensen stellen hier vragen over vrijwel elk onderwerp.
Boeken, magazines (vooral de inhoudsopgaven)
Amazon, Bol, Apple, de boekenwinkel of supermarkt..
Er zijn zat plekken waar je inspiratie kan opdoen.
Vooral inhoudsopgaven zijn soms echt een goudmijn voor ideeën en zijn vrijwel altijd gratis online te bekijken als inkijkexemplaar.
Tip: Kijk of er een “Voor Dummies” boek voor jouw onderwerp te vinden is.
Andere plekken waar je inspiratie voor zoektermen kan opdoen zijn
- podcast aflevering titels
- fora / Reddit onderwerpen
- ChatGPT en Bing Chat
Als je zelf nog een goede suggestie hebt, let me know!
Maar dit is ook waar mensen vaak de fout in gaan.
Ze stouwen hun content vol met de zoekwoorden waar ze graag op gevonden willen worden. Vaak tot het punt dat het gruwelijk irritant leest voor een normaal persoon (terwijl juist mensen en niet zoekmachines van je kopen)..
Moderne SEO draait veel meer om de zoekintentie en de achterliggende informatie behoefte van gebruikers dan om de letterlijke zoekwoorden.
Google weet vandaag de dag dat verschillende mensen verschillende zoekopdrachten gebruiken met hetzelfde doel.
Ze hebben grote sprongen gemaakt in de verwerking van natuurlijke taal.
RankBrain (Google’s AI) linkt zoektermen aan overkoepelende concepten en onderwerpen en geeft pagina’s weer waarvan het het verwacht dat het de beste matches zijn. Het probeert de betekenis en het doel achter de zoekopdracht te begrijpen.
Hierdoor werkt Google tegenwoordig ‘semantisch‘. Het weet dat verschillende zoekopdrachten dezelfde intentie hebben:
Google snapt dat ‘gat in deur voor kat’ dezelfde betekenis heeft als ‘kattenluik in deur’ en geeft bijna exact hetzelfde resultaat weer..
Waar een pagina vroeger hooguit voor enkele termen te vinden was, kan een content meesterwerk of ‘monsterblog’ vandaag soms wel voor honderden of duizenden zoekwoorden tegelijk ranken.
Deze strategie staat ook bekend als zoekwoordclustering.
Zoekwoord strategie in het kort:
- Gebruik een bepaalde zoekterm of opdracht als startpunt.
- Vermeld je zoekterm in de titel,
- Vermeld je zoekterm in de URL
- Vermeld je zoekterm in een subtitel
- Vermeld je zoekterm (minimaal) ergens in de tekst
- Vul dit vervolgens –op een natuurlijke manier– aan met gerelateerde termen, synoniemen en relevante vervolgvragen die een gebruiker misschien heeft. Deze worden in SEO-land soms ook wel ‘LSI zoektermen’ genoemd (maar die bestaan eigenlijk niet echt).
Bedenk ook.. dat veel potentiële klanten (nog) niet bekend zijn met het jargon of de lingo die voor jou heel normaal is. Welke andere dingen
Hoe specifieker je bent, hoe makkelijker het meestal is om te ranken.
“Meditatie oefening voor beginners” is makkelijker mee te winnen dan “meditatie oefening” of “meditatie”.
Focus in je content altijd op de gebruiker. Dingen maken of ‘schrijven voor SEO‘ is de omgekeerde wereld. We optimaliseren hooguit een beetje voor zoekmachines, zodat het duidelijk is wat we bedoelen – niet andersom.
5. Uniek
Zoals bijna altijd in marketing..
Anders of uniek zijn, werkt beter dan ‘beter’ zijn.
Wat nieuw of anders is valt op. Iets bestaands verbeteren, voelt vaak als meer van hetzelfde.
Wat is de toegevoegde waarde van je content?
Wat valt er te zien of ontdekken wat mensen nergens anders kunnen vinden en wel heel erg op prijs zullen stellen?
Dit is wat Google zelf zegt:
Je wil zorgen dat je op een bepaalde manier aantrekkelijk uniek bent voor de juiste mensen. (De mensen waarmee je zaken wil doen, meestal.)
Hoe kun je de ervaring leuker of beter maken dan ze gewend zijn?
6. Kwaliteit
Magere content zonder toegevoegde waarde is SEO harakiri.
Exact het tegenovergestelde wat mensen en zoekmachines graag zien.
Google noemt de kwaliteit van de content als één van de belangrijkste factoren voor pagina kwaliteit en de basis voor hun EEAT score (ervaring, expertise, autoriteit, betrouwbaarheid):
[Promotie] Off-page SEO
Je drukt op “publiceren” en BAM – binnen enkele ogenblikken trekt je verse pagina honderden, zo niet duizenden geïnteresseerde bezoekers aan.
Wat een heerlijk gevoel, niet?
Ja, en toen werd je wakker..
Iedereen die wel eens iets gepubliceerd heeft op internet weet dat het vrijwel nooit zo makkelijk gaat. Zeker niet wat SEO betreft.
“Je content het werk laten doen” zonder enige promotie kan werken, maar afhankelijk van de competitie en de autoriteit van je site, is het meestal niet de meest effectieve aanpak.
Doorgaans werkt dit alleen voor longtail zoektermen die anderen negeren. Wat op zich een prima strategie is als je voldoende van deze termen kan vinden, maar..
Een beetje promotie of off-page SEO kan een groot verschil maken.
En hoewel minder en minder belangrijk..
Backlinks (links van andere sites naar die van jou) vormen nog altijd een belangrijke ranking factor.
En zijn waarschijnlijk één van de belangrijkste redenen dat ~91% van de pagina’s totaal geen bezoekers van Google krijgen..
Wat dat betekent voor een promotie strategie is bedrieglijk simpel:
1. Zorg dat je iets link- en deel-waardigs maakt.
2. Help mensen het ontdekken.
Dit begint bij begrijpen waarom mensen doorgaans naar dingen linken of delen op sociale media. Als je dat begrijpt, is het makkelijker om ‘link magneten’ in je content te stoppen.
Dit zijn enkele redenen waarom mensen naar content linken:
- Het biedt een oplossing voor een specifiek probleem
- Het biedt een unieke kijk op een bepaald onderwerp
- Het ondersteunt een punt dat ze proberen te maken (in hun eigen content)
- Het bevat unieke, waardevolle data
- Het is iets dat hun publiek interessant vindt
- Het helpt ze goed/slim voor de dag te komen (tegenover hun vrienden of netwerk)
Het belangrijkste inzicht is dat mensen meestal niet delen of linken om jou een plezier te doen. Zeker niet als het een dertien in een dozijn pagina is. Ze doen het voor zichzelf.
Goed. Nu we weten waarom mensen delen en linken, is de volgende vraag natuurlijk..
Hoe krijg je backlinks?
De eerlijke, ongemakkelijke waarheid is..
Om backlinks te krijgen, moet je je content onder de aandacht brengen en “pitchen” op de juiste plekken.
Natuurlijk kan je naar verloop van tijd best op een natuurlijke manier links verzamelen, maar dit duurt –zeker als je site niet zo populair is– meestal ERG LANG.
En hoewel link building en promotie te uitgebreid zijn om compleet te behandelen in een SEO strategie overzicht, wil ik je hier wel een handvol tactieken geven die WERKEN.
#1 Bekijk de backlinks van je belangrijkste concurrenten
Dit kun je bijvoorbeeld via de gratis backlink checker tool van Ahrefs doen.
Je kunt dit ook doen voor specifieke (content) pagina’s. Wat heel goed van pas komt voor de komende linkbuilding tips.
Waar komen de links vandaan?
Zijn het gastblogs (#2), directories (#7), reguliere links in een artikel, een profielpagina?
Zoek naar dingen die je zelf ook (het liefst makkelijk) kan doen. En..
Hoewel de beste links altijd van autoritaire, onderwerp gerelateerde sites komen, vind ik bijna altijd wat laaghangend fruit via de backlink checker.
#2 Gastbloggen
Gastbloggen is nog altijd een betrouwbare, directe (en ook arbeidsintensieve) manier van link building.
Je neemt contact op met website beheerders om gastbijdragen voor hun blog aan te bieden. En als ze accepteren, produceer jij content van hoge kwaliteit voor hen en in ruil daarvoor krijg jij een link terug naar je eigen website. Win-win.
Dit hoeven natuurlijk niet per se artikelen te zijn. Infographics of andere visueel-aantrekkelijke content zijn ook vaak gewild. Als ze geen specifieke eisen stellen, laat je inspireren door de site’s meest populaire content.
De beste plekken zijn autoritaire, gerelateerde websites met een grote, betrokken groep lezers.
#3 Overtreffende Trappen (Skyscraper techniek)
In een notendop is dit hoe het werkt:
Stap 1: Vind populaire, bewezen link-waardige content.
Stap 2: Maak een eigen, betere versie.
Stap 3: Neem contact op met de juiste mensen (het liefst die al linken naar het origineel, zie #1).
Hoewel het idee al veel langer bestaat, verdient Brian Dean absoluut wat credits voor het verfijnen en populariseren van de techniek.
Hier geeft hij er zelf een korte uitleg over:
Bedenk ook dat je in de meeste gevallen niks terug hoort of afgewezen wordt. Dat hoort erbij. Laat je daar vooral niet door ontmoedigen.
Je hebt niet achterlijk veel links nodig om het een succes te maken.
Wat je ook kan doen, is een andere benadering gebruiken..
#4 Zus-en-zo Versie 2.0
Publiceer je eigen variant van een methode met een unieke twist die hem (in sommige situaties) beter/krachtiger maakt.
Promoot deze vervolgens bij mensen die al linken/verwijzen naar de originele techniek, met de vraag of ze jouw variant willen toevoegen omdat het nuttig is voor hun publiek.
Dit vereist natuurlijk wel dat het ook echt werkt en dat je het kan bewijzen.
Maar, waar bij andere linkbuilding technieken het vaak het idee is om een link van een concurrent te vervangen voor die van jou, is dat wat subtieler en een minder groot verzoek.
Je biedt slechts een toevoegingen aan op iets waar diegene al enthousiast over is.
Hier is een voorbeeld script dat je kan gebruiken:
Hey [naam],
Ik las toevallig je artikel over [onderwerp + link], super geschreven! [Iets uit het artikel] is compleet nieuw voor me, dus daar ga ik eens mee aan de slag 🙂
Het viel me ook op dat je hierin verwijst naar [de originele techniek]. Ben ik zelf ook een fan van. Maar na wat experimenteren ben ik op een variant gekomen die vaak nog beter werkt! Ik heb er [hier] over geschreven. Als je denkt dat het nuttig is voor je lezers, kun je het misschien toevoegen aan je artikel.
Fijne dag,
[jouw naam]
Personaliseer dit script natuurlijk een beetje voor elk persoon waar je het naar stuurt.
#5 Visualiseer (andermans) data
Er is altijd interessante data te vinden.
Dit kan je op twee manieren doen.
Je kan (1) data die een specifieke website gepubliceerd heeft, veranderen in een infographic, grafiek, slideshow, kaart, video of wat dan ook.
Of (2) je doet hetzelfde, maar dan met data van een bepaalde branche-gerelateerde organisatie.
Vervolgens neem je contact op met de de bron en mensen die het origineel gelinkt of gedeeld hebben om te zeggen dat je het gevisualiseerd hebt en dat je denkt dat ze het wellicht interessant vinden.
Zorg wel dat je super duidelijk de bron vermeldt en ook volledige credits geeft.
Hoe populairder de data, hoe beter natuurlijk.
#6 Ego Strelers
Je vermeldt websites of personen op een vleiende manier in een artikel en brengt zie hier vervolgens van op de hoogte.
Met een beetje tact en mazzel, delen ze het via hun social media, of linken ze naar je.
Vleien is overigens niet hetzelfde als kont kussen slijmen. Doe het alleen als je meent wat je zegt en maak het liever nuttiger dan een domweg een vermelding.
Grote websites hebben vaak ook een speciale “in de media/pers” pagina waar ze dit soort dingen vermelden. Maak hier handig gebruik van 🙂
Voorbeelden hiervan zijn..
- 37 [onderwerp] experts delen hun #1 tip voor [bla]
- 3 dingen die ik heb geleerd van [site/persoon] die [mijn leven compleet veranderd hebben]
- De Top 25 [onderwerp/categorie] Artikelen/ Blogs/ Podcasts/ Video’s/ Handleidingen/ Influencers/ etc. [van Nederland/ in 2022/ whatever]
Je kan ook overwegen om een “award” of badge uit te rijken en er eventueel een jaarlijks ritueel van te maken. Je eigen versie van de Oscars, min of meer.
#7 Link directories
Jij linkt naar hun en zij linken vervolgens naar jou.
Controversieel, wellicht. Want Google zegt zelf hier geen fan van te zijn.
Sterker nog..
In bijna elke SEO handleiding die je leest, raden ze dit af. Het probleem met dit advies is echter..
Het is meestal klakkeloos overgenomen vanuit Engelstalige SEO blogs.
In de enorme Engels-sprekende markt zijn deze directories helemaal dood gespammed, waardoor Google er tegen heeft opgetreden en ze niks meer waard zijn.
Hier in Nederlands zijn ze (momenteel nog) niet zo streng.
Dit betekent dat je via Nederlandse (en Belgische) directories bijzonder makkelijk en snel aan redelijk sterke backlinks kan komen.
Hier is een lijst met directories voor gratis backlinks.
Belangrijke tip:
Voor Google is het belangrijk dat je een “natuurlijk link-profiel” hebt. Meestal is het daarom geen goed idee om je bij heel veel directories tegelijk aan te melden.
Een paar per maand, variërend in ankertekst, aangevuld met andere links is de meest veilige aanpak.
Wissel ook af tussen links naar je hoofd domein en verschillende content pagina’s, zodat het niet overduidelijk kunstmatig is.
Heb je zelf nog een effectieve linkbuilding tip? Laat het me weten, dan stop ik hem ertussen!
Wat ons brengt bij een andere belangrijke vraag..
Hoe lang duurt het om te ranken in Google?
Het enige eerlijke antwoord is, helaas: “dat hangt er vanaf”.
Van de competitie, de kwaliteit van je content, de autoriteit van je website, de links, enzovoort.
Praktisch alles wat we in deze SEO strategie handleiding behandeld hebben :-).
Google zelf geeft aan dat het in de meeste gevallen 4 maanden tot een jaar duurt om de potentiële resultaten te zien.. (1:38 van de video)
Ahrefs heeft ook een eigen onderzoek gedaan om te zien hoe lang het duurt voordat je bovenaan staat in Google.
En hoewel zij ook geen definitief antwoord konden vinden, ontdekten ze wel dat..
Bijna 95% van de pagina’s rankt niet in de top 10 Google resultaten binnen een jaar. Zeker niet voor zoektermen met hoog en medium zoekvolume.
Voor details raad ik je ook hun begeleidende video aan:
Deprimerend? Wellicht een beetje, maar..
Bedenk ook dat dit de Engelstalige markt is. Waar de competitie doorgaans ENORM veel groter is dan in Nederland en België.
Hoe dan ook.
Aan het einde van de dag is een SEO strategie een lange termijn aanpak.
Met wat strategische longtail zoektermen kun je absoluut snel ranken in Google. Maar om maximaal te profiteren, heb je simpelweg een lange adem nodig.
Een ander positief punt, is dat je niet per se bovenaan hoeft te staan op je gekozen zoekopdracht om bezoekers van Google en andere zoekmachines te krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld onbedoeld heel goed ranken voor relevante, gerelateerde termen die ook in je content voorkomen.
Conclusie
Een goede SEO strategie kunnen we als volgt samenvatten:
Google’s #1 doel is om zoekers het best mogelijke resultaat te laten zien voor een zoekopdracht.
Hoe beter je Google daarin tegemoet komt, hoe makkelijker het is om het ranking spelletje te winnen.
Anders gezegd..
Geef Google wat het wil en je wordt beloont met hogere rankings.
En wat Google wil, zijn 3 simpele dingen:
Waarin je de kwaliteit van je pagina’s kan zien als een vereiste en uiteindelijk doorslaggevende factor en de technische fundering en promotie als versterkers.
Samen leveren je ze het beste resultaat en de snelste resultaten in jouw situatie krijg je waarschijnlijk door eerst te focussen op de meest verwaarloosde (de bottleneck)!
—
Zit je nog met vraagtekens of heb je een suggestie hoe ik deze zoekmachine optimalisatie handleiding beter voor je kan maken?