Hoe kan ik mijn website beter vindbaar maken voor specifieke doelgroepen?
Als je je ook maar een klein beetje verdiept hebt in SEO, ben je ongetwijfeld de term “zoekwoordclustering” of “keyword clustering” tegengekomen.
In dit artikel leer je wat je moet weten over cluster zoektermen. En waarom zoekwoordclustering zo’n cruciaal onderdeel is van een moderne SEO strategie en content marketing.
De belangrijkste lessen over zoekwoordclustering opgesomd:
- Zoekmachines zijn niet meer zo dom als voorheen
- Dezelfde pagina kan ook ranken voor heel veel gerelateerde, soortgelijke zoekopdrachten. Je hoeft niet meerdere, bijna dezelfde pagina’s te maken voor allerlei variaties en
- Het gaat vooral om de zoekintentie (het doel achter de zoekopdracht).
- En bovenstaande is exact het idee achter zoekwoordclustering; optimaliseer je pagina’s voor de zoekintentie en het onderwerp, niet voor 1 exacte zoekopdracht. Hoe kan je iets de beste pagina over dat onderwerp maken?
- Denk daarbij ook aan hoe de informatiebehoefte en zoekopdrachten veranderen naarmate mensen verder in het beslissingsproces komen en je hebt potentieel goud in handen 🤌.
Wat is zoekwoordclustering?
Zoekwoordclustering komt van de Engelse term “keyword clustering”.
Zoekterm clustering is het groeperen van zoekwoorden die “semantisch” aan elkaar gekoppeld zijn.
Wat SEO gebrabbel is voor het gebruiken van zoektermen en woorden die aan elkaar gerelateerd zijn. Om de pagina te optimaliseren voor een volledig onderwerp in plaats van een exacte zoekopdracht of trefwoord(en).
Het zit namelijk zo..
Zet zijn oude mannen stem op.. (beeld je een heel zwak aftreksel van David Attenborough in)
Lang, lang geleden, in de begindagen van internet waren zoekmachines zoals Google niet zo slim en optimaliseerde je elke pagina voor een specifiek zoekwoord. Zoals ‘Appeltaart bakken’ en ‘Appelgebak maken’.
Het was toen gebruikelijk om twee pagina’s met bijna dezelfde inhoud te hebben. Met de ene pagina targette je de zoekwoorden ‘Appeltaart bakken’ en met de andere ‘Appelgebak maken’. Dit was simpelweg vereist als je voor beide zoektermen gevonden wilde worden.
Het resultaat: een heleboel extra vulling die eigenlijk nauwelijks toegevoegde waarde had..
Tegenwoordig zijn zoekmachines —godzijdank— echter een stuk slimmer geworden. Ze hebben nu algoritmen die verbanden tussen verschillende zoektermen kunnen leggen en de context veel beter kunnen inschatten.
Stel bijvoorbeeld dat je een artikel schrijft over “De voordelen van het drinken van thee”. Dan zijn de zoekwoorden ‘rooibos thee’ en ‘groene thee’ hierin verwante zoekwoorden in dezelfde groep of hetzelfde cluster.
Je hoeft in dit geval maar één pagina te maken met informatie over de voordelen van zowel groene als rooibos thee en andere gerelateerde zoekwoorden. Geen aparte artikelen voor elke soort thee (“De voordelen van het drinken van X thee”).
Anders gezegd:
Vandaag de dag kan hetzelfde artikel ook ranken voor vele secundaire zoekwoorden en gerelateerde, vergelijkbare termen.
Een goed geoptimaliseerde pagina kan zelfs voor honderden gerelateerde termen of zoekwoorden hoog in Google staan!
Door slim te optimaliseren, maak je je website ook beter vindbaar voor specifieke doelgroepen.
Dit betekent dat er enorme potentie is voor grote hoeveelheden verkeer. Een veelvoud van het geschatte zoekvolume.
Ook maakt het zoekmachine optimalisatie eenvoudiger. Want honderden verschillende pagina’s maken om lichte variaties van dezelfde zoekopdracht te maken, wordt niemand gelukkig van. Geloof me.
Hoe dan ook..
Dit goed doen, leidt uiteindelijk naar meer “onderwerp autoriteit”, een onmisbaar onderdeel van een moderne SEO-strategie.
Wat is Onderwerp Autoriteit?
Ik heb het al een beetje verklapt natuurlijk..
Onderwerp autoriteit of “topical authority” is een moderne SEO-strategie. Het is compleet anders dan ouderwetse SEO, aangepast op hoe zoekmachines vandaag de dag werken. Tegenwoordig richten we ons meer op het optimaliseren van onze inhoud rond een heel onderwerp in plaats van optimaliseren rond exacte zoekwoorden.
Als je bijvoorbeeld content maakt die gerelateerd is aan “afvallen” als hoofdonderwerp, zijn er tal van gerelateerde subonderwerpen, zoals; stressniveau, lichaamsbeweging, voeding, calorieën, enzovoort.
Het creëren van inhoud op basis van deze subonderwerpen geeft je website onderwerp autoriteit.
Het is belangrijk te onthouden dat dit is waar het bij moderne SEO om draait: je maakt content op basis van een hoofdthema met behulp van zeer relevante trefwoord groepen of clusters. Niet op basis van 1 exacte zoekopdracht.
De subonderwerpen geven een completer beeld, demonstreren expertise over het onderwerp én helpen zoekmachines beter “begrijpen” waar de pagina over gaat.
Het zijn als het ware extra hints die bevestigen dat het over een bepaald onderwerp gaat!
Als je de belangrijkste bron voor een onderwerp wilt zijn, moet je het onderwerp in zijn geheel behandelen. Elke vraag die mensen over het onderwerp tackelen.
Waarom is het (semantisch) groeperen van zoekwoorden zo belangrijk?
Semantische groepering en clustering van trefwoorden zijn belangrijk voor SEO omdat ze zoekmachines helpen de context en relevantie van de inhoud van een webpagina te begrijpen.
Door gerelateerde trefwoorden (semantische zoekwoorden) in groepen te organiseren, wordt het gemakkelijker om gerichte en doelgerichte inhoud te maken die aansluit bij de zoekintentie van een gebruiker.
Dit kan de zichtbaarheid van de website in zoekresultaten verbeteren en de kans vergroten om relevant verkeer aan te trekken.
Bovendien kunnen semantische groepering en clustering helpen om ontbrekende content te herkennen, nieuwe content mogelijkheden te ontdekken en je helpen de informatiearchitectuur en navigatie van je website te verbeteren.
Verzamel onderwerpen op basis van je lijst met zoekwoorden
In een ander artikel hebben we het gehad over hoe je zoekwoorden kunt categoriseren als je zoekwoordonderzoek doet.
De volgende stap is om zoekwoorden te groeperen in clusters of groepen die overeenkomen met de zoekintentie van je doelgroep. En tegelijkertijd zorgen voor een logische website navigatie.
Dat begint bij het verzamelen van gerelateerde onderwerpen op basis van je lijst met zoekwoorden.
Als je transactionele zoekwoord bijvoorbeeld ’tweedehands elektrische fiets kopen’ is, kun je dit zoekwoord beschouwen als je primaire onderwerp. Dit is in plaats van een enkel zoekwoord te gebruiken om een (landings)pagina te bouwen.
Voor het zoekwoord ’tweedehands elektrische fiets’ zijn er tal van subonderwerpen. Ze kunnen omvatten: ‘hoe test je een gebruikte fiets’, ‘VanMoof of Gazelle’, gebruikte fietsen vergelijken’, ‘Best geteste ebike’, ‘beste merk tweedehands elektrische fietsen’ enzovoort.
Niet vergeten:
Je belangrijkste doel is om onderwerp autoriteit op te bouwen.
Zodat zowel mensen als Google jouw site zien als een autoriteit over dit onderwerp.
Om deze autoriteit op te bouwen, moet je zoveel mogelijk gerelateerde onderwerpen behandelen om gezien te worden als een autoriteitsfiguur in uw niche of branche.
Wanneer je een lijst met subonderwerpen hebt, kun je de lijst met zoekwoorden doornemen en je zoekwoorden groeperen met elk subonderwerp. Nu heb je voor elk onderwerp een groep trefwoorden.
Elke groep van deze trefwoorden wordt voor één pagina gebruikt. Door deze zoekwoorden op één pagina te gebruiken, vergroot je het bereik van die pagina en verbeter je de algehele positie, omdat deze meerdere gerelateerde zoekopdrachten en relevante termen bevat. Dit gebeurt omdat zoekmachines je website gaan herkennen als een autoriteit op dit gebied.
Cluster zoekwoorden op basis van zoekintentie
Maaaaar…
Het is belangrijk om te begrijpen dat gezien worden als autoriteit op een bepaald gebied niet automatisch betekent dat je meer bezoekers trekt.
Ehm, maar net zij je nog.. WTF?
Als autoriteit gezien worden, is (helaas) slechts één deel van de vergelijking.
Om hoog in de zoekmachines te staan voor een onderwerp moet een pagina namelijk ook overeenkomen met de zoekintentie van de gebruiker.
Optimaliseren voor zoekintentie
Om hoog te scoren in Google moet jouw content zo goed mogelijk aansluiten bij hetgeen de gebruiker zoekt. Wat diegene met de zoekopdracht bedoelt, “het doel achter de zoekopdracht” als het ware.
De content en keywords moeten dus relevant zijn voor het doel van de zoekopdracht.
Dat is waar zoek intentie over gaat: met welke intentie de gebruiker zoekt. Deze “search intent” kan je grofweg opdelen in 4 categorieën:
- Informatieve zoekintentie
- Navigerende intentie
- Commerciële zoekintentie (
- Transactionele intentie
Zo kan een website bijvoorbeeld allerlei informatie hebben over alle beschikbare “Smart Home” platformen en de verschillen. En in dat opzicht gezien worden als autoriteit over dit onderwerp (zeer hoge relevantie voor informerende intentie). Maar dat is niet per se relevant voor iemand die nu klaar is om de nieuwe Homey Pro te bestellen (transactionele intentie).
Met betrekking tot verschillende onderwerpen zullen ze elk verschillende stukken inhoud behandelen voor verschillende zoekintenties van gebruikers.
Als je primaire onderwerp ‘koffiemachines’ is, is een subonderwerp hoogstwaarschijnlijk ‘beste handmatige espressomachines’, waarmee je mensen die aan het onderzoeken en overwegen zijn kunt bereiken.
Daarnaast heb je productpagina’s over specifieke modellen voor mensen die wat verder zijn en misschien dicht bij een aankoopbeslissing zijn.
Het subonderwerp ‘de tien beste koffiemachines’ is bedoeld voor een gebruiker die verschillende koffiemachines wil vergelijken. En ’tips voor het maken van de lekkerste espresso’ speelt in op de zoekintentie van iemand die op zoek is naar informatie.
Welke rol speelt het zoekvolume bij het clusteren van zoekwoorden?
Het zoekvolume voor de zoekwoorden binnen een onderwerp zijn een indicatie dat er bestaande zoekintentie (vraag) is.
Het leuke is echter dat zelfs trefwoorden in een cluster met een laag zoekvolume andere trefwoorden met een hoog zoekvolume op dezelfde pagina kunnen ondersteunen. En ook dit helpt je weer met het bouwen van onderwerp autoriteit.
Daarnaast geeft zoekvolume geen volledig beeld, omdat je artikel pagina tegelijkertijd ook voor andere termen vindbaar kan zijn.
Inmiddels heb ik al heel vaak meegemaakt dat een tool aangeeft dat een zoekopdracht “0” volume heeft, maar in de praktijk toch wel degelijk verkeer oplevert. Staar je dus zeker niet blind op zoekvolume of schattingen van bezoekersaantallen!
Clusterzoekwoorden op basis van de klantreis of marketing funnel
Logisch maar vaak over het hoofd gezien:
Zoekgedrag verandert naarmate iemand verder in het beslissingsproces komt.
Iemand die nog in de ontdekkingsfase (informerende intentie) zit en vaak nog maar zeer beperkte kennis heeft over een onderwerp of product, zoekt meestal naar radicaal andere dingen dan iemand die in de oplossingsfase (koop intentie) zit en klaar is om een beslissing te maken.
Naarmate we meer begrijpen, gaan we meestal gerichter zoeken.
Het is slim om hier rekening mee te houden bij het maken van je content en het groeperen van je zoekwoorden.
Als iemand bijvoorbeeld wil afvallen en net heeft gehoord over “intermitterend vasten”, gaat die persoon vaak eerst online op zoek naar meer algemene informatie over het onderwerp.
Naarmate diegene meer leert, kan h/zij besluiten om intermitterend vasten te proberen.
Vanaf dat moment gaat die persoon dan hoogstwaarschijnlijk op zoek naar een programma, voorbeelden, boek of een cursus waarover ze hebben gehoord. Dit voorbeeld geeft je een idee van hoe de zoekintentie van mensen verandert van informatief in transactie-gericht.
Het creëren van content voor de verschillende fasen van de funnel of klantreis helpt je om mensen stap voor stap te begeleiden en te beïnvloeden tijdens hun besluitvormingsproces.
Door tegemoet te komen aan de (informatie)behoeften van mensen, kan je onderwerp autoriteit opbouwen in de ogen van een zoekmachine. Plus, misschien nog wel belangrijker, het vertrouwen in je merk in de ogen van gebruikers vergroten, wat zal leiden tot meer conversies.
En dat is waarom, als je transactionele zoekwoord bijvoorbeeld ’tandartspraktijk Amsterdam Oost’ is, je website idealiter ook content heeft voor zoekopdrachten als ’tips voor het onderhouden van een gezond gebit’ en ‘waarom doen mijn tanden zeer?’.
Zoekopdrachten en clusters zijn daarnaast ook zelden zwart-wit. Er is vaak overal tussen de informatiebehoeften in de verschillende fasen van de funnel.
Zo kan een casestudy over de effectiviteit van de verschillende soorten creatine (een supplement vaak gebruikt bij krachttraining) relevant zijn in verschillende fasen van het beslissingsproces.
De trechterfase waarin uw inhoud past, is afhankelijk van de zoekintentie-informatie van de gebruikers die u tijdens de zoekwoordonderzoeksfase hebt verzameld . Maar er is geen goede of foute manier om uw zoekwoorden te clusteren of te groeperen in onderwerpen.
Het maken van content verandert voortdurend, dus je hebt alle ruimte om creatief te zijn.
Voordelen van het clusteren van zoekwoorden
Keyword clustering helpt de SEO-prestaties van je website te maximaliseren.
Wanneer je je richt op onderwerpen (via primaire/secundaire zoekwoorden) in plaats van op individuele zoekwoorden, heb je simpelweg meer kansen op een hogere ranking voor je zoekwoord groepen en pagina.
Ranking voor pagina’s met zoekwoord clusters geeft je langdurige hoge posities in de zoekresultaten (SERP’s).
Optimaliseren voor een enkele zoekopdracht is meestal lastiger en minder houdbaar, omdat er veel concurrentie is van websites met meer middelen of hogere autoriteit.
Wanneer je eenmaal goed rankt op een onderwerp en wordt gezien als een autoriteit, is het voor je concurrentie meestal aanzienlijk lastiger om je van de troon te stoten.
Een ander mooi voordeel is dat clustering je dwingt om een strategisch contentplan voor de lange termijn te maken.
Vroegâh bestond je “strategische” SEO plan vooral uit het domweg publiceren van zoveel mogelijk artikelen.
Nu is je taak veel gerichter: probeer de best mogelijke bron te worden voor een bepaald onderwerp.
Het laatste voordeel van het clusteren van zoekwoorden is dat het je als maker van content helpt de zoekintentie van een gebruiker beter te begrijpen. Je gaat content veel meer zien als een onderdeel van de informatiebehoefte of klantreis, in plaats van een “artikel voor SEO”.
Nadelen van keyword clusters
Eén van de grootste nadelen van keyword clustering is dat je wordt uitgedaagd om een stuk verder te kijken dan een simpele zoekopdracht.
Wat vaak betekent dat je meer tijd kwijt bent aan onderzoeken, outlinen, invullen en optimaliseren van een pagina dan voorheen.
Het vereist dat je leert om écht te denken vanuit de informatiebehoefte van je doelgroep in plaats van domweg een zoekopdracht. En hoewel dat natuurlijk precies de klantkunde filosofie is, is dat wel iets complexer dan “zorg dat je keyword density ± X% is”.
Conclusie
Zoekwoordclustering, of het groeperen van (secundaire) zoekwoorden is zo belangrijk, omdat het veel beter aansluit op de behoefte van zoekers.
Het is in de meeste gevallen een stuk logischer om pagina’s te optimaliseren rond een onderwerp dan je blind te staren op een specifieke, exacte zoekopdracht.
Verplaats je in de schoenen van je doelgroep. Welke vragen hebben zij in de verschillende fasen van de “klantreis”?