Wanneer je olie over een blok hout giet, gebeurt er praktisch niks.
De olie heeft geen versterkend effect en is in essentie verspilling.
Wanneer je echter dezelfde olie over BRANDEND hout giet, heeft het een compleet ander effect. Het vuur wordt groter en begint intenser te branden.
Hetzelfde principe is van toepassing wanneer het op marketing aankomt.
Marketing werkt veel beter als er op z’n minst al een klein beetje motivatie aanwezig is. Wanneer het inspeelt op onze bestaande motivaties, in plaats van te proberen het vanuit het niets te creëren.
Wanneer marketing niet inspeelt op doelen die we op dit moment nastreven, grijpt het onze aandacht niet.
En omdat onze aandacht doelgericht is, voelen we ons vrijwel nooit aangesproken door dingen die (momenteel) niet relevant voor ons zijn.
Anders gezegd..
We investeren vrijwel nooit (tijd/geld/moeite) in problemen of verlangens die we niet hebben.
Met dat in ons achterhoofd..
Het is onze taak om mensen te laten zien dat onze producten, diensten en merken “tickets” zijn naar een specifieke bestemming.. Dat we ze helpen een gewenst doel te bereiken.
Om in ons marketing materiaal signaleren..
“Als je daar naartoe wil en zus en zo belangrijk vindt, is dit voor jou!”
Het is niet onze taak om iedereen te overtuigen überhaupt naar deze bestemming te willen.
Onze producten, diensten en merken zijn hulpmiddelen, die we aanbieden voor mensen die al weten waar ze naartoe willen.
Het ding is namelijk..
We kopen doorgaans geen tickets voor bestemmingen waar we niet naartoe willen.
De trein naar Groningen is voor mensen die al weten dat ze naar Groningen willen, niet voor iedereen. Proberen iedereen te overtuigen naar Groningen te willen in de eerste plaats, is een hels karwei.
Onweerstaanbare producten, diensten en merken zijn degene die we als synoniem zien voor een bepaalde bestemming en rekening houdt met onze voorkeuren.