Google Core Web Vitals

Wat zijn —en belangrijker— hoe optimaliseer je je website voor gebruikers en SEO met Google's nieuwe Core Web Vitals?

1…

2…

2,5…

Pffff. Duurt lang! 🤬

Klikt geïrriteerd op de terug-knop.

Traag ladende websites..

Hoewel absoluut een Eerste Wereld probleem, zijn er maar weinig internet bewoners bestand tegen deze duivelse marteling.

Zeker als we de website niet kennen, zijn we meestal erg ongeduldig.

Dat is niet zo gek. We weten dat we heel veel keus hebben én..

Een trage, slecht functionerende website is een HEL van een gebruikerservaring.

Precies om die rede heeft Google aangekondigd deze ervaring te gaan meten aan de hand van verschillende signalen. En dit vervolgens mee te wegen als ranking factor voor SEO.

Wat zijn Google’s Core Web Vitals (Site-vitaliteit)?

Core Web Vitals zijn drie nieuwe factoren die Google als belangrijk ziet voor een webpagina’s algehele gebruikerservaring. Via Largest Contentful Paint, First Input Delay, en Cumulative Layout Shift wil Google de snelheid en gebruikersinteractie van pagina’s meten.

Largest Contentful Paint (LCP)

Largest Contentful Paint (LCP) is een belangrijke, gebruikersgerichte maatstaf voor het meten van de laadsnelheid perceptie.

De Largest Contentful Paint (LCP) geeft aan hoe lang het duurt voordat de grootste afbeelding of tekstblok zichtbaar is op een scherm.

De LCP van de pagina markeert het moment waarop de belangrijkste inhoud van de pagina waarschijnlijk geladen is.

Een snelle LCP is een geruststelling voor gebruikers dat de pagina nuttig is.

Wat is een goede LCP score?

Kort door de bocht: 2,5 seconden of sneller.

Om een goede gebruikerservaring te bieden, moeten sites ernaar streven dat de Largest Contentful Paint binnen de eerste 2,5 seconden na het laden van de pagina verschijnt.

Dit geldt voor zowel desktop als mobiel.

Hoe verbeter je de Largest Contentful Paint?

  • Betere hosting. Dit zorgt voor snellere laadtijden. Voor WordPress hosting ben ik fan van o.a. Cloudways en ServeBolt.
  • Gebruik een lichtgewicht design en niet meer plugins/extensies e.d. dan nodig.
  • Verwijder onnodige 3rd-party scripts. Elk extra script voegt gewicht toe aan je pagina’s en maakt ze trager.
  • Optimaliseer afbeeldingen. Upload kleinere formaten en gebruik een compressie service als ShortPixel.
  • Gebruik ‘lazy loading’ voor afbeeldingen en video’s. Dit zorgt dat ze alleen geladen worden als ze in beeld komen.
  • Verwijder of minimaliseer grote elementen op de pagina. Vooral elementen van bepaalde ‘pagebuilders’ willen nog wel eens voor problemen zorgen.

Gebruik je WordPress? Zo maak je WordPress een stuk sneller.

First Input Delay

First Input Delay (FID) is een belangrijke, gebruikersgerichte maatstaf voor het meten van interactiviteit. Hoe snel de pagina reageert op input van gebruikers, als het ware.

FID meet de vertraging tussen een actie (input) van gebruikers en het moment dat de pagina/browser begint met het verwerken daarvan.

Een niet-reagerende pagina is een enorme ergernis van gebruikers en dat probeert Google door middel van FID in een cijfer uit te drukken.

Een lage FID helpt ervoor te zorgen dat de pagina snel genoeg bruikbaar is. En het voelt dat alles goed werkt.

Wat is een goede FID score?

100 milliseconden of sneller.

Om een goede gebruikerservaring te bieden, moeten sites streven naar een First Input Delay van minder dan 100 milliseconden. Bij meer dan 300ms voelt het al snel of de site niet goed reageert.

Hoe verbeter je de First Input Delay?

  • Minimaliseer het gebruik van JavaScript. En/of stel het laden ervan uit.
  • Maak gebruik van browser caching. (Dit regelen goede webhosts voor je.)
  • Ook hier helpt het om het gebruik van 3rd-party (tracking) scripts te beperken tot wat je echt nodig hebt.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Cumulative Layout Shift (CLS) is een belangrijke, gebruikersgerichte metriek voor het meten van “visuele stabiliteit”.

Het probeert aan te geven hoe vaak gebruikers onverwachte lay-out verschuivingen ervaren.

Je kent het ongetwijfeld..

Je begint iets te lezen en ja hoor.. zonder waarschuwing verschuift de tekst, en je bent je plaats kwijt.

Of nog irritanter: je staat op het punt om op een link of een knop te tikken, maar in een oogwenk voordat je vinger landt -BOEM – de link verschuift, en je klikt onbedoeld op iets anders! (Vaak een advertentie, uiteraard..)

Een voorbeeld van Google over CLS.

Een lage CLS helpt ervoor te zorgen dat de pagina prettig aanvoelt.

Hoe minder gekke sprongen een pagina maakt, hoe beter uiteraard.

Wat is een goede CLS score?

0.1 of minder.

Hoe hoger de score, hoe minder gebruiksvriendelijk je pagina waarschijnlijk is voor gebruikers. Gebruik zo min mogelijk automatisch verspringende elementen. Dat zorgt voor de meest prettige ervaring.

Hoe verbeter je de Cumulative Layout Shift?

  • Zorg dat advertenties e.d. een gereserveerde plek hebben.
  • Geef je media vaste dimensies. Hierdoor kan de browser van te voren een plek reserveren zonder de boel tijdens het laden te moeten verschuiven.
  • Laat UI elementen niet “boven de vouw” verschijnen tijdens het laden en je content naar beneden drukken.

Zijn Core Web Vitals een nieuwe ranking factor?

Ja. Vanaf mei juni 2021 gaat Google de Core Web Vitals combineren met de al bestaande “pagina ervaring” signalen en gebruiken als ranking factor.

In eerste instantie is het idee dat de pagina ervaring score slechts een kleine of minimale impact zal hebben.

In de woorden van Danny Sullivan (van Google Search) in gesprek met Search Engine Journal:

“Ten eerste blijft het een van de vele dingen.

Ten tweede zullen we altijd proberen om de beste content weer te geven op basis van veel verschillende factoren.

Dus, misschien heb je niet de beste pagina-ervaring … Maar heb je nog wel de meest relevante inhoud. We kijken naar het totaalplaatje.

Het lijkt me niet nodig om je hier zorgen over te maken. En begrijp dat we ervoor willen zorgen dat dit op een gematigde manier gebeurt…

Maar na verloop van tijd, als we meer en betere manieren hebben om pagina ervaring te scoren.. en als je in een situatie zit waar alles relatief gelijk is, dan kan een betere pagina ervaring meer de doorslag gaan geven.

Het is niet zo dat je hier wakker van hoeft te liggen. Maar gewoon een nieuw iets om op te letten.

Dat is waarom we het benadrukken.”

Het algemene punt dat Danny leek te maken, is om wel aandacht te besteden aan Core Web Vitals, maar niet te verwachten dat het (meteen) een grote impact zal hebben in de zoekresultaten. En dat Google dit langzaam wil uitbreiden.

Je Core Web Vital (Site-vitaliteit) score verbeteren

Om te beginnen kun je je huidige score hier meten.

Daarnaast gaat Google deze (bij voldoende bezoeken) ook meten en weergeven in Search Console onder het kopje Optimalisaties > Site-vitaliteit.

Wanneer je zelf je score meet, is het belangrijk om te weten dat dit slechts een indicatie is. Google’s pagespeed test maakt namelijk gebruik van een trage, mobiele 3G verbinding.

Als je website met name gericht is op de Nederlandse markt, hebben het overgrote merendeel van je bezoekers een rappe 4G verbinding.

Voor je daadwerkelijke score gebruikt Google alleen de data van echte bezoekers.

De belangrijkste factoren voor een betere pagina-ervaring opgesomd

Er zijn letterlijk honderden dingen die je pagina ervaring op de achtergrond kunnen beïnvloeden.

Om je site lekker vlot te maken én Google’s Core Web Vital’s score met vlag en wimpel te passeren, raad ik je aan op de volgende zaken te focussen:

  • Goede hosting
  • Afbeelding en media optimalisatie (compressie en lazy loading)
  • Lichtgewicht design
  • Probeer de grootte van je pagina’s enigszins te beperken (vuistregel <1mb)
  • Zo min mogelijk 3rd-party (tracking) scripts
  • Caching
  • Geen elementen die later automatisch verschijnen en andere dingen naar beneden drukken
  • Zo min mogelijk JavaScript

De beste content + beste ervaring wint

Google wil zoekers naar plekken sturen waar ze de beste informatie én beste ervaring hebben.

Dat is wat de zoekmachine zo nuttig maakt en waarom mensen keer op keer terugkomen.

Dit is niks nieuws.

Dit is Google’s doel altijd al geweest..

Dat laatste is uiteraard mijn toevoeging. Zolang we dat maar niet vergeten.

Wat met name verandert is de techniek en Google’s mogelijkheid om meer en beter te meten. En ook de nieuwe Core Web Vitals zijn weer een stapje in die richting.

Veel —op het eerste gezicht vaak onbegrijpelijke of irritante— dingen die Google doet, zijn met dit in je achterhoofd ineens heel logisch.

Google zal (zolang zij er voordeel aan hebben in ieder geval) proberen om de beste, meest relevante pagina’s met de beste gebruikerservaring te belonen met de hoogste ranking. Want dat is wat zoekers willen.

Je daar op focussen is de meest simpele, toekomstbestendige SEO strategie.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties