Keyword Density: (hoe) werkt dat in 2023? Het geheim!

Keyword Density, of op z’n oer-Hollands gezegd “trefwoord dichtheid” is onder doorgewinterde SEO’ers een oud begrip.

Zó oud dat velen het beschouwen als hopeloos achterhaald.

De waarheid is echter…

Het bestaat nog steeds. Maar de meeste mensen hebben nooit helemaal begrepen hoe het ECHT werkt…

Sta mij toe om “het geheim” te ontrafelen. 🤓

Wat is keyword density?

Keyword density is de hoeveelheid keren dat een trefwoord of combinatie van trefwoorden verschijnt op een pagina. Meestal uitgedrukt in een percentage.

Hoe werkt trefwoord dichtheid?

De standaard manier van denken over de trefwoord dichtheid draait rond het gebruik van een enkel tref- of zoekwoord.

Het idee is dat je de zoekterm waarop je gevonden wil worden en wil ranken in zoekmachines letterlijk meerdere malen laat terugkomen (meestal worden er percentage aanbevolen tussen de 0.3% en 1%), zodat Google weet waar de tekst over gaat.

teveel zoekwoorden seo voorbeeld


En hoewel dit vroeger zeker een effect had, is het vandaag de dag verre van een goede SEO tactiek.

Google begon het overdreven gebruik van zoekwoorden te bestraffen en meer te kijken naar variaties.

Gelukkig zijn mensen creatief, dus ging het al snel over op dit soort gedrochten:

keyword-stuffing-zoekwoord-dichtheid
Sorry nog één keer; wat voor kussen? 🤪

(Ik ben er zelfs nog een vergeten te markeren, lol.)

Maar met elke algoritme update worden ook dit soort trucjes meer en meer bestraft.

Dus, hoe werkt dit tegenwoordig?

Moderne zoekwoord optimalisatie

Vandaag de dag werkt Google veel meer met “entiteit relaties”.

In normale mensen taal wil dat zeggen:

Google wordt steeds beter in begrijpen welke trefwoorden en variaties hetzelfde betekenen in een bepaalde context én in het identificeren van andere (indirect) relevante termen die verband hebben met een onderwerp.

Opmerking:

Om verbanden te leggen tussen begrippen en woorden gebruikt Google hun “Natural Language API“. Voor de Nederlandse taal is deze echter nog zeer gebrekkig vergeleken met veel andere talen.

Hoe meer je er nu al rekening mee houdt echter, hoe meer je er straks van kan profiteren!

Neem bijvoorbeeld de volgende zoekopdrachten (..en ja ik heb honger 🤤):

  • Pannenkoeken eten in Amsterdam
  • Beste plaatselijke pannenkoekenrestaurant
  • Pannenkoeken eten in de buurt

Hoewel de zoekopdrachten lichtelijk verschillen, hebben ze een vrijwel identieke zoekintentie.

Als je (zoals dit voorbeeld) in Amsterdam en omstreken woont zijn het andere manieren om dezelfde informatie te vinden.

Dit is iets waar Google aanzienlijk beter in is geworden sinds de introductie van “BERT“.

Om een goed idee te krijgen van hoe zoekmachine algoritmes via machine learning proberen de context en intentie van zoekopdrachten te begrijpen, is dit een goede korte video:

How BERT helps Google Search understand language | Search


Moderne zoekmachines zoals Google en Bing worden steeds beter in het herkennen en groeperen van relevante termen en vergelijkbare begrippen. Helemaal nu er AI modellen in de mix komen zoals een versie van ChatGPT in Bing en Google’s Bard.

Door zelflerende algoritmes (machine learning) met toegang tot oneindig veel content, zijn ze beter dan ooit in “begrijpen” waar de pagina over gaat en voor welke zoekintenties het de beste match is.

En degenen die daar slim op in spelen, plukken er de vruchten van!

Wat ons brengt bij de belangrijkste vraag..

Hoe gebruik je dit om hoger te ranken?

In de eerste plaats is het belangrijk om te beseffen dat dit slechts EEN onderdeel is van een goede on-page SEO strategie.

Daarnaast maakt het volproppen van een pagina met relevante termen en variaties de pagina natuurlijk niet magisch beter. Google is geen fan van “keyword stuffing”.

Want zelfs al kun je zoekmachines om de tuin leiden, ben je uiteindelijk afhankelijk van de mensen die je website bezoeken.

Mijn vuistregel:

Vermeld in de content minimaal 1x de exacte zoekopdracht waar je op gevonden wil worden.

Strooi in de rest van de tekst op een natuurlijke, prettig lezende manier met synoniemen, variaties en vooral (indirect) gerelateerde termen en zoekwoorden.

Pro tip: kijk naar de huidige top 3 pagina’s voor de zoekterm en haal ze door een tool als deze om andere relevante termen te ontdekken.

Ook kun je in Google Search Console onder het kopje ‘Prestaties’ (na verloop van tijd) zoektermen vinden waar je pagina nog meer voor rankt. Hier een klein beetje extra voor te optimaliseren, is vaak super waardevol.

Stel bijvoorbeeld dat je graag gevonden worden voor “beste pannenkoeken recept”.

Naast voor de hand liggende variaties als “lekkerste pannenkoeken recept” of “zelf pannenkoeken bakken” is het ook goed om te denken aan (indirect) gerelateerde woorden en termen zoals bijvoorbeeld:

  • (pannenkoek)beslag
  • stroop
  • poedersuiker
  • Koopmans
  • Van Gilse
  • pannenkoekenpan

Want ondanks dat dit stuk voor stuk geen synoniemen of variaties zijn, zijn ze wel gerelateerd aan het onderwerp.

Ze vormen als het ware extra bewijs dat het hier om een pannenkoeken recept gaat. Zonder bij te dragen aan de keyword density of overoptimalisatie.

Conclusie: zoekwoord dichtheid bestaat wel, maar..

Het gaat vandaag de dag veel verder dan de letterlijke zoekterm.

Moderne zoekmachine optimalisatie draait veel meer om optimaliseren voor een specifiek onderwerp, in plaats van exacte trefwoorden.

Hoe meer autoriteit je demonstreert over het onderwerp én rekening houdt met hoe Google dit beoordeelt, hoe hoger je in de zoekresultaten te vinden zal zijn.

>