On-Page SEO: Dé 2019 Checklist Om Je Te Helpen Winnen in Google

Als je graag meer bezoekers wil aantrekken en hoger wil scoren in Google met al je content, is deze on-page SEO checklist (2019 editie) exact wat je nodig hebt.

Hierin lopen we stap voor stap langs de belangrijkste ranking factoren die je helpen je pagina’s onweerstaanbaar te maken voor mensen én zoekmachines.

Combineer deze met een solide SEO strategie en je ziet je pagina’s binnen no-time winnen in Google!

Dit is wat ik voor je heb..

Wat is on-page SEO?

On-page SEO is de praktijk van het ‘optimaliseren’ van webpagina’s om ze te helpen hoger te scoren in de zoekmachines. Het uiteindelijke doel is om het organische (gratis) verkeer naar je site te vergroten.

Maar hoe ziet optimalisatie er uit in 2019?

Het meeste advies dat je overal tegenkomt, is helaas hopeloos achterhaald.

Google is inmiddels slim genoeg om synoniemen en gerelateerde begrippen te begrijpen. Je pagina’s obsessief volproppen met de exacte zoekterm is dus niet meer nodig.

teveel zoekwoorden seo voorbeeld
Herken je dit soort misbaksels? Puur geschreven voor zoekmachines..

Sceptisch?

Probeer het maar eens! Kijk maar wat er gebeurd als we naar ‘beste telefoon’ zoeken:

On-Page SEO: Dé 2019 Checklist Om Je Te Helpen Winnen in Google
“Semantisch zoeken” in actie. Google is een stuk slimmer dan voorheen!

Google begrijpt dat de meeste mensen die zoeken naar de beste telefoon, opzoek zijn naar advies over het kopen van een nieuwe smartphone.

Dit is enorm belangrijk als je wil winnen met SEO in 2019.

Wat ons brengt bij..

De 2 belangrijkste inzichten van on-page SEO (die de meeste mensen volledig over het hoofd zien)

Als je slechts twee dingen onthoudt, laat het deze zijn.

Ten eerste:

On-page SEO gaat vooral om hoe alle elementen samenwerken om context en relevantie te creëren voor de pagina. Niet om een specifieke factor, hack of truc.

Sommige SEO factoren (de fundamenten) zijn belangrijker dan andere.

En hoewel de meeste dingen op zichzelf slechts een kleine impact hebben, kun je exponentiële resultaten zien wanneer je er steeds meer combineert!

Het tweede inzicht is:

Geen enkele hoeveelheid ‘optimalisatie’ is op lange termijn voldoende om hoog te ranken met pagina’s van lage kwaliteit. Zoekmachines willen de beste, meest behulpzame pagina belonen met de #1 positie – niet de meest kunstmatig geoptimaliseerde.

Teveel mensen gaan hier aan voorbij en hopen hun website even snel naar boven te ‘SEO’n’ – zonder resultaat.

Om bovenaan te staan, moet je dat natuurlijk ook op een bepaalde manier verdienen.

Als je deze twee inzichten echter combineert met de on-page SEO tips hieronder, maak je een goede kans om het ranking spelletje te winnen!

Het On-Page SEO stappenplan

Om vandaag de dag bezoekers aan te trekken en hoog te scoren in Google, Bing en de rest, moeten je pagina’s geoptimaliseerd zijn voor zowel mensen als zoekmachines.

Dit betekent dat je pagina’s aan 3 eisen moeten voldoen;

  1. Relevant
  2. Uniek
  3. Kwalitatief sterk

Laten we nu exact bekijken hoe je dat doet.

#0 Winnen in Google? Richt je pagina op de zoekintentie

Ik kijk de jury even lief aan, want officieel is dit meer een onderzoek dingetje.

Zoekintentie gaat grotendeels vooraf aan de pagina. Vandaar dat ik het #0 noem. Maar het is simpelweg te belangrijk om niet te noemen.

Want ondanks dat het misschien pijnlijk logisch klinkt..

Het heeft bijzonder weinig zin om een optimale pagina te maken voor iets waar niemand naar zoekt.

(De enige uitzondering hierop is als je rede hebt om te verwachten dat er straks wel naar gezocht zal worden.)

Wat ik bedoel is..

Het vereist geen Zweinstein gecrediteerd SEO tovenaar om goed vindbaar te zijn op termen als “parfum voor orka’s” of “broodje frikandel met hagelslag”.

En oké..

Wellicht, zijn deze voorbeelden een tikkeltje extreem.

Maar hetzelfde principe is van toepassing op de bergen oprecht uitstekende, nuttige content die er alle dagen gemaakt wordt.

Hoe vaak mensen niet verbijsterd zijn dat Google ze geen bezoekers stuurt, terwijl ze toch zoveel “waardevolle content” hebben gepubliceerd.

¯\_(ツ)_/¯

Zelfs wanneer je content geniaal is en je doelgroep oprecht dolblij is als ze het toevallig zien..

Als niemand er naar zoekt, maakt het –in termen van Google– niet uit hoe goed het is of hoe hoog je staat.

De realiteit is namelijk:

Zoekmachines sturen geen verkeer naar dingen waar mensen niet naar zoeken.

Er is helaas geen troostprijs voor “fantastische content waar niemand naar zoekt”. Als dromen toch uit zouden komen.. 🙂

Daarnaast..

(En dit is vaak minder voor de hand liggend.)

De zoekintentie bepaalt grotendeels ook het soort pagina dat mensen verwachten en dus ook wat Google bovenaan plaatst.

Die intentie (mindset) kun je grotendeels afleiden uit de toevoegingen die mensen gebruiken tijdens het zoeken.

Iemand die nog aan het ontdekken is, zit meestal niet te wachten op een product of verkooppagina en omgekeerd.

ontdekken

  • hoe (werkt)
  • wat (is)
  • waarom
  • waar
  • wie
  • is
  • brede trefwoorden bijv. email marketing

overwegen & oriënteren

  • beste
  • prijs
  • kosten
  • review(s)
  • veilig
  • goed
  • of / vs
  • in de buurt / plaatsnaam
  • vergelijken

oplossen

  • kopen
  • huren
  • bestellen
  • korting
  • aanvragen
  • verkooppunt(en)
  • spoed
  • uitverkoop
  • actie
  • verlengen
  • vandaag

Dit is slechts een voorbeeld. En er is natuurlijk altijd een bepaalde overlap.

Het punt is..

Als je pagina niet relevant is voor de zoekintentie, doe je in Google’s ogen niet mee. Het is al game over voordat je op “publiceren” drukt, in feite.

Mooi rot-spel is dat..

Neem dit voorbeeld:

seo zoekintentie voorbeeld
Rekening houden met de zoekintentie is SUPER belangrijk voor SEO

Als je bovenaan wil staan voor deze zoekopdracht, doe je er verstandig aan om ook een ‘Top X Beste Prijs-kwaliteit Smartphones’ pagina te maken.

Aangezien Google waarschijnlijk heeft ontdekt dat dit het best aansluit bij wat mensen bedoelen als ze dit intypen.

Het leuke is dat je nog veel meer van de competitie kan leren, waarmee je jezelf veel tijd en frustratie bespaart. Waarover zo meer.

Dit is iets wat maar heel weinig mensen weten. Laat staan toepassen.

Wat één van de voornaamste redenen is dat een SCHRIKBARENDE 91% van de pagina’s in Google’s index, totaal geen bezoekers ontvangen..

de meeste pagina's ontvangen geen bezoekers Google ahrefs studie
Slechts ~9% van alle pagina’s krijgen 100% van het zoekverkeer!

Nu is Google natuurlijk niet de enige bron van bezoekers. En niet elke pagina is per se bedoelt om zoekverkeer aan te trekken.

Maar als je niet bij de 91% wil horen, en wél goed gevonden wil worden in de zoekmachines, is je richten op zoekintentie een vereiste.

Dat gezegd hebbende..

Tijd voor..

De On-page SEO checklist [infographic]

Meer uitleg nodig?

Begrijpelijk 🙂

Laten we de verschillende items van de SEO checklist stap voor stap doorlopen..

#1 Gebruik SEO-vriendelijke URL’s

SEO-vriendelijke URL’s zijn een must voor elke website.

Dit betekent simpel, goed geformatteerd en duidelijk leesbaar voor mensen (zonder rare tekens of sessie-ID’s).

Je zoekterm gebruiken in je URL heeft een positief verband met hogere rankings:

grafiek: gebruik je zoekterm in de url voor hogere rankings
Je zoekterm in de URL vermelden, is gunstig voor je ranking!

Geen goed idee:

klantkunde.nl/?p=1763869

Wel een goed idee:

klantkunde.nl/mijn-zoekterm

Plak liever geen losse woorden aan elkaar. Daarnaast geeft Google aan een voorkeur te hebben voor verbindingsstreepjes (-) i.p.v. underscores (_).

Het is ook de moeite waard om uw URL’s relatief kort te houden, omdat er een verband is tussen korte URL’s en hogere rankings:

grafiek aantal tekens in seo vriendelijke url

Zoekmachines hebben op zich geen problemen met het indexeren van lange, “lelijke” URL’s. Echter..

Korte, beschrijvende URL’s helpen duidelijk maken waar de pagina over gaat voor zowel mensen als zoekmachines.

Dit heeft ook betrekking op het aantal subfolders in de URL:

grafiek aantal folders in seo vriendelijke urls

Probeer dit soort constructies dus te voorkomen:

klantkunde.nl/2019/02/09/categorie/mijn-zoekterm/

Hou je url-structuur zo simpel mogelijk.

Zelf gebruik ik bij voorkeur de volgende instelling (in WordPress):

On-Page SEO: Dé 2019 Checklist Om Je Te Helpen Winnen in Google

Belangrijk:

Kijk uit met het veranderen van URL’s van pagina’s die momenteel veel bezoekers genereren. Al ontbreekt de zoekterm, is het risico waarschijnlijk de verandering niet waard. Zeker niet wanneer de pagina backlinks heeft.

#1.5 Maak gebruik van SSL (https)

Dit is het groene ‘slotje’ of de groene naam in de adresbalk (voor je url).

SSL voor seo
Gebruik een SSL certificaat (voor SEO)

En hoewel ‘officieel’ niet echt een on-page seo ding, is het zeker een ranking factor. En van toepassing op je hele site.

Het laatste wat je wil is dat mensen dit bericht zien als ze naar je site klikken..

On-Page SEO: Dé 2019 Checklist Om Je Te Helpen Winnen in Google
Niet echt aantrekkelijk, of wel? 😉

De meeste mensen verlaten direct (in blinde paniek) je site..

On-Page SEO: Dé 2019 Checklist Om Je Te Helpen Winnen in Google

Overigens bieden de meeste webhosts tegenwoordig gratis SSL-certificaten aan via ‘Let’s Encrypt’.

Maak hier dus absoluut een prioriteit van!

#2 Zorg voor een vlotte (<3 sec) laadtijd

Eén..

Twee..

Dr.. Sorry geen tijd voor!

Het is heel simpel.

Zowel mensen als zoekmachines hebben een voorkeur voor snelle websites. Wat duidelijk te zien is in onderzoek van Google:

Google pagina snelheid benchmark
Google onderzoek: Hoe trager je site, hoe hoger de kans dat mensen afhaken!

Test verschillende pagina’s via tools als PageSpeed Insights, GTmetrix en WebPageTest om een idee te krijgen van de laadtijd van je website.

Deze tools geven je ook optimalisatie tips. Echter heb je daar wel technische kennis voor nodig. Ik geef je zo een paar simpelere tips.

Hoe dan ook..

Als je bedenkt dat de gemiddelde gebruiker 3 seconden al te lang vindt..

Is het EXTRA SCHOKKEND als je ziet wat de gemiddelde mobiele laadtijd van websites is!

On-Page SEO: Dé 2019 Checklist Om Je Te Helpen Winnen in Google
De gemiddelde laadtijd van een mobiele pagina is 15.3 seconden. Holy sh#t!

15.3 seconden!!!

Lieve hemel. Dat is een EEUW in internettijd.

Als de laadtijd van jouw site ook wat aan de vette kant is, wordt het tijd om er wat vanaf te trimmen.

In mijn ervaring zijn dit de grootste boosdoeners:

  • Budget hosting; tenzij je een hele magere, goed geoptimaliseerde site hebt, is dit vrijwel altijd een probleem – vooral i.c.m. de rest..
  • Teveel slechte plugins en scripts; social media widgets, Google Maps, SumoMe, WPbakery/Visual Composer, Contact Form 7, BackupBuddy, Disqus Comments, JetPack en Tawk.to zijn bijvoorbeeld killers.
  • Slecht gecodeerd design; hieronder valt bijna alles wat bij themeforest vandaan komt en de meeste design met 1001 functies.
  • Afbeeldingen; gebruik een WordPress plugin als Robin Image Optimizer of de site Optimizilla om je afbeeldingen minder zwaar te maken en de kwaliteit te behouden.
  • Geen of slecht geconfigureerde caching; erg afhankelijk van hosting. Plugins als WP Super Cache en WP-Rocket helpen vaak en vereisen weinig configuratie.
  • Overenthousiast met pagebuilder; hoe meer effecten en toeters en bellen je toevoegt aan een pagina, hoe zwaarder en dus trager deze wordt.
  • Oude 5.x PHP versie; doe navraag bij je webhost en zorg dat je site op de laatste stabiele versie 7.x draait – die is vaak DUBBEL zo snel.
  • Externe fonts; gebruik liever niet meer dan 2 verschillende soorten lettertypen op je site.

Website snelheid is een heel uitgebreid onderwerp op zich. Te diep om volledig te behandelen in een on-page SEO handleiding. Maar bovenstaande punten vormen een geweldig startpunt.

Als je vragen hebt, ben ik blij je te helpen waar ik kan!

#3 Vermeld je zoekwoorden in de paginatitel (<H1> tag)

Google kijkt naar de paginatitel om een idee te krijgen waar de pagina over gaat. Net als jij en ik, eigenlijk.

Vandaar dat het een goed idee is om (op z’n minst een variatie van) je zoekwoorden in je ‘H1 tag’ te vermelden.

Overweeg ook extra begrippen als ‘beste’, ‘checklist’, ‘voorbeelden’, ‘2019’, ‘handleiding’, ‘snel’, en dergelijke te gebruiken, zodat je ook kunt ranken voor langere (longtail) zoekopdrachten.

zoekwoorden in h1 pagina titel on-page seo voorbeeld

Daarnaast zijn er veel mensen die suggereren dat wanneer je de zoekwoorden aan het begin plaatst, dit je een kleine boost geeft. Bij mijn weten is dat alleen nooit bewezen, dus daar zou ik me niet te druk om maken.

Veel belangrijker, is het volgende..

Zorg dat je titel krachtig en uitnodigend is voor je doelgroep. Als je titel mensen niet nieuwsgierig maakt, is alles verloren moeite.

Optimaliseer je titel liever voor mensen dan voor zoekmachines.

Wat prikkelt meer?

A. 3 Improvisatietechnieken

Of..

B. De 3 Beste Improvisatietechnieken Gebruikt door Comedy Legendes

Dit is geen eerlijke wedstrijd. Variant B wint het –schuddebuikend van het lachen– elke keer.

#4 Optimaliseer je meta titel en beschrijving

Het is leuk als je website gevonden wordt voor een zoekopdracht.

Veel leuker nog is het als mensen ook doorklikken naar jouw pagina.

Niet?

Het verhogen van je CTR doe je door je meta description en meta title aantrekkelijker te maken voor je doelgroep.

meta description seo
Verhoog je CTR door je meta description te optimaliseren!

(Ik gebruik in dit voorbeeld de WordPress plugin The SEO Framework, btw.)

Je meta titel en beschrijving is wat zichtbaar is in de zoekresultaten:

On-Page SEO: Dé 2019 Checklist Om Je Te Helpen Winnen in Google

De meta description en meta title hebben geen directe invloed op je ranking. Maar door deze te optimaliseren, kun je wel meer mensen prikkelen om juist naar jouw site te klikken.

Merk ook op dat hoewel je zoekwoorden vermelden in de meta description geen ranking factor is, Google ze wel benadrukt door ze dik te maken. Je zoekwoorden hier noemen, kan je dus wel helpen opvallen.

Het punt is:

Meer klikken = meer bezoekers. Wat Google vervolgens ziet als indicatie dat je site relevant is en beloont met een hogere positie!

betrokkenheid en SEO CTR en dwell time grafiek

Om mensen naar je website te krijgen, moet je eerst hun aandacht zien te grijpen en ze vervolgens kunnen verleiden om door te klikken.

Meestal is het daarom een goed idee om speciale tekens en (emotie opwekkende) toevoegingen / woorden te gebruiken in de titel. Denk..

  • [haakjes] { } ( )
  • #
  • “aanhalingstekens”
  • %
  • /

Enzovoort.

Met een beetje creativiteit en afwijken van de norm kom je een heel eind in dit geval!

Het doel is om op te vallen door je titel te onderscheiden van de rest.

In lijn met de zoekopdracht “productiviteit verhogen” van zojuist, zou ik iets in deze richting proberen:

meta titel en beschrijving optimaliseren voor CTR voorbeeld

Tips:

  1. vergelijk de huidige top 3 resultaten – wat zijn de overeenkomsten?
  2. gebruik de meta titel en beschrijving in de eerste plaats om zoekers te prikkelen. Grijp de aandacht en verleid tot klikken!
  3. vermeld je zoekterm in de titel
  4. probeer je meta titel tussen de 60-70 (585 pixels) tekens te houden
  5. voorkom titels als Bedrijfsnaam | Hoofdcategorie – Subcategorie – Artikel/Productnaam.
  6. vermeld je zoekterm bij voorkeur ook in de beschrijving (maar forceer het niet)

#5 Schrijf een pakkende opening

Veel mensen starten hun artikelen met pijnlijk langdradige intro’s die totaal niet uitnodigen om verder te lezen.

Daarnaast noemen ze het trefwoord of onderwerp van de pagina pas later in het artikel. (Vaak na enkele honderden woorden.)

Dit is geen goed idee.

Wacht niet met mensen en zoekmachines te vertellen waar de pagina over gaat. Vermeld het onderwerp of trefwoord in de intro.

Schrijf een korte en krachtig intro die mensen prikkelt om te blijven plakken.

Zelf probeer ik meestal een variatie van het zoekwoord in de eerste zin of paragraaf op te nemen. Exact zoals ik aan het begin van dit artikel ook doe:

on-page seo voorbeeld introductie

#6 Maak je content R.U.K.

Bijzondere afkorting keuze, I know.

Zoals we het eerder over gehad hebben, moet de content op je site relevant, uniek en van hoge kwaliteit zijn.

Waarom?

Zoekmachines hebben inhoud nodig om de relevantie en context van een pagina te begrijpen.

Geen of weinig inhoud = zoekmachine snapt er geen pepernoot van = geen relevantie.

geen content voor seo geen relevantie
Zonder content snappen zoekmachines de pagina niet

Daarnaast is het gebrek aan (voldoende) inhoud 99 van de 100 keer ook een slechte gebruikerservaring. Wat natuurlijk exact de rede is dat Google pagina’s met “magere content” afkeurt.

Relevant

Om relevant te zijn moet je pagina inspelen op het doel van zoekers. Op een zoekopdracht en vooral op de intentie –de achterliggende behoefte– die daaraan vooraf gaat.

Denk: behulpzaam.

Want nogmaals, hoe cum laude in open deuren het ook mag klinken:

Zoekmachines sturen geen verkeer naar dingen waar mensen niet naar zoeken.

Uniek

Mensen zoeken niet naar de zoveelste herkauwde versie van dezelfde drol. Uniek en anders is vaak beter dan ‘beter zijn’.

Geef mensen (en daarmee Google) een rede om jouw content boven anderen te verkiezen.

Kwaliteit

Dit spreekt (hoop ik) grotendeels voor zich.

De kwaliteit van je content (en site) heeft rechtstreeks verband met wat Google in hun Search Quality Guidelines “E.A.T.” noemt.

Expertise, Authority, Trustworthiness.

Dit is een nuttig stukje en handig als SEO richtlijn:

On-Page SEO: Dé 2019 Checklist Om Je Te Helpen Winnen in Google
MC = Main Content (oftewel de hoofdinhoud van een pagina)

Hoe lang moet content zijn voor SEO?

Rechtstreeks uit bovenstaand stukje (vrij vertaald):

De bevredigende hoeveelheid content voor de pagina hangt af van het onderwerp en het doel van de pagina. Een pagina van hoge kwaliteit over een breed onderwerp met veel beschikbare informatie heeft meer inhoud nodig dan een pagina van hoge kwaliteit over een smaller (specifieker) onderwerp.

Google bepaalt de ranking van een pagina niet door simpelweg naar het aantal woorden te kijken.

Dat er wel verband is tussen langere content en hogere rankings, komt waarschijnlijk omdat langere content veel andere dingen met zich meebrengt waar Google wél op let.

Denk aan:

  • langere content trekt vaak meer links aan
  • langere content is vaak vollediger en dus nuttiger (lagere bounce rate, hogere gebruikerstevredenheid)
  • langere content zorgt voor hogere betrokkenheid (meer scrollen, meer tijd op de pagina, sociale signalen, etc.)

Hoe zit het met zoekwoord dichtheid?

Het grootste deel van het on-page SEO-advies dat je online ziet, gaat over de strategische plaatsing van exacte zoekwoorden in belangrijke pagina-elementen: title-tag, koppen, URL, enzovoort.

Precies zoals de voorgaande tips, eigenlijk. Maar..

Hoewel de plaatsing van zoekwoorden belangrijk is, worden complexere factoren zoals intentie en algemene relevantie van een pagina steeds zwaarder gewogen door zoekmachines.

Zoekwoord dichtheid, of ‘keyword density’ is niet meer van deze tijd.

Je hoeft je niet druk te maken dat je tekst voor 1,59% uit de exacte zoekopdracht moet bestaan.

Wat belangrijk is, is dat Google begrijpt wat het doel van de pagina is.

Je teksten volproppen met je zoekterm en variaties (keyword stuffing), is Google geen fan van.

Want hoewel Googles algoritme in veel gevallen nog niet optimaal werkt in niet-Engelse talen, zijn dit soort teksten niet wat je noemt “heerlijk leesbaar”..

keyword stuffing seo voorbeeld
Wat voor kussen?😝 “Keyword stuffing” wordt meer en meer vragen om problemen..

Vermeld in de content minimaal 1x de exacte zoekopdracht waar je op gevonden wil worden.

Strooi in de rest van de tekst op een natuurlijke, prettig lezende manier met synoniemen en gerelateerde termen en zoekwoorden.

(Een pro manier om dit te doen, deel ik verderop met je! 😉

#6 Gebruik tussenkoppen (H2, t/m H6) met zoekterm variaties

Door standaard HTML-formaat tussenkoppen (H1 tot H6) te gebruiken, maar je het voor zoekmachines gemakkelijker om de structuur van je pagina en het belang van elke sectie te begrijpen.

De H2 variant gebruik je voor de titels van de hoofdsecties op je pagina. Dit is ook waar je regelmatig je zoekterm of een variatie ervan wil vermelden. (Hou het echter natuurlijk, forceer het niet!)

Ook zijn deze koppen heel geschikt om langere variaties (longtail keywords) waar je voor wil ranken te gebruiken.

Telkens wanneer je een stapje dieper met je inhoud gaat, gebruikt je het volgende type header. Zoals bijvoorbeeld een H3 voor subkoppen in een H2-sectie, enzovoort.

Dit is hoe een goed gestructureerde inhoud eruit kan zien:

heading tags voor SEO voorbeeld

#7 Link naar interne + externe relevante bronnen

Links helpen met het creëren van context voor je pagina.

Link daarom in je content regelmatig naar andere relevante en hoogwaardige bronnen binnen en buiten je site.

Link ook vanuit je eerder gemaakte content –waar relevant– naar je nieuwe content.

Interne links voor SEO

De strategische koppeling van verschillende pagina’s op je website is een geweldige manier om de snelheid waarmee zoekmachines je site crawlen te verhogen en ze naar de belangrijkste pagina’s te verwijzen.

In Google’s eigen woorden:

Google zoekt voortdurend naar nieuwe pagina’s om deze toe te voegen aan de index. Sommige pagina’s zijn bekend omdat Google ze al eerder heeft gecrawld. Andere pagina’s worden ontdekt wanneer Google een link van een bekende pagina naar een nieuwe pagina volgt.

Pagina’s die geen interne links ontvangen, worden daarom –ietwat droevig– wees (orphan) pagina’s genoemd.

Focus dus op het creëren van een sterke structuur met veel links tussen relevante pagina’s.

Externe links voor SEO

Uitgaande links naar gerelateerde pagina’s helpen Google te begrijpen waar jouw pagina over gaat.

Het helpt zoekmachines ook zien dat jouw pagina een knooppunt is vol met kwaliteitsinformatie en nuttige toevoegingen over het onderwerp.

Ahrefs vond onlangs een correlatie tussen sites die linken naar autoritaire (DomainRank 70+) websites en hogere rankings:

Grafiek die aantoont dat externe links naar autoritaire sites goed zijn voor SEO

Externe of uitgaande links kunnen dus een positieve invloed hebben op je ranking.

Het toevoegen van relevante, kwalitatieve uitgaande links in je content is in die zin dus een snelle ‘SEO hack’.

En toch er zijn maar bizar weinig sites die hier slim gebruik van maken.

Waarom?

Mensen willen geen verkeer (of ‘link juice’) weggeven.

Hoewel dit begrijpelijk is, is het geen goede gewoonte. Je moet altijd denken aan de gebruikerservaring. Dus, in plaats van je zorgen te maken over het verliezen van verkeer, vraag jezelf:

Zou deze link waarde toevoegen? Zal het mijn lezer helpen meer te leren?

Als het antwoord “ja” en de bron relevant is, doe het dan!

#8 Gebruik + optimaliseer afbeeldingen

Wij homo sapiens herkennen afbeeldingen met het grootste gemak, maar zoekmachines hebben daar soms wat meer moeite mee..

Google ziet boter als kaas
Google’s Afbeeldingen algoritme denkt dat dit kaas is.

Aandoenlijk? Ja.

Handig voor zoekmachine optimalisatie? Niet echt.

Om Google (en andere zoekmachines) je afbeeldingen te laten begrijpen, moet je de alt-tag en bestandsnaam gebruiken om ze te omschrijven.

In dit geval zou een goede alt-tag alt = “Boter” zijn.

En een goede bestandsnaam bijvoorbeeld; boter.png

Hiermee help je zoekmachines “zien” wat er op de afbeelding staat.

Waar logisch wil je hier ook je zoekterm (variaties) in gebruiken. Maar ook hier wil je het natuurlijk houden en niet al je afbeeldingen volproppen met zoekwoorden.

alternatieve tekst aanpassen WordPress

Tip: gebruik een aantrekkelijke afbeelding bovenaan

#9 Stel structured data (schema markup) in

Ook wel bekend als “featured snippets” of “rich snippets”.

(Hier is de originele documentatie, overigens.)

Wat is een rich snippet?

Rich snippets zijn de extra toevoegingen die je vaak goed in de zoekresultaten ziet, zoals:

  • Sterbeoordelingen
  • Evenementen en evenementtijden
  • Ingesloten zoekbox voor sites
  • Videos
  • Kruimelpad

Featured snippets zijn het zichtbare resultaat van schema opmaak.

Schema is een populaire manier geworden om je website te helpen opvallen in de zoekresultaten. Zo heb je ongetwijfeld wel eens beoordelingen (“sterren”) gezien in de zoekresultaten:

On-Page SEO: Dé 2019 Checklist Om Je Te Helpen Winnen in Google

Verschillende WordPress SEO plugins hebben hier functionaliteit voor ingebouwd en daarnaast zijn er ook speciale schema plugins te vinden. Deze maken het stukken makkelijker om dit snel (zelf) te doen.

Belangrijk is om hier niet misleidend in te zijn. Je eigen blogposts 5 sterren als beoordeling geven etc., is niet de bedoeling. Probeer Google niet voor de gek te houden, dat verlies je.

Daarnaast is het toevoegen van schema opmaak geen garantie dat Google het ook toont. Maar het loont wel om er gebruik van te maken, aangezien het je zeker kan helpen opvallen.

SEO richtlijnen om hoger te scoren in Google

Als je graag wat specifieke aanbevelingen wil voor het maken van je “SEO content” is dit een goed startpunt:

(Voel je vrij om dit over te slaan als je geen behoefte heb aan on-page SEO voor beginners!)

  • langere, grondige content
  • korte paragraven en korte zinnen (nodigt uit tot lezen)
  • meerdere unieke afbeeldingen (inclusief beschrijvende bestandsnamen en ‘alt tekst’)
  • 1 Titel (H1) met de exacte zoekwoorden erin
  • meerdere subkoppen (H2, H3) verreikt met zoekwoord variaties
  • 1+ relevante interne links
  • 1+ relevante externe links
  • gebruiksvriendelijke opmaak (denk opsomming lijstjes, inhoudsopgave, design, lettertype)
  • [bonuspunten] aanvullende multimedia (video, audio, presentatie slides, quiz, etc.)

En wat als je hier van afwijkt?

Dan zul je noooooit hoog in Google komen en vindt iedereen op internet je stom… Onzin natuurlijk!

Nogmaals; dit zijn richtlijnen voor SEO. Geen absolute musts of wetten. Er is geen magische formule of ideaal aantal woorden per pagina.

Richt je altijd op wat het best is voor je doelgroep, niet op zoekmachines. Zoekmachines zijn er namelijk om mensen te helpen, niet andersom.

Daarbij is zoekmachine optimalisatie geen spel met 1 deelnemer. Was het maar zo’n feest, niet? Waar je staat is ook afhankelijk van hoe goed je competitie is. (Geen zorgen, daar hebben we het zo over..)

Maar als je jezelf –net als ik vroegah– een beetje verdwaald voelt tussen al die SEO hocus-pocus, weet ik dat het fijn is om wat concrete richtlijnen te hebben. Niet? 🙂

Brengt ons bij een essentieel punt..

Bespioneer en domineer de competitie

Bovenaan Google staan begint met bekijken wie er nu staan.

Om anderen van de troon te stoten en deze voor jezelf te claimen, zul je op een bepaalde manier beter moeten zijn.

winnen van de concurrentie in Google

Soms is dit makkelijk en soms lijkt het echt op werk. Helaas voor ons geeft Google de toppositie namelijk niet weg op basis van hoop of verlangen.

Hoe dan ook..

De kracht van observeren wordt vaak onderbenut in SEO.

Dit is wat je doet:

  1. Type de zoekopdracht waar je graag op gevonden wil worden in op Google.
  2. Bekijk vervolgens de pagina’s van de top 3 resultaten.

(Eventueel kun je daarvoor gebruik maken van SEOquake en/of SEO minion – twee gratis browser extensies. Deze geven je snel een goed beeld van de pagina – en of deze goed geoptimaliseerd is.)

Hoe magerder de content, hoe makkelijker het doorgaans is om ze van de troon te stoten.

Wat valt je op? Hoe scoren ze op bovenstaande SEO richtlijnen? Denk met name aan:

  • Wat voor soort pagina’s zijn het? (homepage, artikel, product, categorie, video, etc.)
  • Is het een bekende, autoritaire site? (dit maakt het lastiger)
  • Hebben ze lange, relevante content gemaakt?
  • Gebruiken ze veel/weinig/geen afbeeldingen?
  • Video? Audio? Andere media?
  • Komt de zoekterm (te) vaak terug of juist amper?
  • Welke gerelateerde termen vallen je op?
  • Doen ze iets opvallends/speciaals dat ze misschien streepje voor geeft?

Is dit allesbepalend? Absoluut niet. MAAR..

De pagina’s die bovenaan staan geven je een goed inzicht in wat voor dingen Google’s algoritme verwacht.

Het is een actueel beeld van wat Google relevant acht voor een bepaalde zoekopdracht.

Dit negeren is meestal geen goed idee.

Gebruik deze informatie om je eigen content op verschillende vlakken beter te maken.

Meer tekst en rijkere media is meestal een goed startpunt, aangezien het lijkt of Google’s kwaliteit algoritme daar een ‘zwak’ voor heeft.

On-page SEO pro tip: Bekijk de meestgebruikte termen

Wat ik regelmatig doe, is het woordgebruik van de top 3 zoekresultaten analyseren met de SEOquake extensie of via een ‘keyword density checker’ zoals deze.

zoekwoord dichtheid (keyword density) meten met SEOquake
Bekijk de zoekwoord dichtheid (keyword density) van een pagina met SEOquake of andere tool

Dit is niet omdat er iets magisch is aan een bepaalde zoekwoord dichtheid.

De ‘magie’ zit hem meer in:

Als er bepaalde woorden en woordgroepen gerelateerd aan een onderwerp veel gebruikt worden in de top 3 resultaten, ziet Google deze als relevant.

Deze begrippen zelf ook gebruiken, is voor Google een indicatie dat jouw content ook relevant is en kan je een enorme ranking boost geven!

zoekwoord dichtheid analyse via SEOquake
Vul je eigen content aan met veelvoorkomende woorden en woordgroepen uit de top 3 zoekresultaten om je relevantie te verhogen!

Uiteraard zijn er ook betaalde SEO tools zoals ahrefs waarmee je dit soort dingen (en een heleboel meer) een stuk sneller kunt doen. Wat absoluut de investering waard is als zoekverkeer een belangrijke bron van klanten voor je is.

Als je alleen bovenstaande tips systematisch toepast in al je belangrijke pagina’s en content waarmee je hoger in Google wil komen, doe je het beter dan de meeste ondernemers en marketeers.

En op het maken van de content na, zijn de meeste dingen amper een paar minuten werk!

De volgende stap is om je SEO content verder te optimaliseren..

SEO optimalisatie tips (voor nog beter resultaat)

Hieronder volgen nog wat snelle SEO (her)optimalisatie tips.

Deze kunnen je belachelijk snel goede resultaten opleveren. Zeker wanneer je ze toepast op pagina’s die momenteel al bezoekers aantrekken of aardig ranken.

Vul je content aan met relevante, gerelateerde zoektermen

Waar het voorheen gangbaar was om elke lichtelijk afwijkende of longtail term een eigen pagina te geven, is dat nu niet meer nodig.

Pagina’s met grondige, rijke content kunnen tegenwoordig voor honderden en soms wel duizenden termen tegelijk ranken.

Echter.. Het sleutelwoord is relevant.

Je wil dat jouw pagina de beste hulpbron (bestemming) voor een specifiek onderwerp is.

De suggesties uit Google Search Console (deze krijg je naar verloop van tijd, niet als je pagina net online staat) kunnen goud waard zijn. Aangezien dit termen zijn waar je al voor rankt, kun je gemakkelijk meer bezoekers aantrekken door deze termen in je content te verwerken.

Google Search Console aanvullende zoekopdrachten vinden
Kijk voor welke zoekopdrachten je pagina nog meer rankt en optimaliseer je pagina ervoor = easy win!

We verreiken onze pagina met nuttige aanvullingen, we proppen hem niet domweg vol met zoveel mogelijk begrippen. Geef deze zoekterm bijvoorbeeld een eigen sectie met een tussenkop etc. – en geef voorrang aan de zoekopdrachten met hoge relevantie en zoekvolume.

Gratis tools als Ubersuggest, Keyword Shitter en Answer the Public kunnen je ook helpen om meer termen te vinden.

Vind (en verbeter) pagina’s met hoge potentie

Dit zijn pagina’s die aan 2 criteria voldoen:

  • Ze hebben veel backlinks (inkomende links)
  • Ze ontvangen geen tot amper zoekverkeer

De volgende stappen zijn:

  1. Uitvinden waar de pagina over gaat
  2. Kijken of het mogelijk is om de pagina’s te her-optimaliseren voor een relevant/gerelateerd onderwerp met voldoende zoekvolume

Natuurlijk zijn niet al je pagina’s per se bedoelt om gevonden te worden in Google.

Het kan best zijn dat je een geweldige pagina hebt die vaak gedeeld wordt en veel links aantrekt, maar geen hond naar zoekt.

In dat laatste geval kan het een goed idee zijn om wat content met 1 of 2 links naar andere pagina’s toe te voegen. Zodat je die pagina’s wat extra autoriteit geeft.

Ververs je content (update de datum)

Als mensen hebben we een voorkeur voor content die nieuw, vers en up-to-date is.

Er is iets heel bevredigends aan weten dat iets recent is, niet?

Dat weet Google maar al te goed en lijkt daarom zelf ook de voorkeur te geven aan versere content. Er vanuitgaande dat andere factoren grotendeels gelijk zijn, natuurlijk.

Het doel hier is om Google ‘freshness’ algoritme te triggeren.

Helaas is het in WordPress niet voldoende om je pagina gewoon opnieuw te publiceren of bij te werken. Hiervoor heb je wat extra code of een plugin voor nodig.

wordpress plugin voor datum update in google
WordPress plugin voor het updaten van de datum

Update op basis van of iets wel/geen impressies en of verkeer krijgt en combineer dit het liefst met de één van de volgende twee tips..

Verleng je content

Je eigen content vergelijken met de concurrentie is altijd een goed idee.

En hoewel kwaliteit natuurlijk altijd belangrijker is dan kwantiteit…

Google’s kwaliteit algoritme is nog steeds niet echt je van het en het heeft momenteel een duidelijke voorkeur voor langere, uitgebreidere content.

langere content scoort beter in Google

Ook wordt lange content meestal vaker gedeeld via sociale media..

langere content meer gedeeld via sociale media

Je content simpelweg uitgebreider maken dan je concurrentie kan je fantastisch helpen hoger in Google te komen.

Zorg wel dat je on-topic blijft en je relevantie niet vertroebeld.

1-2 secties met wat zoekwoord-rijke content kan soms wonderen verrichten.

Verrijk je content met multimedia

Media maakt je content vaak een stuk aantrekkelijker.

rijke content goed voor seo

Zeker als je content al voldoende lang is en geen afbeeldingen, video’s of andere media bevat, kan het toevoegen hiervan directe sprongen opleveren.

Daarnaast kan het simpelweg optimaliseren van bestaande afbeeldingen (de bestandsnaam, beschrijving en alternatieve tekst) ook al flink helpen.

Ook dit heeft waarschijnlijk te maken met de voorkeuren van Google’s kwaliteit algoritme voor content die meer is dan een muur tekst. In combinatie met hogere betrokkenheid van gebruikers.

Verbeter je interne link structuur

Het is altijd een goed idee om relevante pagina’s binnen je website “met elkaar te verbinden” via links.

Hiermee help je Google de relatie tussen content en de waarde ervan begrijpen.

De snelste manier om te profiteren van een betere interne link structuur is als volgt:

  1. Vind de beste rankende pagina’s op je site (via bijvoorbeeld Google Analytics of Search Console)
  2. Link vanuit die pagina’s naar andere relevante pagina’s op je site

Hiermee geef je een duidelijk relevantie signaal af en kun je de meeste “pagina invloed” doorgeven.

Over het algemeen wil je zoveel mogelijk een “silo” of “piramide” structuur aanhouden:

seo-website-structuur-silo-piramide
Link vanuit individuele artikelen naar andere artikelen en naar het relevante hoofd onderwerp/categorie.

Verwijder (achterhaalde) pagina’s

Let op: verwijder niet zomaar pagina’s. Zorg dat je zeker weet dat ze geen toegevoegde waarde hebben!

De meeste website verzamelen naar verloop van tijd een heleboel pagina’s die al lang niet relevant meer zijn en geen waarde hebben voor gebruikers.

Denk bijvoorbeeld aan test-pagina’s die je misschien gepubliceerd hebt en bent vergeten, oude aankondigingen, niet terugkerende productpagina’s zonder zoekverkeer, enzovoort.

Deze pagina’s vormen vaak onnodige ballast of ‘dood gewicht’ en kun je beter verwijderen.

Oude pagina’s verwijderen kan je ranking snel verbeteren. Vergelijkbaar met het snoeien van een rozenstruik, zodat hij daarna mooier gaat bloeien.

Het laatste wat je wil is concurreren met jezelf met een oude, niet langer relevante pagina. Of slechter ranken omdat Google te lang bezig is met het crawlen en indexeren van nutteloze pagina’s.

No-index bepaalde pagina’s

  • bedank pagina’s
  • bevestiging pagina’s
  • duplicate content (tag, auteur, archief en soms ook categorie pagina’s)
  • interne zoekresultaten pagina’s

Verhoog je CTR (click-through rate)

Idealiter gebruik je Google Search Console om hoog rankende pagina’s met een slechte CTR te vinden en die te optimaliseren. Dat levert je het snelste resultaat.

Kijk hier ook weer naar de top 3 resultaten om een idee te krijgen van wat al werkt en hoe jij dit zelf nóg beter kunt doen.

Overigens:

Dit heeft meestal alleen veel effect als je al op de eerste pagina staat. Aangezien je wel in beeld moet zijn om je CTR te kunnen verhogen :).

Pro tip:

Dit is iets waar veel mensen aan voorbij gaan.

Hou bij het optimaliseren van je meta titel en beschrijving vooral rekening met de intentie van zoekers.

HEB JE HEM WEER MET Z’N ZOEKINTENTIE!!

Ik weet het, ik weet het. Maar..

Wanneer mensen een zoekopdracht doen, zit daar altijd een bepaalde verwachting achter.

Welke mindset zit er achter?

Ontdekken? Overwegen & oriënteren? Oplossen?

Haak daar op in.

Iemand die spoedcursus Spaans intypt, scant voor iets dat pijnlijk duidelijk maakt..

“Hier kun je als de departamento de bomberos (brandweer) Spaans leren.”

Niet iets over de voor en nadelen van een spoedcursus Spaans of andere voorafgaande educatie.

Zorgen dat je meta titel en beschrijving in lijn zijn met de behoefte achter de zoekopdracht, levert je veel meer op dan elke andere CTR verhogende tactiek.

Indirecte SEO ranking factoren

Wist je dat er bepaalde dingen zijn waar Google niet op let, maar die wél je uiteindelijke vindbaarheid verbeteren?

Yup!

Hoe dat zo? Vrij simpel eigenlijk..

Google gebruikt o.a. signalen van betrokkenheid om te meten hoe relevant of ‘goed’ een pagina is. Denk aan:

  • hoe lang bezoekers op een pagina blijven
  • hoeveel ze scrollen
  • of ze op links klikken
  • of ze een reactie achterlaten
  • of ze content delen
  • conversies
  • enzovoort

Al deze dingen zijn voor Google een indicatie dat de pagina aansluit bij de zoekopdracht.

betrokkenheid en SEO CTR en dwell time grafiek

Het punt is:

Dingen die de betrokkenheid met je pagina verhogen, hebben indirect invloed op je plaats in de zoekmachines.

Zo is het lettertype (font) dat je gebruikt geen ranking factor voor Google. Maar hoe leesbaar je teksten zijn, heeft wel degelijk invloed op of en hoelang mensen op je site blijven.

De ervaring met je website is meer dan alleen de inhoud.

Ik zie dit als “indirecte SEO ranking factoren”.

Denk dus ook aan:

  • lettertype stijl en grootte (simpel en 16px+ voor de body-tekst)
  • leesniveau b1 (hou je teksten simpel)
  • subkoppen
  • lijstjes
  • korte paragraven
  • opmaak en design elementen
  • regelbreedte (teksten over het hele scherm lezen heel naar)
  • quizes, calculators, e.d.
  • social sharing (voor betrokkenheid en sociale signalen – Bing gebruikt ze zelfs als directe factor)

Dit is een compleet onderwerp op zich, maar hopelijk is het idee duidelijk.

Hogere betrokkenheid = (indirect) hoger in zoekmachines.

Hier ligt wat mij betreft ook de toekomst van SEO en komen we zo afsluitend nog even op terug.

Eerst nog een paar..

On-page SEO fouten om te vermijden

Want..

Net zo belangrijk als punten scoren, is geen punten verliezen.

Dit zijn een aantal veel gemaakte SEO fouten die je zoveel mogelijk wil voorkomen:

  • linken naar pagina’s / sites van lage kwaliteit
  • linken naar niet-gerelateerde pagina’s (gebruik dan een no-follow)
  • content-blokkerende advertenties, popups, e.d. (vooral probleem op mobiel)
  • overdreven veel advertenties / reclame
  • overoptimalisatie (onnatuurlijke teksten met teveel zoektermen etc.)
  • dubbele of nagenoeg dezelfde content (her)gebruiken
  • content erg afwijken van het doel van de pagina
  • magere content

Een simpele, algemene vuistregel:

Als het irritant of nutteloos voor gebruikers is, is het meestal ook geen goed idee voor SEO.

Wat ons brengt bij een laatste belangrijke tip en SEO trend..

Gebruikerservaring (UX) is de toekomst van On-Page SEO

Lees ook: SEO Trends en de toekomst van SEO.

Nu zoekmachines slimmer worden, komt er steeds meer nadruk op signalen van een goede gebruikerservaring.

Uiteindelijk is dat natuurlijk ook het enige dat telt..

Blije gebruikers.

Ervaring is alles.

Google wil gebruikers naar de beste plekken brengen, zodat ze keer op keer terugkomen en meer in Google’s ecosysteem blijven. En of mensen een goede ervaring hebben op je website is een stuk moeilijker te manipuleren dan de gebruikelijke SEO praktijken.

Onthoud dat het doel van je website is om mensen en je klanten te helpen, niet zoekmachines en robots.

Als je website onaantrekkelijk en moeilijk te navigeren is, haken mensen af en zie je meer bounces dan conversies.

En hoewel internet-bewoners de afgelopen jaren absoluut handiger zijn geworden, zijn we vooral ook ONGEDULDIGER geworden.

We willen dingen beter en sneller. Anders kijken we verder.

Google weet dit soort dingen als geen ander.

Schotel mensen een onhandige website voor en je graaft meer en meer je eigen graf.

Bovenin Google staan, is compleet zinloos als je website mensen net zo hard weer wegjaagt.

Als laatste..

On-page SEO draait om veel meer dan je pagina’s strategisch volproppen met zoektermen.

Het gaat om het vervullen van de zoekintentie en behulpzaam zijn voor zoekers.

Geef gebruikers wat ze willen en Google geeft jou wat jij wil.

Als je daar niet in slaagt, maakt het niet uit hoeveel “optimalisatie” je doet.

Gebruik de tips uit deze checklist als aanvulling op relevantie, unieke content van hoge kwaliteit – niet als vervanging.

De SEO “succesformule” in een notendop

gebruikersintentie + gebruikerservaring + beetje on-page SEO = liefde van mensen en zoekmachines.

Ben ik nog belangrijke on-page SEO tips vergeten? Laat het me vooral weten in de reacties!

>