Sinds eind augustus 2022 heeft Google’s een belangrijke update geïntroduceerd: de “helpful content update”.
Deze heeft als doel om nuttige en behulpzame content beter zichtbaar te maken ten kosten van (verassing) onbehulpzame, “dertien-in-een-dozijn” en overduidelijk geautomatiseerde (AI) content zonder toegevoegde waarde.
Traditiegetrouw wordt deze eerst toegepast op de Engelstalige markt, om later uitgebreid te worden naar andere talen.
Als Nederlandse website heb je dus ruimschoots de tijd om te leren van de Engelse markt en eventuele aanpassingen te maken aan je SEO strategie!
Wat is Google’s “Nuttige Content Update”?
In Google’s eigen woorden:
We lanceren we wat we de “nuttige content update” noemen, die deel uitmaakt van een bredere inspanning om ervoor te zorgen dat mensen meer originele, nuttige inhoud zien, geschreven door mensen, voor mensen, in de zoekresultaten vinden.
Vertaalde quote van Google’s eigen Search Central Blog
Denk:
Meer nuttige content, minder vulling, vervuiling en spam
Deze update introduceert een nieuwe ranking factor die samen met de vele andere signalen helpt met het rangschikken van webpagina’s. Dit nieuwe signaal kijkt daarbij naar je site als geheel en niet alleen de pagina.
Google’s systemen identificeren automatisch inhoud die weinig waarde lijkt te hebben, weinig toegevoegde waarde heeft of anderszins niet bijzonder behulpzaam is voor mensen die zoekopdrachten uitvoeren.
Met als belangrijk gevolg..
Alle inhoud –niet alleen onbehulpzame inhoud– op sites waarvan is vastgesteld dat ze “relatief veel” onbehulpzame content bevatten, zal waarschijnlijk minder goed presteren in de zoekresulaten. Zolang er elders op het web andere content te vinden is die beter is om weer te geven, uiteraard.
Google geeft aan dat, als gevolg van deze update, het verwijderen van onbehulpzame content de prestaties van je andere content ten goede kan komen.
Kort samengevat lijkt het idee..
Minder vervuiling, meer verrijking.
Wat meteen een belangrijke vraag oproept..
Zijn teksten geschreven door AI in gevaar?
Afhankelijk van hoe ze gebruikt worden, hoogstwaarschijnlijk.
Vooral omdat Google nadrukkelijk “geschreven door mensen, voor mensen” noemt.
Automatische tekstschrijvers als Japer.ai, Rytr.me, Copy.ai, Dashword.com en de inmiddels ontelbare vergelijkbare opties zijn binnen no-time onwijs populair geworden.
Daarmee is het makkelijker en goedkoper dan ooit om in treinvaart grote hoeveelheden content te produceren die met een klein beetje menselijke hulp vaak goed genoeg zijn om te ranken in Google.
Iets wat bij Google uiteraard ook niet onopgemerkt is gebleven.
Er zijn inmiddels honderden (zo niet duizenden) sites die hoog in de zoekresultaten staan met super algemene, automatisch gegenereerde teksten die overduidelijk geschreven zijn voor zoekmachines en niet voor mensen.
Teksten die vrijwel geen toegevoegde waarde hebben en daarmee Google Search als product ook minder betrouwbaar maken.
Het probleem is niet per se de tools, maar voornamelijk de manier waarop ze veelal gebruikt worden.
Deze tekstschrijvers zijn zelfstandig niet instaat om daadwerkelijk unieke, creatieve content te produceren. Het enige wat ze kunnen is dezelfde content oneindig herkauwen om hetzelfde te zeggen maar dan op een andere manier.
Als zoeker heb je niks aan die eenheidsworst en tegelijkertijd stimuleert het ook makers niet om veel tijd en moeite te steken in het produceren van unieke, creatieve content.
Waarmee Google uiteindelijk een race naar de bodem faciliteert.
Of Google daadwerkelijk instaat is om teksten geschreven door kunstmatige intelligentie te detecteren, valt te betwijfelen.
Maar aangezien Google praktisch voorop loopt als het gaat om AI en machine learning, zal het mij niet verbazen als ze met redelijke precisie teksten die grotendeels automatisch gegenereerd en onvoldoende bewerkt zijn, kunnen identificeren. In het bijzonder omdat zoveel pagina’s verdacht veel op elkaar lijken.
Zolang je de automatisch gegenereerde teksten voldoende bewerkt en verrijkt, kom je waarschijnlijk niet in de problemen.
Sites die het klakkeloos overnemen en weinig toegevoegde waarde leveren, zullen het er waarschijnlijk minder goed vanaf brengen.
Maak geen content voor zoekmachines, maar voor mensen
Je content een beetje optimaliseren voor SEO is slim, maar het is makkelijk om te vergeten dat zoekmachines niet je doelgroep zijn.
Content die in de eerste plaats voor zoekmachine verkeer is gemaakt, is sterk gecorreleerd met content die zoekers juist onbevredigend vinden. Het leest vaak onprettig en voelt vaak onnodig algemeen en langdradig.
Hoe voorkom je een zoekmachine-gerichte aanpak?
Google geeft zelf een aantal voorbeeld-vragen die, wanneer je ze met ‘ja’ beantwoordt, een waarschuwingsteken zijn:
- Is de inhoud in de eerste plaats bedoeld om mensen van zoekmachines aan te trekken, en niet zozeer gemaakt voor mensen zelf?
- Produceert u veel content over verschillende onderwerpen in de hoop dat een deel ervan goed zal scoren in de zoekresultaten?
- Maakt u gebruik van vergaande automatisering om content over vele onderwerpen te produceren?
- Vat u vooral samen wat anderen te zeggen hebben zonder veel waarde toe te voegen?
- Schrijft u over dingen omdat ze trending lijken en niet omdat u er anders over zou schrijven voor uw bestaande publiek?
- Geeft uw inhoud lezers het gevoel dat ze opnieuw moeten zoeken om betere informatie uit andere bronnen te krijgen?
- Schrijft u op een bepaald aantal woorden omdat u hebt gehoord of gelezen dat Google een voorkeur heeft voor een bepaald aantal woorden? (Nee, dat hebben we niet).
- Heb je besloten om in een bepaald niche-onderwerp te duiken zonder enige echte expertise, maar in plaats daarvan vooral omdat je dacht dat je er zoekverkeer mee zou krijgen?
- Belooft je inhoud een vraag te beantwoorden die eigenlijk geen antwoord heeft, zoals suggereren dat er een release datum is voor een product, film of TV show wanneer er geen datum is bevestigd?
Volg een content en on-page SEO strategie die altijd werkt
Zoals ik ook deel in mijn On-page SEO checklist, volg ik zelf een hele simpele, tijdloze strategie:
Denk lange termijn.
Dat voorkomt dat je slachtoffer wordt van het eeuwige kat en muis spel tussen Google en de korte termijn SEO hacks en trucjes.