Als eigenaar van een website of marketeer weet je als geen ander dat relevante content en het optimaliseren van (SEO) teksten van groot belang zijn om jouw website hoger te laten ranken in de zoekresultaten van Google. Maar..
Het schrijven en optimaliseren van SEO teksten die goed scoren is een tijdrovend en —laten we eerlijk zijn— soms ook erg saaie bezigheid.
Een nieuwe trend op dit gebied is het gebruik van ChatGPT of andere “generatieve AI” voor het schrijven van SEO teksten.
Het antwoord op de vraag of je ChatGPT kan gebruiken voor SEO is dan ook eenvoudig: dat kan zeker.
En het zal je niet ontgaan zijn dat veel sites dit daarom ook —als een bezetene— doen…

Maar, de interessantere vraag is natuurlijk: is het slim om ChatGPT te gebruiken voor SEO teksten?
Loop je een groot risico om (in de toekomst) door Google bestraft te worden als je teksten gebruikt die door kunstmatige intelligentie (AI) gemaakt zijn?

Kort samengevat: ChatGPT voor SEO
Kort gezegd zou het Google jeuken hoe je content is gemaakt, zolang het maar relevant, grotendeels uniek en van hoge kwaliteit is. En niet overduidelijk bedoelt is om te ranken in zoekmachines.
- Google wil de meest behulpzame pagina’s belonen met hogere rankings – ongeacht of deze door een mens, AI, Alien of aardappel gemaakt is.
- De content die AI maakt is in de meeste gevallen voldoende, maar niet geweldig. Het is behoorlijk algemeen en mist een mate van expertise en creativiteit. Daarnaast geeft het iets te vaak, zelfverzekerd een compleet verkeerd antwoord.
- Google gaat AI content niet specifiek opsporen en bestraffen. Zolang het maar van hoge kwaliteit is en geen lage kwaliteit, herkauwde, naar plagiaat neigende of ronduit feitelijk onjuiste content is. Dat zien ze als spam.
- Historisch gezien is het bijzonder onverstandig om teksten geproduceerd door een tool klakkeloos te kopiëren en plakken. Vooral in grote hoeveelheden.
- Zie ChatGPT en andere AI meer als een assistent niet als een volwaardige schrijver of copywriter.
- Deze “goedkope, schaalbare content beschikbaar voor iedereen” zal waarschijnlijk drastische gevolgen hebben voor wat in de ogen van zowel mensen als zoekmachines “goede content” is. Denk ook aan de langere termijn en aan de toekomst van zoekmachine optimalisatie.
Wat is ChatGPT?
ChatGPT is een AI (Artificial Intelligence) tool ontwikkeld door OpenAI. Het is een taalmodel dat getraind is om menselijke taal te begrijpen en te produceren.
Het model heeft miljoenen teksten gelezen en kan op basis hiervan “nieuwe teksten” produceren. Het wordt onder andere gebruikt voor het schrijven van teksten, het beantwoorden van vragen, het vertalen van teksten en programmeren.
Hoe werkt ChatGPT?
ChatGPT werkt op basis van “machine learning” technieken. Het model is getraind op een enorme dataset van teksten, waarbij het geleerd heeft hoe menselijke taal in elkaar zit en hoe het geproduceerd kan worden.
Vervolgens kan het model op basis van een stukje tekst dat als input wordt gegeven, nieuwe teksten genereren die (min of meer) vergelijkbaar zijn met menselijke teksten.
Cruciaal om te begrijpen, is dat “large language models” (LLM’s) zoals ChatGPT geen orakel of kennisbank zijn.
Deze modellen hebben geen opslagplaats om een antwoord op te zoeken. In plaats daarvan gokken ze op basis van statistiek wat waarschijnlijk het volgende woord moet zijn.
Dat heeft uiteraard gevolgen voor de betrouwbaarheid, waar we zo nog op terugkomen.
Als je nieuwsgierig bent hoe ChatGPT technisch werkt, is deze (Engelstalige) video een goede samenvatting:
Is het verstandig: ChatGPT gebruiken voor SEO?
Is het slim om ChatGPT te gebruiken voor SEO teksten?
Het antwoord op deze vraag is niet zwart/wit en sterk afhankelijk van hoe je het inzet..
Niemand kan met zekerheid zeggen hoe Google en andere zoekmachines hier langere termijn op reageren (maar ik zal verderop wel een poging wagen en mijn voorspelling met je delen..!)
Het gebruik van ChatGPT kan zeker voordelen hebben voor het schrijven van SEO teksten.
Denk aan het vinden van meer relevante zoekwoorden en het optimaliseren van de teksten voor de zoekmachines.
Bovendien kan ChatGPT snel en efficiënt grote hoeveelheden teksten produceren. Wat natuurlijk een enorme aantrekkingskracht heeft voor mensen die —net als ik— liever lui dan moe zijn..
Maar..
Er zijn ook nadelen verbonden aan ChatGPT SEO tekst (en) laten schrijven.
Zo kan de gegenereerde tekst soms wat onnatuurlijk overkomen en is er een risico op duplicatie van content, omdat je niet weet waar het model de tekst vandaan haalt.
Daarnaast komen de teksten die ChatGPT schrijft lang niet altijd overeen met de zoekintentie van mensen. Vooral bij lange teksten raken ze vaak de weg kwijt en vallen ze veel in herhaling.
Ook zijn lang niet alle teksten en antwoorden feitelijk juist. Soms omdat de bron niet klopt en soms omdat ChatGPT het volledig uit de duim zuigt..

Nu is dit een flauw en extreem voorbeeld, maar dit gaat in de praktijk ook al regelmatig mis:
Twee advocaten die gebruik maakten van nepzaken gegenereerd door ChatGPT.
Alle gebruik van generatieve AI (bijv. ChatGPT en andere LLM’s) is verboden bij het plaatsen van inhoud op Stack Overflow. Vanwege de enorme hoeveelheid incorrecte antwoorden.
Uiteindelijk komt het hier op neer:
Historisch gezien is het bijzonder onverstandig om teksten geproduceerd door een tool klakkeloos te kopiëren en plakken. Vooral in grote hoeveelheden.
Voordelen van ChatGPT voor SEO teksten
- ChatGPT is een uitstekende brainstorm tool
- ChatGPT kan helpen bij het vinden van de juiste en aanvullende relevante zoekwoorden voor teksten
- ChatGPT kan snel en efficiënt grote hoeveelheden teksten produceren
- ChatGPT kan gebruikt worden om content te herschrijven en te optimaliseren voor SEO
- ChatGPT kan je snel een goede basis geven en je helpen als je vast zit
Nadelen van ChatGPT voor SEO teksten
- Gegenereerde tekst kan soms onnatuurlijk overkomen en mist vaak een bepaalde finesse en creativiteit
- Met name langere teksten missen focus (ze bevatten veel oeverloos gebrabbel en herhaling)
- Er is een risico op duplicatie van content (en plagiaat)
- De teksten die ChatGPT uitspuugt zijn niet altijd in lijn met wat iemand met de zoekopdracht bedoelt (de zoekintentie)
- ChatGPT is een geboren leugenaar met de fantasie van Pinocchio en het zelfvertrouwen van Sponge Bob.
Het is dus belangrijk om goed na te denken over het gebruik van ChatGPT voor je SEO teksten. Als je het model gebruikt, zorg er dan voor dat je de gegenereerde teksten nog verder optimaliseert en controleert op duplicatie.
Wat vindt Google van ChatGPT teksten op websites?
Wanneer veel mensen zich afvragen of het slim is om teksten voor SEO doeleinden van ChatGPT of andere AI tools te gebruiken, is dit wat ze eigenlijk vragen:
“Loop ik het risico om straks door Google gepakt en bestraft te worden?”
Google heeft vrij duidelijke richtlijnen:

Wat automatisch gegenereerde content betreft, zijn Google’s richtlijnen al jaren consistent. Het gebruik van automatisering (inclusief AI) om content te genereren met als hoofddoel de ranking in de zoekresultaten te manipuleren, is een schending van hun spam-beleid.
Gaat Google AI teksten in de toekomst bestraffen?
Ja en nee.
Hoewel Google hier en daar wel waarschuwt om niet (te veel) op AI te leunen voor het maken van content, zal het Google wanneer puntje bij paaltje komt jeuken of een tekst geschreven is door een mens of een algoritme.
Waar Google écht in geïnteresseerd is, is of de content voldoet aan de verwachtingen en intenties van zoekers.
Of de content waarde heeft voor mensen en niet domweg geschreven is om zoekmachines te manipuleren.
Als je bergen aan lage kwaliteit, herkauwde, naar plagiaat neigende of ronduit feitelijk onjuiste content publiceert, is het slechts een kwestie van tijd voordat je een welverdiende penalty krijgt en je rankings verliest.
Dit kat en muis spelletje is niks nieuws.

Echter..
Gebruik je AI om je te helpen met het sneller onderzoeken en schrijven van relevante, behulpzame en grotendeels originele content dan heb je hoogstwaarschijnlijk niks om je zorgen over te maken.
Want.. (afgezien van eventuele ideologische of filosofische bezwaren…)
Waarom zou het uitmaken waar de content vandaan komt, zolang deze relevant, behulpzaam en grotendeels origineel is?
Alles wat jij en ik handmatig bedenken en schrijven, is in de basis ook gebaseerd op informatie die we ergens anders vandaan hebben. In dat opzicht lijkt generatieve AI veel op ons.
ChatGPT en andere vormen van generatieve AI zijn niet het probleem, het probleem is hoe veel mensen het gebruiken.
Maart 2024 Google Core Update
Google is met een belangrijk signaal gekomen.
Dit is vrij uniek. Meestal zijn ze zeer geheimzinnig over hun updates.
Maar ook Google lijkt het duidelijk eens te zijn dat de AI content spam volledig uit de hand loopt.
Het risico dat AI-gegenereerde spam Googles zoekresultaten overspoelt, is een grote bedreiging voor Google.
Misbruik van content op schaal geproduceerd, ziet Google vanaf nu als spam.
Dit is wat ze op hun ontwikkelaars blog zeggen:
Is dit een verandering in hoe Google AI-inhoud ziet als het gaat om spam?
Ons lang bestaande spambeleid is dat het gebruik van automatisering, inclusief generatieve AI, spam is als het primaire doel is om de ranking in de zoekresultaten te manipuleren. Het bijgewerkte beleid is in dezelfde geest als ons vorige beleid en gebaseerd op hetzelfde principe. Het is uitgebreid om rekening te houden met geavanceerdere methoden voor het maken van content op schaal, waarbij het niet altijd duidelijk is of content van lage kwaliteit puur door automatisering is gemaakt.
Google’s eigen ‘Search Central’ blog (vrij vertaald naar Nederlands)
‘Misbruik’ is intentioneel vaag. Want dat geeft ze ruimte om met de zweep te zwaaien.
Maar dit lijkt een duidelijke poging van Google om niet alleen te straffen, maar ook een statement te maken over hun visie op AI-gegenereerde spam.
Volgens twee studies door Originality.ai :
- 100% van de tot nu toe getroffen websites hadden meerdere AI teksten
- de helft van de bestrafte websites hadden AI gebruikt voor meer dan 90% van hun content
Beperkingen van ChatGPT
Als je ChatGPT, CoPilot, Claude of vergelijkbare AI modellen wil gebruiken om overtuigende en gezaghebbende content voor je website en SEO te maken, is het belangrijk de mogelijkheden en ook de beperkingen ervan te begrijpen.
Hoewel deze technologie ongelooflijk krachtig is en de komende jaren nog veel indrukwekkender zal worden, is het geen SEO wondermiddel.
Door simpelweg een lijst met zoekwoorden op te geven en ChatGPT een opdracht te geven als “schrijf een artikel over (onderwerp X)” eindig je niet magischerwijs bovenaan zoekmachine rankings, vooral niet als Google het markeert als AI-gegenereerde spam.
De antwoorden van ChatGPT klinken altijd overtuigend en aannemelijk, zelfs als de informatie volledig verkeerd is.
Dat komt omdat het model slechts een beredeneerde gok doet naar wat het denkt dat het meest geschikte volgende woord in de reeks is.
Het beoordeelt de geschiktheid op basis van de gegevens waarmee het is getraind, en die omvatten een krankzinnige hoeveelheid tekst.
En aangezien wij mensen gebrekkig zijn en daarom lang niet alle informatie waarop ChatGPT getraind is correct is, heeft dat invloed op de antwoorden die je krijgt.

Meestal weet ChatGPT wat het moet zeggen omdat het tijdens de training het juiste antwoord heeft gezien. Maar soms raadt het fout, omdat het die foutieve informatie ook al eerder is tegengekomen.
Het werkt grotendeels op het “wisdom of crowds” principe. Wat vaak werkt, maar voorbij gaat aan het feit dat niet elke bron van informatie even betrouwbaar is. Zo wordt de mening van daadwerkelijke experts ondergewaardeerd.
Dit is waarom je absoluut niet klakkeloos wil overnemen wat AI tools uitspugen. En goed rekening wil houden met Google’s E-E-A-T richtlijnen, om te zorgen dat je content aan de nodige kwaliteitseisen voldoet.
Vooral het demonstreren van (persoonlijke) praktijkervaring is iets wat AI natuurlijk hooguit kan faken — en hoe meer mensen dat doen, hoe makkelijker het (ook voor Google) te herkennen zal zijn.
Wanneer iedereen AI gebruikt, is persoonlijker en menselijker zijn de makkelijkste manier om op te vallen en uit te blinken.
Als de hele wereld linksaf gaat. Heb je rechtsaf vrij spel.
Daarom..
Zie ChatGPT en andere AI meer als een assistent niet als een volwaardige schrijver of copywriter
ChatGPT en andere tools als CoPilot, Jasper, Harpa AI, NeuronWriter of wat-dan-ook AI – werken het best als je ze gebruikt als hulpmiddel. Niet als complete vervanging voor menselijke input.
Ja, er zijn mensen die succes hebben met het massaal publiceren van generatieve AI teksten..
Maar dat zijn in de meeste gevallen zoekwoorden of nichemarkten met lage competitie.
Zowel de geschiedenis van updates als de huidige data suggereren dat dit simpelweg niet houdbaar is:

Met elke spam en algoritme update verliezen pagina’s die niet aangepast (denk: verbeterd) zijn door mensen meer verkeer en rankings.
En als Google je website eenmaal in de spam zandbak plaatst, zie er dan nog maar eens uit te komen..
Denk langere termijn.
AI aangestuurd en aangevuld door creatieve mensen gaan dit spelletje winnen
Enkele jaren geleden was er enorm veel hype omtrent “artikel spinners”; software die een bestaand artikel herschreef op een andere manier.
In no-time kon je “nieuwe” blogposts genereren die (omdat ze anders geschreven waren dan het origineel) in Google’s ogen uniek waren.
Mensen publiceerde zich de blubber, zagen hun sites snel stijgen in de zoekmachines en het mooiste: er was niks wat Google er aan kon doen!
Tenminste, dat dachten ze..
Want toen was daar ineens een Google algoritme update.
Weg rankings.
Van de ene op de andere dag waren sites compleet weggevaagd uit de zoekresultaten. De gevolgen waren voor velen rampzalig.
Google had een manier gevonden om deze herkauwde content op te sporen en te bestraffen.
Je begrijpt ongetwijfeld wat ik hiermee probeer te zeggen…
Exact hetzelfde zal nu ook gebeuren.
Mensen die klakkeloos kopiëren en plakken wat ChatGPT, Jasper of wat-dan-ook.ai uitspuugt, zullen vroeg of laat de klappen van de zweep voelen.
Een voorspelling: Waar gaat dit naartoe?
Pakt en staart diep en filosofisch in zijn glazenbol 🔮
Zonder het al te dramatisch te maken, denk ik dat we rustig kunnen zeggen dat kunstmatige intelligentie de wereld (nog meer) op z’n kop gaat zetten. Inzoverre dat al niet gebeurd is.
Waar een hoop mensen momenteel echter even aan voorbij gaan, is dat de content die we maken aan het einde van de dag voor mensen is. Niet voor zoekmachines.
Als mensen op je website komen, maar vervolgens weer net zo snel terugklikken naar de zoekresultaten, ziet Google dat als slecht teken en ben je je rankings net zo snel weer kwijt.
De content die AI maakt is in de meeste gevallen voldoende, maar niet geweldig.
Het is behoorlijk algemeen en mist een mate van expertise en creativiteit. Daarnaast geeft het iets te vaak, zelfverzekerd een compleet verkeerd antwoord.
Het onbewerkt plaatsen van deze eenheidsworst content, zal hoogstwaarschijnlijk de zoveelste race naar de bodem zijn – maar wel Powered by AI! 🦾 F*ck yes.
Korte termijn verwacht ik dat (zoals helaas vaak het geval is) mensen die op grote schaal door AI geschreven content kopiëren en plakken er flink van zullen profiteren. In ieder geval wat betreft de minder populaire “long tail” zoektermen.
Kijken we iets verder vooruit denk ik dat deze “goedkope, schaalbare content beschikbaar voor iedereen” ook dramatische gevolgen gaat hebben voor wat in de ogen van zowel mensen als zoekmachines “goede content” is.
Want..
Als iedereen met een paar klikken een website kan vullen met content (iets dat voorheen doorgaans vrij kostbaar en tijdrovend was), hoe zullen de kwaliteitseisen dan veranderen?
Als “iedereen een expert” is, hoe val je dan op en verdien je het vertrouwen van mensen?
Natuurlijk wil je profiteren van nieuwe ontwikkelingen, maar je wil ook nadenken over de gevolgen van deze ontwikkelingen op de wat langere termijn.
Als we allemaal SEO teksten met chatgpt maken, wat is dan de toegevoegd waarde?
Zelf zie ik het ongeveer zo:
Wanneer content goedkoop wordt, wordt aandacht (nog) duurder, vertrouwen nóg belangrijker en onderscheidend zijn de enige houdbare optie.
Conclusie: ChatGPT en SEO teksten – een goed idee?
Ik verwacht dat Google AI content uiteindelijk op dezelfde manier zal benaderen als “duplicate content”.
Als mensen hun sites op de automatische piloot gaan volproppen met AI teksten, zullen trends duidelijk worden die Google kan oppikken.
Niet per se vanwege de inhoud zelf, maar omdat de structuur, woorden en algemene hoofdlijnen waarschijnlijk hetzelfde zullen zijn vanwege de beperkte aard van AI.
Het herkauwen van content heeft geen toegevoegde waarde. Dit is het verschil tussen unieke woorden en unieke inhoud.
Het is slim om vast te houden aan Google’s E-E-A-T richtlijnen om te voorkomen dat je verdwaalt in de AI hype.
Nogmaals, het kan geen kwaad om AI voor zoekmachine optimalisatie te gebruiken, maar ik zou persoonlijk erg voorzichtig zijn met kopieer en plakwerk.
Gebruik het, maar gebruik het slim.