Gunfactor verhogen: 22 tips om ONWEERSTAANBAAR te worden

Ben je op zoek naar manieren om jouw gunfactor te verhogen? Of om je website of merk wat sympathieker over te laten komen?

Goed idee!

Want, laten we er geen doekjes omwinden..

Het leven is een stuk makkelijker en leuker als mensen je dingen gunnen.

Of het nu om klanten, vrienden of familie gaat; een hoge gunfactor is ontzettend waardevol in nagenoeg elke sociale situatie.

Het kan je helpen om nieuwe relaties te ontwikkelen, je netwerk uit te breiden en zelfs om nieuwe kansen te creëren die je anders misschien nooit zou hebben gehad.

Plus.. een belangrijk voordeel:

Een hoge gunfactor maakt je aantrekkelijk, waardoor je het veel minder hoeft te hebben van overtuigingskracht.

In dit artikel bespreken we 22 tips om jouw gunfactor te verhogen en onweerstaanbaar te worden voor anderen.

Maar eerst: wat betekent gunfactor eigenlijk?

Gunfactor betekenis: wat is een gunfactor?

De term “gunfactor” wordt vaak informeel gebruikt en verwijst naar de mate waarin iemand als sympathiek, aantrekkelijk of positief wordt beoordeeld door anderen.

Het heeft te maken met de persoonlijke indruk die iemand achterlaat, en het beïnvloedt hoe anderen geneigd zijn die persoon te gunnen wat hij of zij wil bereiken, zoals bijvoorbeeld een baan, samenwerking of andere kansen.

Een hoge gunfactor suggereert dat mensen je graag mogen en eerder geneigd zijn je te helpen of positief over je te denken en praten. Het kan ook worden beschouwd als een combinatie van charisma, vriendelijkheid en positieve uitstraling.

Het belangrijkste onderdeel van een hoge gunfactor!

Hoewel er een heleboel tips en technieken zijn om je (website’s) gunfactor te verbeteren, laten we beginnen met het belangrijkste. Iets wat helaas vaak vergeten wordt.

De simpele waarheid is namelijk..

Mensen en merken met een hoge gunfactor creëren een vriendelijke, ongedwongen, onbaatzuchtige sfeer en zorgen dat anderen zich op hun gemak en gewaardeerd voelen.

Hoe doen ze dat?

Eén van de beste manieren om dat te doen, is om je eigenbelang aan de kant te zetten en je simpelweg —zonder agenda of bijbedoeling— dienstbaar op te stellen.

“Hoe kan ik deze persoon het best helpen?”

Is een veel beter startpunt dan “Hoe manipuleer ik deze situatie, zodat ik krijg wat ik wil?”

Wat veel mensen zich namelijk niet realiseren..

Het is JUIST ook in je eigenbelang om je eigenbelang aan de kant te zetten! Het is win-win.

Beste een geruststellend idee, niet?

Als je, in plaats van je behulpzaam op te stellen, alles benaderd vanuit “hoe zorg ik dat deze persoon mij dit gunt?” is dat natuurlijk de omgekeerde wereld.

En door je vooral bezig te houden met trucs en technieken, bereik je vaak het tegenovergestelde: je komt onnatuurlijk, wanhopig en manipulatief over.

In mijn ervaring is het beste wat je kan doen om sympathieker, aantrekkelijker en charismatischer over te komen, simpelweg stoppen met zo gehecht te zijn aan een bepaalde uitkomst.

Het verhogen van je gunfactor is vooral een functie van hoe goed je anderen laat voelen!

Als je dat als uitgangspositie gebruikt en het combineert met enkele van onderstaande tips duurt het niet lang voordat je resultaten ziet.

Dat gezegd hebbende, volgen hier enkele tips om je gunfactor extra snel te verhogen:

1. Wees oprecht geïnteresseerd en luister actief

Laat me weten of dit herkenbaar voorkomt..

Iemand stelt je een (vaak oppervlakkige) vraag en terwijl je antwoord zie je die persoon’s aandacht afdwalen. Het is alsof je tegen een ietwat geanimeerde muur praat.

Nadat je bent uitgepraat volgt er steevast iets in de richting van “ja-ja, oké..” gevolgd door een volgende wederom oppervlakkige vraag of —nog leuker— de welbekende “laat me je mijn versie van dit verhaal vertellen”.

Goed gesprek. Moeten we vooral nog een keer doen. Not.

Er zijn weinig dingen zo aantrekkelijk als iemand die oprechte interesse in ons toont. Het is een teken van respect, waardering en onbaatzuchtigheid.

Vraag verder. Vraag om verduidelijking. Volg je nieuwsgierigheid. En luister zonder diegene te onderbreken. En luister om te leren en niet om te reageren.

Belangstellingen tonen en actief luisteren doet wonderen voor het verhogen van je gunfactor!

2. Wees vrijgevig / gul

Als je graag wil dat mensen JOU iets gunnen, geef dan zelf het goede voorbeeld!

Dit is in feite ook hoe het principe van wederkerigheid van Cialdini werkt: we zijn geneigd iets terug te doen voor iemand die iets voor ons gedaan of betekent heeft.

Wie goed doet, goed ontmoet.

Hier alsjeblieft, een versgebakken virtueel koekje: 🍪

3. Wees empathisch

Empathie is een belangrijke vaardigheid die je helpt om de emoties van anderen te begrijpen. Door empathisch te zijn, laat je zien dat je om de ander geeft en dat je hun problemen serieus neemt.

Leef mee, laat blijken dat je hun situatie of standpunt (zo goed als je kan) begrijpt.

Kijk echter wel uit dat je niet over jezelf maakt door “Ja dat heb ik dus ook meegemaakt”, dat je het gaat vergelijken met andere situaties of meteen in de probleemoplossing-modus gaat.

We hebben een zwak voor mensen waarvan we voelen dat ze ons echt begrijpen.

4. Geef complimenten

Mensen houden van complimenten. Door complimenten te geven, laat je zien dat je de ander waardeert en hun prestaties oprecht bewondert. Dit zal hun zelfvertrouwen vergroten en hun gunfactor ten opzichte van jou verhogen.

Overigens werken specifieke complimenten vaak beter dan algemene. “Bedankt voor je inspirerende presentatie!” heeft een stuk minder impact dan “Bedankt voor je inspirerende presentatie, vooral het stuk waar je vertelde over ABC kwam keihard binnen!”

Je kan er zelfs nog een schepje bovenop doen..

Geef onverwachte complimenten!

Iedereen houdt van complimenten, maar ze zijn nog krachtiger wanneer ze onverwacht komen.

“Overigens.. Mag ik je even zeggen dat je dit onwijs slim hebt aangepakt? Fantastisch gedaan!”

Uiteraard wil je wel zorgen dat het gemeend is.

En.. voordat ik het vergeet..

De manier waarop je dit artikel leest en door de pagina heen scrolt; bewonderenswaardig! Dat doen niet veel mensen je na!

5. Stop met overacteren

Mensen kunnen een overdreven, neppe houding van grote afstand ruiken. Zelfs door een scherm heen! 🥸

Hoewel elke interactie deels een toneelstukje is waarin we allemaal een bepaalde rol aannemen, zijn weinig dingen zo onaantrekkelijk als mensen die enorm hard hun best doen om anders over te komen. Overacteren stinkt een uur in de wind.

Dit zie je online ook veel terug in overdreven verkoopteksten of overenthousiaste video’s.

Niks mis met wat extra enthousiasme, maar vooral voor ons nuchtere Nederlanders is overacteren tenenkrommend. Doe gewoon normaal.

6. Wees behulpzaam

Een van de beste manieren om je gunfactor te verhogen, is door anderen te helpen wanneer ze hulp nodig hebben.

Dit kan variëren van kleine gunsten tot grote projecten. Door anderen te helpen, laat je zien dat je om hen geeft en dat je bereid bent om moeite te doen om hen te helpen.

Bij voorkeur doe je dit proactief.

Als het kan, komt zelf je hulp aanbieden aanzienlijk sympathieker over dan je hulp toezeggen als iemand het vraagt.

Daarnaast heeft de typische “laat maar weten als je nog hulp nodig hebt” natuurlijk een stuk minder impact dan iets als “Zal ik je helpen met X? Vind ik leuk!”.

7. Wees dankbaar

Dankbaarheid is een ondergewaardeerde superkracht.

Door dankbaarheid te tonen voor wat anderen voor jou hebben gedaan hebben, laat je zien dat je hun inspanningen waardeert en dat je niet vanzelfsprekend vindt wat ze voor jou doen.

Dit zal hun gunfactor ten opzichte van jou verhogen, omdat ze zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen.

Had ik je al bedankt voor je bezoek aan klantkunde.nl en het lezen van dit artikel? Het wordt enorm gewaardeerd!

8. Maak oogcontact

Oogcontact is een krachtig instrument dat je helpt om een ​​verbinding te maken met anderen.

Het voelt direct intiemer en echter.

Door oogcontact te maken, laat je zien dat je geïnteresseerd bent in wat de ander zegt en hij/zij je volledige aandacht heeft.

Ook vertrouwen we mensen met wie we oogcontact kunnen maken doorgaans meer dan mensen die s

Dit zal hun gunfactor ten opzichte van jou verhogen, omdat ze zich belangrijk voelen en weten dat ze gehoord worden.

Natuurlijk kan je op je website niet direct oogcontact maken, maar je kan deels hetzelfde effect bereiken via foto’s of video.

9. Toon respect

Uiteraard zijn er veel manieren om respect te tonen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • het tonen van dankbaarheid door mensen regelmatig te bedanken voor hun hulp en steun
  • beleefd te zijn en zorgvuldig om te gaan met andermans bezittingen en tijd
  • de ander laten uitpraten en zelf niet alle aandacht opeisen
  • niet continu in herhaling te vallen of iets overdreven te versimpelen alsof iemand achterlijk is
  • iemand niet voor het blok te zetten
  • geen grappen maken ten kosten van iemand anders; in het bijzonder publiekelijk

Het voelt goed wanneer mensen ons niet voor lief nemen. En doorgaans gunnen we die mensen

10. Wees positief / optimistisch

Een positieve houding is aantrekkelijk voor anderen.

Door positief te zijn, straal je energie uit en laat je zien dat je een optimistisch persoon bent.

Dit zal je gunfactor verhogen, omdat we graag in de buurt zijn van mensen die ons een goed gevoel geven.

Belangrijk is wel dat je optimisme en positiviteit niet gebruikt om over andermans problemen heen te walsen.

Want hoewel elk nadeel misschien z’n voordeel heb en je heel goed bent in ‘omdenken’ – moet je ook weten wanneer je gewoon ff je lippen op elkaar moet houden.

11. Wees attent

Attent zijn betekent dat je kleine dingen doet om anderen te laten zien dat je om hen geeft.

Dit kan variëren van een eenvoudig berichtje om te laten weten dat je aan hen denkt tot het geven van een klein cadeautje. Door attent te zijn, laat je zien dat je om hen geeft en dat ze belangrijk voor jou zijn.

Dit zal hun gunfactor ten opzichte van jou verhogen, omdat ze zich geliefd en gewaardeerd voelen.

Ook online zijn er veel manieren om attent te zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een chatbox die automatisch verschijnt als iemand langere tijd op een product, prijs, veel gestelde vragen, of andere belangrijke pagina blijft.

Of anticiperen op en suggesties geven voor vervolgstappen die een bezoeker kan nemen.

Leestip: Maak je marketing 10x effectiever met deze simpele aanpassing

12. Toon interesse in hun interesses

Wanneer we een interesse niet delen, zijn we helaas snel geneigd om het onderwerp te willen veranderen.

We vinden het meestal lastig om een gesprek te voeren over iets wat ons niet interesseert.

Maar!

Interesse tonen in de interesses van anderen is niet alleen een goede manier om iemand beter te leren kennen en een interactie minder oppervlakkig te maken.. het is ook een hele makkelijke manier om met vrijwel iedereen te kunnen praten.

Zelfs al deel je de interesse niet, is het vaak wel interessant om te ontdekken wat iemand’s motivatie is.

“Hoe ben je er in hemelsnaam opgekomen om dat te gaan doen?”

Soms ontdek je een heel interessant verhaal of ontdek je dat jullie verschillende interesses dezelfde behoefte bevredigen.

Dit zal hun gunfactor ten opzichte van jou verhogen, omdat ze zich begrepen en gewaardeerd voelen.

In de woorden van copywriting legende David Ogilvy:

Als je interessant wil zijn, wees geïnteresseerd.

13. Wees gepassioneerd

Passie is een krachtige emotie die anderen kan inspireren.

Door gepassioneerd te zijn over jouw interesses en projecten, laat je zien dat je toegewijd bent en dat je bereid bent om moeite te doen om je doelen te bereiken.

Zelfs wanneer iemand je interesse of passie niet deelt, is passie zelf bijzonder besmettelijk.

Dit zal hun gunfactor ten opzichte van jou verhogen, omdat ze geïnspireerd worden door jouw enthousiasme.

14. Wees geduldig

Geduld is een belangrijke eigenschap die je helpt om relaties op te bouwen.

Door geduldig te zijn, laat je zien dat je bereid bent om de tijd te nemen om de ander te leren kennen en dat je hun tempo respecteert.

Dit zal hun gunfactor ten opzichte van jou verhogen, omdat ze zich niet opgejaagd of onder druk gezet voelen.

Hier zit ook een belangrijke les in voor hoe we communiceren met (potentiële) klanten:

Mensen willen kopen wanneer zij klaar zijn om te kopen, niet wanneer jij het graag wil verkopen.

Lange termijn levert een beetje extra geduld vaak veel meer op dan kunstmatige urgentie.

15. Geef aandacht aan details

“Jeetje, dat je dát nog weet!”

Aandacht voor details kan een groot verschil maken als het gaat om het verhogen van je gunfactor.

We voelen ons speciaal als iemand de moeite heeft genomen om bepaalde details te onthouden of aan ogenschijnlijk kleine dingen heeft gedacht.

Kleinigheden kunnen soms een enorme impact hebben op de indruk die je achterlaat.

Waar je in communicatie met (potentiële) klanten op wil letten, is het verschil tussen het claimen en demonstreren van oog voor detail.

Het is veel effectiever om via voorbeelden te laten zien dat je oog voor detail hebt en nauwkeurig werkt dan het te verkondigen. Praatjes vullen ook geen kleine gaatjes!

17. Wees proactief

Proactief zijn betekent dat je actie onderneemt in plaats van af te wachten.

Door proactief te zijn, geef je aan dat iemand in goede handen bij je is.

En omdat het zo weinig gebeurt, is het een onwijs makkelijke manier om op te vallen.

Dit is ook cruciaal in communicatie met klanten.

De hoeveelheid irritatie en problemen die voorkomen kunnen worden door mensen simpelweg op de hoogte te houden is schrikbarend.

18. Wees eerlijk

Eerlijkheid is een belangrijke eigenschap bij het opbouwen en behouden van relaties. No sh*t, Sherlock.

Meeleven en geïnteresseerd zijn, is niet hetzelfde als iemand’s achterwerk kussen of alsmaar braaf jaknikken. Wanneer het respectvol en met een goede bedoeling gedaan wordt, waarderen de meeste mensen eerlijkheid.

Door eerlijk te zijn, laat je zien dat je betrouwbaar bent en dat je de anders beste interesse .

Enkele van mijn beste gesprekken met zowel vrienden, familie als (potentiële) klanten waren het resultaat van een versie van:

“Sta je open voor een ander perspectief?”

Dit zal hun gunfactor ten opzichte van jou verhogen, omdat ze weten dat ze op je kunnen vertrouwen.

Uiteraard wil je wel oppassen dat je niet die persoon wordt die altijd goedbedoeld maar ongevraagd een (iets te) ongezouten mening heeft. En dat —ook al spreek je uit ervaring en ben je zeer overtuigd— je niet altijd gelijk hebt.

19. Geef én vraag feedback

Feedback is een cruciaal aspect van het opbouwen van relaties.

Door zowel feedback te geven als vragen, laat je zien dat je bereid bent om te helpen én dat je geïnteresseerd bent in het verbeteren van de relatie.

“Ik ben benieuwd naar jouw mening, wat vind jij ervan? Wat zou jij doen in mijn situatie?”

Het voelt onwijs goed als iemand onze mening en feedback op prijs stelt. En dat positieve gevoel vertaalt zich ook weer terug in een hogere gunfactor.

20. Wees betrokken

Het gevoel van..

“Ik kan net zo goed tegen een muur praten.”

Is een absolute killer in elke sociale situatie.

Er zijn weinig dingen die zo sterk desinteresse suggereren als iemand die continu afwezig is, om zich heen kijkt of steeds naar een mobieltje staart..

Context: Een vriend en ik hadden afgesproken om bij te praten, maar hij zat de hele tijd (zelfs midden in een f*cking zin) te Whatsappen. Grrrrrrrrr!

Vriend: “Ga je naar de WC?”

Ik: “Nee, ik ga naar huis, daar kan ik ook tegen een muur praten.”

Vriend: “Sh*t je hebt helemaal gelijk, ik zit hier als een asociaal met m’n telefoon. Blijf alsjeblieft, ik zit hem op stil en leg hem weg.”

Ik: “En..?”

Vriend: “Het spijt me. Echt.”

Ik: “En..?”

Vriend: “Ik betaal?”

Ik: “Ik doelde eigenlijk op ‘het zal niet meer gebeuren’, maar dit accepteer ik ook.”

Betrokkenheid tonen betekent dat je aanwezig bent en dat je de tijd neemt om te luisteren en mee te doen aan het gesprek.

Door betrokken te zijn, laat je zien dat je om de ander geeft en dat je bereid bent om tijd te investeren in de relatie.

Dit zal hun gunfactor ten opzichte van jou verhogen, omdat ze zich gewaardeerd en gehoord voelen.

21. Wees flexibel

Flexibiliteit maakt samenwerken en omgaan met anderen aanzienlijk makkelijker.

Door flexibel te zijn, laat je zien dat je bereid bent om aanpassingen te doen om anderen tegemoet te komen. Het is een teken dat je een “team speler” bent.

Dit zie je ongetwijfeld terug in je eigen leven. Mensen die flexibel zijn en met je meedenken, hebben een aanzienlijk hogere gunfactor dan mensen die totaal geen ruimte laten voor andere opties.

Online of in communicatie met klanten in het algemeen loont het ook om flexibel te zijn:

Welke optie(s) geef je mensen als iets op dat moment niet uitkomt?

22. Gebruik humor

Over het algemeen hebben we een voorkeur voor luchtige, meer speelse interacties. Zelfs in een “professionele” setting.

Een goed geplaatste opmerking of grap kan de spanning verminderen en mensen op hun gemak stellen.

Door het luchtig te houden en plezier te hebben creëer je een fijne, ongedwongen sfeer, waardoor mensen zich veel meer op hun gemak voelen.

Dit geldt misschien nog wel sterker voor communicatie met (potentiële) klanten via je website, e-mails, video’s, presentaties en dergelijke.

Conclusie

Laat me afsluitend nogmaals benadrukken dat het verhogen van je gunfactor vooral een functie is van hoe goed je anderen laat voelen.

Er zijn niet veel mensen of merken die onweerstaanbaar zijn geworden door egoïstisch en manipulatief te handelen.

Probeer altijd een vriendelijke, ongedwongen, onbaatzuchtige sfeer te creëren, zodat dat anderen zich op hun gemak en gewaardeerd voelen.

Online en offline.

Combineer dat met enkele van bovenstaande tips en <activeert teleshopping stem> ook jij kan een TORENHOGE GUNFACTOR hebben! 😉

Heb je zelf nog een goede tip of ervaring of vind je dat ik iets vergeten ben? Laat het me weten in een reactie!

>