Je marketingmateriaal draait niet om jou

Een van de meest voorkomende marketing blunders ontstaat uit het misplaatste idee dat ons marketingmateriaal over ons moet gaan.

Dat we een goede, betrouwbare en boven alles professionele indruk moeten maken.

En we mensen moeten overtuigen van ons kunnen.

“We moeten onszelf bewijzen en kwalificeren aan potentiële klanten”, denken we.

Het resultaat?

Blah, blah, blah

Je marketingmateriaal komt –onbedoeld– over als een onaantrekkelijk, slaapverwekkend en onsamenhangend stukje propaganda en mensen haken af.

Je bent als die irritante persoon die maar niet uitgepraat raakt over zichzelf.

Au!

Exact het tegenovergestelde wat je voor ogen had..

De oplossing?

Maak al je marketingmateriaal klantgericht

En voordat ik je de verkeerde indruk geef..

Dit bedoel ik niet op de traditionele, cliché “klantenservice is belangrijk” manier.

Maar op de meest letterlijke manier:

Zet je eigenbelang aan de kant en stem je marketing materiaal volledig af op je ideale klant.

Focus je communicatie op het doel van je klanten.

Waarom zijn ze hier en wat hopen ze te bereiken?

Maak je klant het middelpunt van je al je marketing.

Hoe minder je over jezelf praat, hoe zelfverzekerder je overkomt.

Hoe minder je jouw merk, product of service ophemelt.. en hoe meer je het over je klant en haar situatie maakt, hoe aantrekkelijker je wordt.

Vertel verder..

Herinner jezelf regelmatig:

Mensen willen niet overtuigd worden, ze willen zich overtuigd voelen.

En dat gaat veeeeel makkelijker wanneer we ons eigen doel even aan de kant zetten en onze marketing volledig klantgericht maken.

Geef je klanten de hoofdrol en jezelf een bijrol.

Hoe ziet dat er uit?

Je marketingmateriaal aantrekkelijker maken, zodat je de eerste keuze van klanten wordt, vereist in de eerste plaats een verandering van mentaliteit.

Om te gaan denken in termen van aantrekkingskracht in plaats van overtuigingskracht.

Om te leren denken als klantkundige.

En daarvoor ben je —wie had dat gedacht— hier natuurlijk exact op het juiste adres! 🤓

Maar om je direct wat praktische tips te geven, zijn dit 3 dingen die je kan doen om je marketing per direct effectiever te maken:

1. Maak het relevant(er)

Dit gaat grotendeels om het kristalhelder communiceren van de waarde.

Wat levert het de ontvanger van deze boodschap op?

Hoe meer je marketing in het teken staat van je klant helpen progressie te maken met hun doel, op een manier die bij hun manier van doen en denken past (denkbeeld), hoe meer ze zich aangesproken voelen.

Begrijp waar mensen in geïnteresseerd zijn en werk van daaruit verder.

Effectieve marketing werkt als een brug.

Een brug tussen wat mensen interesseert en wat jij doet en verkoopt.

Een brug tussen jouw wereld en die van hen.

2. Spreek met je klanten in plaats van tegen ze.

Verander zoveel mogelijk “wij/onze/ik/etc.” taal in “jou/jij/jouw/jullie/u/uw” taal.

Een paar simpele voorbeelden:

Bekijk onze reizen naar prachtig Hawaii.

Met onze 20 jaar ervaring voorzien wij u graag van persoonlijk advies.

Bel: XXX – XXXXXXXX

Zijn meer bedrijfsgericht dan klantgericht.

Dat kan een stuk beter.

Vind je droomvakantie op hemels Hawaii.

Zit u nog met vragen? Heeft u een unieke situatie? Of wilt u graag dat een expert met u meedenkt?

Bel: XXX – XXXXXXXX

Je voelt direct het verschil, niet?

3. Demonstreer meer, claim minder

Show don’t tell.

Het is heel makkelijk om iets te zeggen of claimen.

“Wij van WC-eend adviseren WC-eend.”

WC-Eend reclame uit de jaren 80 (Nederlands)

En omdat we dit als consumenten maar al te goed beseffen, zijn we extra sceptisch.

Voorbeelden en demonstraties zijn effectiever dan claims.

Ze wekken vertrouwen en helpen mensen zichzelf overtuigen.

Conclusie

Je marketing draait niet om jou.

Vertel mensen niet waarom ze voor jouw ding moeten kiezen, help ze zelf tot die conclusie te komen.

Focus op aantrekkingskracht in plaats van overtuigingskracht.

  1. Maak het relevant(er)
  2. Spreek met je klanten in plaats van tegen ze
  3. Claim minder, demonstreer meer

Mensen willen niet overtuigd worden, ze willen zich overtuigd voelen.

>