Hoe lang moet een SEO tekst zijn? (Het geheim onthuld!)

Hoe lang moet mijn blog zijn? Wat is een goede SEO tekst lengte?

Er is een sterk geloof in de SEO-industrie dat langere content hoger scoort, of dat Google op de een of andere manier de voorkeur geeft aan inhoud in lange vorm.

Er is ook een algemeen idee dat de optimale lengte van inhoud voor SEO rond de 2000 woorden ligt. En hoewel er verschillende analyses en studies zijn die wel een correlatie tussen de lengte van content en betere SEO resultaten laat zien, ben ik geneigd het oneens te zijn met deze algemene conclusie.

In dit artikel leg ik je uit waarom en geef ik je het onbetwiste antwoord op de vraag: hoe lang moet een SEO tekst zijn?

“Het antwoord zal je verbazen!” 🤪

Kort samengevat: hoeveel woorden voor SEO?

Dit is de beknopte versie:

  • Content lengte IS belangrijk. Maar..
  • Lengte op zichzelf is GEEN ranking factor. Er bestaat geen feitelijke ideale of minimum lengte voor SEO teksten.
  • Waar het vooral om gaat is dat de zoekopdracht en de zoekintentie zo goed mogelijk beantwoord worden. Hoe kan je de meest RELEVANTE pagina maken?
  • Als vuistregel is het een goed idee om naar de huidige top resultaten voor de zoekopdracht te kijken en je eigen tekst ongeveer even lang te maken. Het is meestal niet voor niks dat deze pagina’s bovenaan staan!
  • Controversieel genoeg speelt het regelmatig noemen van zowel het primaire zoekwoord als het (nog vaker noemen van) hoofdonderwerp of de categorie waar het onderdeel van is, mogelijk ook een belangrijke rol voor SEO. (Waar langere content je in feite meer ruimte geeft om deze zoektermen te noemen, zonder dat het een hoog spam-gehalte krijgt.)
  • Hoe dan ook: Je doel is om de beste bestemming te zijn voor een bepaalde zoekopdracht of zoekintentie, niet om er domweg de meeste content over te hebben.

Is de lengte van content belangrijk voor SEO?

Met andere woorden: is het aantal woorden in een artikel ook écht een ranking factor? Weegt Google het aantal woorden mee om te bepalen wie waar staat in de zoekresultaten?

En ja, de lengte van content heeft wel degelijk een impact op SEO gebied, maar niet op de manier die veel mensen verwachten..

Google kijkt niet met een telraam naar blogposts om vervolgens te beslissen of je wel of niet voldoende woorden hebt gebruikt.

Lengte is geen ranking factor op zich:

is content lengte een ranking factor?
^ John werkt bij Google als Senior Search Analyst

SEO content lengte: wat zegt de data?

Laten we eens kijken naar enkele statistieken met betrekking tot blogpost en inhoudslengte die mogelijk interessant zijn:

  1. Het gemiddelde eerste resultaat op Google heeft een lengte van ~1.500 woorden . Bron: Backlinko
  2. Bij topresultaten wordt het trefwoord gemiddeld 5,7 keer genoemd in de leesbare tekst (bijv. artikel body) en het overkoepelende hoofdonderwerp of de categorie) zelfs 17,2 keer. Dat is ongeveer 3 keer zoveel als de nummer 12 positie. AuthorityHacker
  3. Content met >7.000 woorden krijgt meer dan 3x zoveel shares en links . Bron: MarketingCharts
  4. Blogposts worden langer: de gemiddelde blogpost lengte is nu meer dan 1.400 woorden lang. Bron: OrbitMedia
  5. Langere berichten (2.000 woorden+) hebben de neiging om hoger te scoren en verschijnen gemakkelijker in de top 10 . Bron: CapsicumMediaworks
  6. Erg lange inhoud (>10.000 woorden) kan een negatieve impact hebben op je ranking, vooral wanneer de inhoud niet “on point” is niet overeenkomt met de zoekintentie van gebruikers. Bron: SurferSEO

Hoeveel woorden is genoeg voor SEO?

Je ziet ontzettend vaak getallen voorbij komen van SEO waarzeggers die (jou willen doen) geloven dat een goede SEO tekst ergens tussen de 500-2000 moet zijn.

En een tekst onderaan de categoriepagina van een webwinkel bijvoorbeeld 300-1000 woorden moeten zijn.

Zoals helaas meer regel dan uitzondering is in de online marketing wereld, geven de meeste mensen zelfverzekerd het verkeerde advies.

En hoewel ik de behoefte voor een simpel antwoord heel goed begrijp..

Er bestaat geen eenduidig antwoord. Het aantal woorden en de ideale lengte van content voor SEO is compleet afhankelijk van de context.

Daarnaast zijn gemiddelden leuk, maar ook enorm misleidend.

Het is als vragen wat het ideale gewicht van een hond is, zonder erbij te vermelden om wat voor ras het gaat, de leeftijd en andere belangrijke details.

“Het gemiddelde gewicht van een hond is 15kg!”

Oké fantastisch, maar dat is een enorme prop van een Chihuahua of een onmogelijke Newfoundlander..

Je begrijpt ongetwijfeld het punt.

In sommige situaties is de context meer dan alles bepalend en doen de meeste versimpelde antwoorden meer kwaad dan goed. Dit is zo’n situatie.

Hoe bepaal je de ideale lengte voor de inhoud van een pagina?

De ideale lengte voor je pagina’s bepalen is gek genoeg een stuk simpeler dan je zou verwachten.

Er is namelijk een simpele, nagenoeg magische truc die vrijwel altijd werkt:

Gluren bij je (toekomstige) buren!

Type de zoekopdracht bij Google (en als je wil ook Bing) in en bekijk de huidige top 3 resultaten.

Is het lange of korte content? Hoeveel woorden gebruiken ze? Hoeveel tussenkoppen? Hoeveel afbeeldingen? Zijn er andere dingen die je opvallen?

Het aantal woorden die de huidige top 3 pagina’s bevatten, geven je een goede richtlijn voor de ideale lengte van je content voor SEO.

Want tenzij je andere factoren hebt die in je voordeel werken (zoals bijvoorbeeld een autoritaire website, backlinks, of relevante, hoogwaardige audio-visuele content)..

Wanneer de top 3 allemaal 2000+ woorden hebben voor een bepaalde zoekopdracht, ga je het meestal niet redden wanneer je aan komt kakken met de helft. Ongeacht hoeveel SEO voodoo je hebt gebruikt.

Nogmaals, dit is dit niet zwart/wit.

Er is niks magisch aan een aantal woorden voor SEO, zoals John Mueller dat zelf ook heeft bevestigd:

Je kan wel degelijk hoger ranken met minder woorden dan je concurrenten. Maar er is een reden waarom de huidige top 3 die positie hebben. Daar kunnen we van leren.

De makkelijkste manier om dit te doen is met behulp van software als SurferSEO (ze hebben ook een behoorlijk goede gratis SEO browser extensie), WriterZen of Ahrefs.

Hoe je de lengte van je content voor SEO kunt optimaliseren

Nu we weten dat de lengte van de inhoud –met een aantal belangrijke kanttekeningen— nog steeds belangrijk is voor SEO in 2024, laten we eens kijken hoe we de lengte van je teksten kunnen optimaliseren om je rankings te verbeteren.

1. Focus op kwaliteit boven kwantiteit

Hoewel langere inhoud doorgaans beter presteert in de SERP’s, is het essentieel om kwaliteit boven kwantiteit te stellen. Je inhoud moet goed geschreven, informatief en aantrekkelijk zijn voor jouw publiek. Offer nooit kwaliteit op om het aantal woorden te vergroten. Langer is niet beter, beter is beter.

2. Wees beknopt en to the Point

Alleen omdat langere inhoud de neiging heeft om beter te presteren, wil dat nog niet zeggen dat je oeverloos moet door praten. Wees beknopt en to the point in je teksten en neem alleen informatie op die relevant en noodzakelijk is.

3. Analyseer je concurrenten

Zoals we net besproken hebben..

Door de inhoud van je concurrenten te analyseren, kun je bepalen welke inhoudslengte en onderwerpen het goed doen in jouw branche. Kijk daarvoor altijd naar de huidige top 3 van een zoekopdracht. Gebruik deze informatie om je inhoudsstrategie te informeren en ook je inhoudslengte te optimaliseren voor betere SEO resulaten.

4. Gebruik (slimme) kop- en tussenkoppen

Kop- en tussenkoppen helpen je inhoud op te splitsen in gemakkelijk lees- en scanbare secties, waardoor het voor lezers gemakkelijker wordt om te navigeren en te begrijpen. Bovendien kunnen kop- en subkoppen zoekmachines helpen de structuur van je inhoud te begrijpen en zo je rankings verbeteren.

4. Voeg (meer) afbeeldingen toe

Visuals, zoals afbeeldingen, video’s en infographics, kunnen helpen om je inhoud op te splitsen en aantrekkelijker te maken voor lezers. Bovendien kan visuele inhoud helpen om je rankings te verbeteren door de betrokkenheid van gebruikers te vergroten.

5. Voer zoekwoordonderzoek uit

Voordat je in de pen kruipt of ChatGPT (of je favoriete AI) aan het werk zet, is het belangrijk om zoekwoordonderzoek uit te voeren om te bepalen naar welke onderwerpen en zoekwoorden je doelgroep zoekt. Natuurlijk kan je ook je intuïtie gebruiken, maar het is meestal niet handig om lukraak als een bezetene content te produceren waar totaal geen vraag voor is. Door relevante zoekwoorden in de inhoud op te nemen en gebruik te maken van zoekwoord clusters, kan je jouw positie in de SERP’s verbeteren.

SEO gericht schrijven is vandaag de dag, meer dan ooit schrijven en optimaliseren voor ECHTE mensen.

Is er een ondergrens of minimum aantal woorden voor SEO?

Nee, althans..

Hoewel er niet echt een feitelijke ondergrens of minimum is, komt het in de praktijk zelden voor dat je resultaten in de top 10 vindt met minder dan een paar honderd woorden.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen als het gaat om onpopulaire zoekopdrachten zonder concurrentie.

Iedereen kan op de #1 positie komen voor vage verzonnen termen waar niemand naar zoekt. Dat is niet het punt.

En dat is ook het belangrijkste aspect voor het bepalen van een minimum: of er concurrentie is.

Bij weinig of geen concurrentie is de kans aanzienlijk groter dat je met minimale content hoog in Google eindigt.

Nogmaals, kijk altijd naar de pagina’s die je van de troon wil stoten om te bepalen wat een goed beginpunt is!

(Wanneer) Is lange content beter voor SEO?

Lange inhoud kan om verschillende redenen gunstig zijn voor SEO:

Biedt uitgebreide informatie: met langere inhoud kan je dieper en gedetailleerder ingaan op een onderwerp, waardoor lezers uitgebreidere informatie krijgen. Dit kan de kans vergroten dat zoekmachines je content als hoogwaardig en gezaghebbend beschouwen – en je belonen met hogere rankings.

Verhoogt de tijd op de pagina: wanneer lezers meer tijd op je pagina doorbrengen door het consumeren van lange inhoud, kan dit voor zoekmachines een signaal zijn dat je content boeiend en waardevol is. Dit kan leiden tot verbeterde rankings en zichtbaarheid in zoekresultaten.

Genereert meer backlinks: Lange inhoud heeft vaak (maar niet altijd) een groter potentieel om backlinks van andere websites te genereren. Wanneer je zeer informatieve en gezaghebbende inhoud produceert, is de kans groter dat andere websites ernaar linken, waardoor je algemene “backlink-profiel” en posities in zoekmachines verbeteren.

Het is echter wel ontzettend belangrijk om te beseffen dat lange inhoud alleen geen garantie is voor succes in SEO. Inhoudskwaliteit, relevantie, backlinks en zoekwoord optimalisatie zijn ook belangrijke factoren om te overwegen.

Uiteindelijk is het doel van SEO om de best mogelijke gebruikerservaring te bieden, en langere, verdiepende content is één van vele manieren om dat te bereiken.

Conclusie

Concluderend: hoe lang moet een SEO tekst zijn?

Inhoudslengte is nog steeds een belangrijke factor voor SEO in 2024. Hoewel langere inhoud doorgaans beter presteert in SERP’s, is het essentieel om kwaliteit boven kwantiteit te stellen. 

Door je te concentreren op kwaliteit, beknopt te zijn, kop- en subkoppen te gebruiken, visuals op te nemen, zoekwoordonderzoek uit te voeren en je concurrenten te analyseren, kun je de lengte van je inhoud optimaliseren voor betere SEO en je rankings in SERP’s verbeteren.

In mijn ervaring is meestal beter om te denken in termen van “volledigere content” dan “langere content”.

Want onthoud:

Je doel is om de beste bestemming te zijn voor een bepaalde zoekopdracht of zoekintentie, niet om er domweg de meeste content over te hebben.

En ik verwacht dat dit nu AI-gegenereerde content meer algemeen goed wordt, dit de komende tijd alleen maar belangrijker wordt.

Stof tot nadenken:

Als iedereen met een paar klikken een website kan vullen met content (iets dat voorheen doorgaans vrij kostbaar en tijdrovend was), hoe zullen de kwaliteitseisen dan veranderen?

Als “iedereen een expert” is, hoe val je dan op en verdien je het vertrouwen van mensen?

>