Alle potentiële klanten zijn ontevreden.
Dat is namelijk waarom we dingen kopen; verbetering.
De markt voor een product of dienst bestaat altijd uit mensen die op z’n minst niet helemaal tevreden zijn met hun huidige situatie. En daarom opzoek zijn naar (open staan voor) verbetering of verandering.
Als iedereen volkomen tevreden zou zijn met hun huidige situatie, zouden we niet “in de markt zijn” voor dingen.
In andere woorden..
De markt bestaat uit mensen die een doel hebben die jouw bedrijf ze helpt bereiken.
Dit is wat je relevant maakt. En relevantie is met afstand de belangrijkste drijfveer voor koopgedrag.
Daarnaast hebben verschillende mensen natuurlijk verschillende voorkeuren en denkwijzen, waardoor geen enkele oplossing de juiste is voor iedereen.
Niet iedereen die in de markt is voor een TV vindt dezelfde dingen belangrijk.
Hetzelfde geldt voor koffie, gas & licht, fitness, persoonlijke ontwikkeling – en [jouw product of dienst hier].
Proberen aantrekkelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen in “de markt”, maakt je juist aantrekkelijk voor niemand.
Hoe relevanter je bent voor een specifieke groep mensen met een specifieke smaak of voorkeur, hoe aantrekkelijker je wordt.
En..
Wat als je andere opties in de markt niet langer ziet als concurrenten, maar simpelweg als alternatieven voor mensen die waarde hechten aan andere dingen?
Als je duidelijk zou signaleren:
“Als je doel X nastreeft en Y en Z belangrijk voor je is, hebben wij precies wat je zoekt. Zo niet, zijn wij waarschijnlijk niet de beste optie voor je.”
Hoeveel aantrekkelijker denk je dat dit je maakt voor de juiste mensen?
Hoeveel overtuigender zou je marketing dan zijn?
Ik kan niet wachten tot je het ontdekt 🙂