Hoeveel Woorden Per Pagina voor SEO? (Bewijs)

Voor een goede SEO strategie heb je natuurlijk content nodig.

Maar hoeveel content?

Is er een minimum aantal woorden per pagina dat je nodig hebt om met een artikel hoog te scoren in Google?

Bestaat er zoiets als een ideale lengte voor blogposts?

Hoeveel beïnvloed het aantal woorden in je artikelen je plek in de zoekmachines?

In het kort..

Er is geen minimum, maximum of ideaal aantal woorden per pagina voor SEO.

Wat telt (voor zowel mensen als zoekmachine optimalisatie) is of je content relevant, uniek en van hoge kwaliteit is.

Google’s ‘Search Quality Guidelines‘ zeggen niks over het aantal woorden per pagina – alleen over lage kwaliteit. En dit is wat John Wu –Webmaster Trends Analyst bij Google– zegt:

Dus..

Meer woorden ≠ hogere kwaliteit

Kwaliteit is altijd belangrijker dan kwantiteit.

Ga maar eens na. Wat is de laatste keer dat je dacht:

“Het maakt me niet uit, zolang het in hemelsnaam maar veel worden zijn!”

..hmm?

Exact. Nooit.

Als mensen (zoekers) zijn we opzoek naar hulp. Naar een antwoord. Niet naar ‘woorden’ of ‘lengte’.

En Google is continu bezig om beter in te schatten en te meten welke pagina’s het best aansluiten bij de zoekintentie (het doel) van gebruikers.

Google wil de beste pagina voor een bepaalde zoekopdracht belonen met de #1 positie – niet domweg de pagina met de meeste woorden.

Dat gezegd hebbende..

Er is wél een verband tussen meer woorden en hogere rankings

Hoewel er dus voldoende bewijs is dat de hoeveelheid woorden of lengte van content geen doorslaggevende ranking factor is, lijkt langere content vaak tóch betere resultaten te leveren. Zeker voor zoekopdrachten met veel competitie.

Google lijkt een voorkeur te hebben voor pagina’s met langere content.

Kijk maar:

Hoeveel Woorden Per Pagina voor SEO? (Bewijs)
Data van ahrefs

En..

Hoeveel Woorden Per Pagina voor SEO? (Bewijs)
Data van Backlinko


Nu zijn er verschillende verklaringen te bedenken. De voornaamste is denk ik dat..

Lange content verhoogt waarschijnlijk (indirect) andere signalen die Google wél gebruikt als maatstaf voor kwaliteit en betrokkenheid. Denk aan:

  • tijd op pagina (en site)
  • scroll gedrag
  • klikken op verwijzende links en aanvullende content
  • conversies
  • enzovoort

En deze, niet het aantal woorden op zich, beïnvloeden vervolgens wie waar staat in de zoekresultaten.

Hoe dan ook..

Wat aan het einde van de dag veel belangrijker is dan het aantal woorden per pagina of artikel, is de vraag:

Welk type en lengte van content is mijn doelgroep oprecht het best mee geholpen?

Dat is wat er lange termijn het meest toe doet en de doorslag geeft.

Soms zijn dat veel woorden en soms niet.

Want nogmaals:

Google wil de beste pagina voor een bepaalde zoekopdracht belonen met de #1 positie – niet domweg de pagina met de meeste woorden.

Focus op de mensen die je wil helpen. Optimaliseer je content voor hen.

Maak er een gewoonte van om relevante, unieke content van hoge kwaliteit te maken en je zal zien dat dit lange termijn –ook voor SEO– de meest effectieve aanpak is.

P.S. 436 443 469 woorden btw (inclusief deze) 🙂

>