SEO voor beginners: is het écht zo moeilijk?

In het kort: nee, dat is het niet.

Oké bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! 🙈

Zonder gekheid..

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het optimaliseren van je website, zodat de zoekmachine algoritmen (“crawlers”) deze kunnen begrijpen en je voor de juiste zoekwoorden tussen de zoekresultaten (SERP) kunnen plaatsen.

Het belangrijkste doel van de zoekmachine is om zoekers de beste antwoorden te geven op hun zoekopdrachten. 

Dus, als je er echt over nadenkt, het belangrijkste wat je in gedachten moet houden bij het optimaliseren van je site is om het de beste antwoord te zijn op wat je potentiële klant of publiek zoekt.

De 3 belangrijkste dingen die je moet doen om je site te optimaliseren zijn:

1. On-Page SEO

Dit draait om het optimaliseren van (individuele) pagina’s.

Je wilt ervoor zorgen dat de zoekmachine en de gebruikers je website kunnen vinden en er vlot in kunnen navigeren.

Houd hierbij altijd de gebruikerservaring in gedachten; denk na over hoe je het voor hen gemakkelijk en eenvoudig kunt maken om de informatie te krijgen waarnaar ze op zoek zijn.

Dit zijn de belangrijkste dingen die je moet doen:

Zorg ervoor dat je je titels, meta description, alt tags, en URL structuur optimaliseert.

Plaats de meest relevante zoekwoorden (waar je voor wilt ranken) in de titel, meta beschrijving, en pagina inhoud. Laat deze in de inhoud —op natuurlijke wijze— meerdere keren terugkomen. Lichte afwijkingen, vergelijkbare termen en synoniemen helpen vaak ook met ranken voor variërende termen.

Zorg ervoor dat je geen doodlopende URL’s hebt. Zoals 404 “pagina niet gevonden” fouten. En dat alle doorverwijzingen (zoals 301 redirects) werken.

Controleer en optimaliseer je site snelheid indien nodig. Als deze niet binnen 3 seconden laadt, is hij waarschijnlijk te traag.

Fix gebroken links op de site en zorg ervoor dat je linkt tussen relevante pagina’s.

Meer weten? Bekijk dan ook mijn uitgebreidere on-page SEO handleiding.

2. Inhoud

“Content is king.” 

Of een vergelijkbare kreet, is wat je (tot in de treuren) zult horen in ongeveer elke SEO conferentie of webinar die je ooit zult bijwonen. 

Om te scoren voor de zoekwoorden die je wilt, moet je inhoud maken die deze zoekwoorden in zich heeft. Zo weet de zoekmachine waar de pagina over gaat.

Helaas is dat niet altijd genoeg, want sommige zoekwoorden zijn erg competitief en moeilijk om voor te ranken.

Een goede optie in zo’n geval is om te proberen te scoren voor een heleboel long-tail zoekwoorden die minder volume hebben. Dat zijn vaak de meer specifieke zoektermen of langere zoekopdrachten van 4+ woorden.

Uitzoeken waarover je moet schrijven is waarschijnlijk het moeilijkste deel van SEO, maar, naar mijn mening, het belangrijkste.

Je moet proberen om in de gedachten van je doelgroep te kruipen en te denken aan de vragen die ze zouden kunnen hebben en de informatie waar ze naar op zoek zijn.

Denk in de vorm van “onderwerp autoriteit”. Over hoe je website (over langere termijn) dé beste plek kan worden voor informatie over een specifiek onderwerp.

Houd bij wat je hebt gepubliceerd en hoe het presteerde om te zien wat bezoekers oplevert en wat niet. Kijk of je die inhoud up-to-date kunt houden door het te verbeteren of uit te breiden op dat onderwerp.

Voor wat meer achtergrond, zie ook dit artikel over SEO gericht schrijven.

3. Offsite SEO

Dit verwijst naar andere sites die linken naar de jouwe, wat ook wel wordt aangeduid als “link building”.

In zeer concurrerende markten, is het heel gebruikelijk om de links te kopen, hoewel Google dit niet toestaat en je site kan bestraffen als ze je betrappen.

Als je dit risico niet wilt nemen, dan kan je in plaats daarvan een stuk content maken dat goed genoeg is dat anderen het gratis, met een link naar jouw website, op hun site willen plaatsen.

Veel gebruikte methoden hiervoor zijn gast-artikelen schrijven, interviews of een video of infographic maken van een populair artikel van een andere site en deze als aanvulling gratis aanbieden.

Een andere optie is gratis backlinks via bijvoorbeeld directories. Dit zou ik alleen niet aanbevelen als hoofdstrategie voor offsite SEO. Google is namelijk geen fan van “onnatuurlijke links”.

Conclusie: SEO voor beginners

SEO is niet zo ingewikkeld.

Als je altijd je gebruikers op de eerste plaats zet ben je binnen de kortste keren op de goede weg.

Als je geen SEO ervaring hebt, kunt je het beste beginnen met een simpele SEO strategie. De basis principes van een goede SEO aanpak zijn namelijk tijdloos.

>